Poznaniacy znają te autobusy z napędem elektrycznym przede wszystkim z pracy na linii 174, 163 i 190. Na pierwszej z nich jeżdżą dłuższe 18-metrowe autobusy przegubowe, których na razie mamy 15, podczas gdy dwie dalsze linie obsługuje sześć 12-metrowych solarisów. Nowa dostawa z Solaris Bus&Coach ma liczyć 37 pojazdów: 31 urbino electric o długości 12 metrów, i 6 przegubowych, czyli o długości 18 metrów. Wyjadą one na linie 145, 149, 163, 175, 176, 179, 190 i 193, przebiegające przez gęsto zaludnione osiedla.
– Ta umowa to bardzo dobra wiadomość dla miasta, jego mieszkanek i mieszkańców. Kolejne autobusy z napędem elektrycznym oznaczają jeszcze bardziej ekologiczny transport publiczny, czystsze powietrze, a zatem i lepszą jakość życia - na czym najbardziej nam zależy – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Pierwsze elektryki zawitały do Poznania niecały rok temu, a już kupowane są kolejne. To pokazuje konsekwencję miasta oraz MPK w dążeniu do poprawy warunków środowiskowych w Poznaniu.
Zobacz też: MPK Poznań: Hybrydowy autobus Mercedesa kursuje na linii 191. Testy potrwają do czerwca. Zobacz zdjęcia
– Zakup 37 „elektryków” nie byłby możliwy, gdyby nie dofinansowanie unijne. Projekt, który obejmuje nie tylko zakup elektrobusów, ale także budowę infrastruktury ładowania, w 85 procentach zostanie sfinansowany przez Unię Europejską – mówi Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań. - Poprzez zakup bezemisyjnych pojazdów staramy się spełnić wymogi, które stawia przed nami ustawa o elektromobilności. W dobie degradacji środowiska, uciążliwości spalin i hałasu w miastach, elektromobilność to konieczność.
– W Solarisie wierzymy, że przyszłość transportu publicznego będzie napędzana elektrycznie, dlatego niezwykle cieszymy się, że MPK Poznań zdecydowało się na transformację swojej floty z bezemisyjnymi autobusami urbino electric – dodaje mówi Petros Spinaris, wiceprezes zarządu Solaris Bus & Coach S.A.
Zaskakujące zdjęcia z poznańskiej komunikacji. To dziwi i śm...
Autobusy są klimatyzowane, niskopodłogowe, z wydzieloną przestrzenią dla wózków inwalidzkich i dla rowerów, Będą monitorowane przez system kamer wewnętrznych oraz – po raz pierwszy w autobusach poznańskich – zewnętrznych, przesyłających obraz prawego boku autobusu oraz pantografu. Otrzymają system informacji pasażerskiej, składający się z czytelnych, nowoczesnych tablic kierunkowych i wyświetlaczy w środku autobusu, systemu zapowiedzi głosowych i monitorów informacji publicznej. Będą też mieć ładowarki USB.
Wartość kontraktu z Solarisem wynosi ponad 90 mln zł netto. Projekt obejmujący ich zakup i infrastrukturę ładowania - „Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu” - wart jest 107 000 000 zł netto, natomiast przyznane dofinansowanie stanowi 85 procent tej kwoty, czyli 90 950 000 zł.
Sprawdź też:
Paweł Szrot ostro o "Zielonej Granicy"."To porównanie jest uprawnione"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?