Poznań: Zmiana organizacji ruchu na Jeżycach przegłosowana, ale budzi sprzeciw kierowców

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Do zmiany organizacji ruchu dojdzie jeszcze latem tego roku, ale jej projekt może się wkrótce nieco zmienić - pracuje nad nim jeszcze Rada Osiedla
Do zmiany organizacji ruchu dojdzie jeszcze latem tego roku, ale jej projekt może się wkrótce nieco zmienić - pracuje nad nim jeszcze Rada Osiedla Łukasz Gdak
Najgorętszy temat ostatnich dni na Jeżycach ponownie budzi emocje – radni Rady Osiedla Jeżyce przyjęli w głosowaniu projekt zmian organizacji ruchu na ul. Poznańskiej i Jeżyckiej. Zatem: zamiast dwóch pojawi się tu jeden pas ruchu, prędkość jazdy spadnie do 30 km/godz., i zniknie około pięćdziesięciu miejsc parkingowych.

Projekt zmian został przygotowany przez Miejskiego Inżyniera Ruchu jako odpowiedź na stanowisko Rady Osiedla i mieszkańców. Ci ostatni na ogół projekt chwalą, licząc, że w ten sposób zmniejszy się im ruch drogowy pod oknami a zwiększy bezpieczeństwo pieszych. Przeciwni projektowi są kierowcy spoza rejonu, upatrujący projekt jako kolejną przeszkodę w komunikacji, a także dowód na politykę dyskryminacji kierowców i świadome wyludnianie ulic, do których nie można dojechać.

Czytaj też: Rewolucja na Jeżycach - czy piesi wygrają, a kierowcy będą musieli ulec?

Po przyjęciu projektu przez radnych Jeżycki Apel Zmotoryzowanych ocenił, że „...korki na wszystkich ww. ulicach będą kolosalne, a mieszkańcy nie znajdą miejsca do parkowania. Mieszkańcy muszą się przyzwyczaić do ciągłego krążenia w poszukiwaniu miejsca postojowego, zwiększając ilość samochodów będących w tym rejonie w ruchu”.

- Projekt nie jest nowym rozwiązaniem, a taka koncepcja już była analizowana – mówi Filip Schmidt przewodniczący Zarządu Osiedla. - Zmiany są konieczne ze względu na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Ponad 30 miejsc parkingowych przy przejściach jest wyznaczonych niezgodnie z przepisami i muszą być zlikwidowane. Gdyby nawet zostawić dwa pasy, to uwzględniając te i inne niebezpieczne lokalizacje parkingowe, to i tak podobna ilość miejsc musiałaby zniknąć. Miejsca decydujące o przepustowości obu ulic pozostaną niezmienione, więc korków nie będzie. Analizujemy konstruktywne pytania i uwagi, więc spodziewam się, że będziemy zwracać się do MIR z propozycjami modyfikacji planu, nawet z propozycją wyznaczenia kilku miejsc parkingowych nie ujętych dotąd w planie. Wszystkie szczegóły będziemy publikować.

Zobacz także: Poznań: Ulica Dąbrowskiego nie będzie przebudowywana w tym roku, bo pieniądze idą na inne cele. Ale tory na Jeżycach będą remontowane

Radni i mieszkańcy, którzy opowiadali się za projektem, podawali, że w latach 2007-2019 doszło na obu ulicach do 533 zdarzeń drogowych, a kontrola wojewody wskazała, że chodniki są za wąskie (bo ograniczane przez parkujące samochody). Za uspokojeniem ruchu samochodowego, zapewnieniem przez to bezpieczeństwa pieszym– opowiedziało się w 2018 roku 2155 osób, które podpisały petycję do władz miasta i Rady Osiedla.

Projekt zmian przewiduje, że na całej długości ul. Poznańskiej i Jeżyckiej prędkość ograniczona będzie do 30 km/godz, a pojedyncze pasy (zamiast dwóch) będą wyznaczone na Poznańskiej od ul. Wąskiej do skrzyżowania z ul. Mickiewicza i na ul. Jeżyckiej na odcinku od ul. Barzyńskiego do ul. Mącznej. Pojawią się kontrapasy rowerowe oraz nowe przejścia dla pieszych, skrzyżowania otrzymają rangę równorzędnych, a na skrzyżowaniu Poznańskiej, Mickiewicza, Barzyńskiego i Jeżyckiej wyłączona będzie sygnalizacja.

Kierowców bulwersuje pomysł ograniczenia miejsc parkingowych o około 19% – samochody zamiast na chodnikach będą parkować na obecnym drugim pasie, a przed przejściami dla pieszych pojawią się słupki uniemożliwiające stawianie tam aut. W sumie z 289 miejsc pozostanie 235. Zmiany miałyby być wprowadzone jeszcze latem tego roku.

Oponenci nie zamierzają się poddać – na stronie Apelu pojawiają się emocjonalne wpisy, a wśród nich nawet sugestia, by mieszkańcy blokowali prace drogowe...

ZOBACZ:

MPK Poznań: Remonty torowisk w Poznaniu 2020 - sprawdź, gdzi...

Sprawdź też:

FLESZ: Klimat nie zwariował, eksperci uspokajają

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Z Jeżyc

Sprzeciwiają się głównie osoby z osiedla Jeżyce, które na co dzień korzystają z auta i tego potrzebują, a nie jak pisze autor kierowcy spoza rejonu. Na osiedlu cały czas tylko likwiduje się miejsca parkingowe (Słowackiego, Mickiewicza, Jackowskiego a teraz Poznańska i Jeżycka). Wciąż utrudnia się kwestię parkowania, nie wprowadzając jakieś alternatywy... i proszę nie pisać, że pod rondem Kaponiera są miejsca...

Planowane zmiany wprowadzą długie korki i spaliny - ruch będzie sparaliżowany, mieszkańcy przestaną otwierać okna. Strach się bać co się stanie w momencie kartki na sygnale czy policji (szpital na Mickiewicza /Policja na Kochanowskiego/wyjazd z Mansfelda) lub stanie śmieciarka lub kurier czy inny dostawca co ma miejsce teraz...

G
Gość
14 lutego, 21:11, Snajper:

To jest dość osobliwe oczekiwać mniejszego ruchu pod oknami mieszkając w centrum miasta :-D Tylko prawdziwy Słoik może wpaść na coś takiego.

14 lutego, 22:57, Gość:

Szkoda pisać co JJ wyprawia, mam nadzieję, że to są ostanie takie posunięcia...

Do końca kadencji zostało dużo czasu by zesosuc miasto. Dziwi POtulnosc mieszkańców Poznania

G
Gość

Im więcej ulic jednokierunkowych tym większe korki, tym dłużej się jeździ , tym więcej spalin dostaje się do powietrza !!! Pytanie kto wymyśla tak absurdalne rozwiązania ... chyba jacyś kompletni dyletanci !!!! 🤢

G
Gość

Pamietacie z kabaretu: jak wam sie nie podoba nasza kuchnia to możecie iść do jakiegoś macdunalda.

G
Gość

Jestem za podwyżkami opłat za parkowanie, ale przeciwko ograniczeniom typu zwężanie ulic czy likwidacja miejsc parkingowych. Nie dajmy się zwariować.

G
Gość

Jestem zwolennikiem zmian polegających na promowaniu ruchu rowerowego oraz komunikacji publicznych. Niestety - w przypadku ostatniej modyfikacji ruchu na ul. Mickiewicza mamy bubel. W razie jakiegoś wypadku, awarii, katastrofy istnieje poważne ryzyko, że podjazdy pogotowia czy straży pożarnej utkną w zararasowanych, wąskich przejazdach.

J
Jaro
14 lutego, 21:11, Snajper:

To jest dość osobliwe oczekiwać mniejszego ruchu pod oknami mieszkając w centrum miasta :-D Tylko prawdziwy Słoik może wpaść na coś takiego.

Bravo w punkt 100%

G
Gość
14 lutego, 21:11, Snajper:

To jest dość osobliwe oczekiwać mniejszego ruchu pod oknami mieszkając w centrum miasta :-D Tylko prawdziwy Słoik może wpaść na coś takiego.

Szkoda pisać co JJ wyprawia, mam nadzieję, że to są ostanie takie posunięcia...

S
Snajper

To jest dość osobliwe oczekiwać mniejszego ruchu pod oknami mieszkając w centrum miasta :-D Tylko prawdziwy Słoik może wpaść na coś takiego.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3