Poznaniacy narzekają: „Stacje rowerowe nie działają. Sprzęt jest w tragicznym stanie”. Co na to operator systemu?

Jagoda HaloszkaZaktualizowano 
Poznaniacy skarżą się na nieprawidłowości związane z działaniem systemu roweru mieskiego.
Poznaniacy skarżą się na nieprawidłowości związane z działaniem systemu roweru mieskiego. Łukasz Gdak
Sezon rowerowy w pełni. Mieszkańcy Poznania jednak z niepokojem patrzą na stan techniczny rowerów. Skarżą się również na problemy ze stacjami, dzięki którym wypożyczają jednoślady.

"Kolejny sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego i kolejny sezon żenady. Grube miliony i w dużym mieście naszpikowanym nadajnikami nie da się zainstalować sprzętu, komputerów i nadajników w terminalach, które działałyby, a nie notorycznie gubiły sygnał? Wszędzie w Europie i Polsce tak fatalnie działają systemy rowerów miejskich, czy tylko w Poznaniu?" – to fragment maila, jaki otrzymała nasza redakcja od czytelniczki (nazwisko do wiadomości redakcji), która zauważyła, że dość często stacje: Małe Garbary, Kozia czy Półwiejska nie działają, bądź uruchamiane są tylko poprzez aplikację, którą nie wszyscy mieszkańcy Poznania, czy podróżni mają.

Zobacz też: Poznański Rower Miejski: Ruszył kolejny sezon. Powstały 23 nowe stacje. Gdzie?

O komentarz poprosiliśmy Zarząd Transportu Miejskiego, który przyznaje, że odnotował problemy ze stacjami.

- Stacje Poznańskiego Roweru Miejskiego Małe Garbary i Półwiejska nie odnotowały braku aktywności we wskazanych dniach. W przypadku stacji Kozia - od 11 kwietnia (godz. 10.40) do 12 kwietnia (godz. 6.25) odnotowane zostały problemy: stacja restartowała się, występowały kilkunastominutowe przerwy w działaniu. Uszkodzeniu uległo oprogramowanie stacji, które zostało wymienione - od tamtej pory stacja funkcjonuje bez żadnych zarzutów – mówi Agnieszka Smogulecka, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego.

Są problemy ze stacjami

W ślad za wiadomością zwróciliśmy z pytaniem do mieszkańców Poznania o faktyczny stan stacji rowerów. Odpowiedzi były jednoznaczne - problemy występują i to nie tylko we wskazanych przez czytelniczkę miejscach. Poznaniacy przede wszystkim zwrócili uwagę na blokujące się zamki, które prawdopodobnie uniemożliwiają wyjęcie roweru ze stacji, ale też problemy z aplikacją.

- Wypożyczyłam rower na rondzie Kaponiera, a oddałam przy Galerii Malta. Mimo wpięcia rower był nieoddany przez ponad dwa dni. Na infolinii nikt nie odbierał pomimo długiego czasu oczekiwania. Mija czwarty dzień od reklamacji, minus 235 zł na koncie. A poza tym, to w moim przypadku zawsze występuje problem z oddaniem. Aplikacja działa beznadziejnie i okłamuje o dostępności rowerów – mówi Dorota.
- We wtorek na stacji przy Polance (ul. Katowicka) nie można było wypożyczyć roweru, który był ostatni na stacji. Problemem było to, że dodatkowo został przypięty zapięciem, do którego kod nie działał. Natomiast przy Malcie od razu po ruszeniu pękł łańcuch, a na następny rower musiałem czekać dobrych kilka minut, bo cały czas wyświetlała się informacja „problem z wypożyczeniem, wybierz inny rower" – zwraca uwagę Marek.

- Według mnie problemem są zacinające się zamki. Wypożyczam rower przez aplikację i nie mogę go wyjąć, albo chcę zwrócić, ale nie mogę wpiąć. Kiedyś, w takiej sytuacji, gdy nie mogłam sobie poradzić, dzwoniłam na infolinię, podawałam numer stacji i obsługa pomagała. Od ubiegłego roku jest automatyczna pomoc, nie można połączyć się z konsultantem. I ta pomoc w niczym nie pomaga, gorzej niż u operatorów komórkowych – mówi kolejna rowerzystka, Ania.

- Miałam parę razy sytuację, że nie działają albo stacje, albo stoją trzy zepsute rowery. Często nie działa stacja przy Uniwersytecie Medycznym, co akurat mi nie jest na rękę – dodaje Julia.

- W poniedziałek, nie mogłam oddać roweru na ul. Kościelnej - elektroniczny zamek "piknął" po 5 minutach. Również chciałam wypożyczyć na Rynku Jeżyckim - aplikacja pokazywała, że jest 5 rowerów na stacji, a nie było ani jednego – podkreśla Paulina.

Sytuację skomentowała firma NextBike, która odniosła się do zarzutów rowerzystów.

- Stan techniczny rowerów i stacji są kontrolowane na bieżąco. Prowadzimy własne kontrole zdalne i na miejscu, również w czasie przewożenia z przepełnionych stacji na puste kontrolowany jest ich stan techniczny - mówi Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike.

O podobnych działaniach zapewnia również Zarząd Transportu Miejskiego.

- W trosce o dobro użytkowników, na bieżąco monitorujemy funkcjonowanie Poznańskiego Roweru Miejskiego poprzez elektroniczny system monitorowania infrastruktury rowerowej, a także poprzez kontrole prowadzone w terenie, m.in. w zakresie przestrzegania czasów relokacji, poprawnego działania stacji, sprawności elektrozamków, prawidłowego działania aplikacji, sprawności i kompletności rowerów. Odbywają się próbne wypożyczenia i jazdy testowe – mówi Agnieszka Smogulecka, rzecznik ZTM.

Jak przygotować rower do sezonu? Zobacz nasz poradnik [KONSE...

Tu brakuje rowerów, a gdzie indziej się nie mieszczą na stacji

Miłośnicy jednośladów zwracali też uwagę na to, że na niektórych stacjach pojazdów jest, aż nadto, a na niektórych nie ma wcale. Radny Osiedla Stare Miasto Tomasz Dworek zauważył, że dość często stacje w okolicach Starego Rynku są przepełnione.

- Praktycznie bardzo rzadko mogę skorzystać z roweru na stacji przy Centrum Kultury Zamek. Praktycznie nigdy tam nie ma rowerów. Kolejną taką stacją jest miejsce przy Arkadii, gdzie był tylko jeden rower, ale z zepsutym łańcuchem. Za to przy Starym Rynku był ich, aż nadmiar - mówi.
Rowerzyści korzystający z Poznańskiego Roweru Miejskiego również stwierdzili, że stan techniczny rowerów jest w tragicznym stanie, które czasem prowadzą do wypadków.

- Mój mąż ostatnio jechał rowerem, nagle zablokowały się pedały, przez co upadł na ziemię, a obok niego jechały rozpędzone samochody – zwraca uwagę Karolina.

- Stan rowerów jest porażką, czasami są takie usterki, o których nie wiedziałem, że są w ogóle możliwe, np. całkowicie luźna kierownica, czy szprycha od błotnika wchodząca w koło – podkreśla Mateusz.

NextBike potwierdza, że rzeczywiście może dochodzić do usterek, ponieważ jednoślady są bardzo mocno eksploatowane.

- W tym roku z rowerów skorzystano już ponad 170 tysięcy razy. Oznacza to, że każdy z nich był wypożyczany średnio niemal 150 razy. Przy takiej skali eksploatacji usterki mogą się zdarzyć, ale stanowią niewielki procent wszystkich wypożyczeń. Wszystkie usterki są usuwane na bieżąco, czy to po naszych kontrolach, czy to po zgłoszeniach użytkowników – podkreśla Pogorzelski.

W Krotoszynie ruszył system wypożyczalni na wzór tych z większych miast - zobacz wideo:

źródło: TVN24/x-news.pl.

Nextbike zaapelował również do mieszkańców Poznania, aby zgłaszać jak najszybciej usterki związane z rowerami lub problemy ze stacjami. Wystarczy zadzwonić do Biura Obsługi Klienta (61 666 80 80, 61 674 03 90), wysłać maila (bok@poznanskirower.pl) lub skorzystać z aplikacji mobilnej Nextbike.

Operatorowi grożą kary

Przypomnijmy, że w tamtym roku również dochodziło do częstych awarii związanych ze systemem wypożyczania jednośladów.

- Podczas ubiegłorocznego sezonu zanotowano awaryjność elektrozamków, a także niedotrzymywanie wymaganych terminów relokacji rowerów, za co na firmę Nextbike Polska nałożone zostały kary umowne. Dodatkowo zlecono wymianę okablowania pomiędzy terminalami a stojakami rowerowymi (na koszt operatora), wymianę elektrozamków w stojakach rowerowych (na koszt operatora), zaktualizowano aplikację Poznańskiego Roweru Miejskiego – mówi Agnieszka Smogulecka, rzecznik ZTM.

- W ubiegłym roku faktycznie pojawiały się problemy z działaniem systemu, było również więcej zgłoszeń dotyczących usterek. Przed rozpoczęciem tego sezonu usprawniliśmy działanie systemu, wzmocniliśmy również serwis rowerów i stacji. Dzięki temu udało się w istotny sposób zmniejszyć ich liczbę – dodaje Marek Pogorzelski, rzecznik NextBike.

W tym sezonie, do dyspozycji użytkowników Poznańskiego Roweru Miejskiego będzie łącznie 112 stacji oraz ponad 1200 rowerów miejskich na terenie Poznania. Umowa z firmą Nextbike Polska, czyli operatorem Poznańskiego Roweru Miejskiego, obowiązuje do końca stycznia 2019 roku. Miasto przedstawiło również niedawno propozycję na rozwój miejskiej wypożyczalni jednośladów, w których zainicjowały plany w kierunku przejścia na system IV generacji, który umożliwiłby pozostawianie roweru w dowolnym miejscu w ramach wyznaczonej strefy.

Zobacz też:

Które ulice w Poznaniu są najbardziej niebezpieczne dla rowe...

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 26

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

w
wspólne_czyli_niczyje

Dębiec okolice "galeri" stacja rowerowa blokuje przejście chodnikiem, rowery przypinane jeden do drugiego ,trzeba omijać trawnikiem ,nikt z tym nic nie robi. Jeden baran zaprojektował wąskie przejście a inny przypina nie zwracając uwagi na przechodniów, dziękuję za takie uszczęśliwianie rowerami na siłę.

W
WindowsPhone 8.1

Używam apki NextBike na starym Windows Phone. Tylko raz (w ciągu paru lat) padł system NB. To znaczy: padła oficjalna aplikacja. Wówczas ściągnąłem sobie starą wersję (beta) i przez parę dni za pomocą nieoficjalnej wersji wypożyczałem rowery. Lecz nawet gdyby nie działała apka, to można rower wypożyczyć:
1) Za pomocą terminala na każdej stacji.
2) Telefonicznie.

R
Romuald

A ile milionów topi się w drogach i parkingach?

M
Mumen Rider

Czasem nie działa, ale nie ma co narzekać, darowanemu koniowi nie patrzy się w zęby, a rowery działają 24h na dobę, we wszystkim pomaga obsługa telefoniczna (jeszcze nie spotkałem się żeby nie załatwili mojego problemu z rowerami) stan rowerów zależy tylko od użytkowników, widać pracę w kierunku stanu technicznego. Ogólnie wielki szacunek do miasta za tak świetny system (najlepiej z aplikacją działa)

B
Bikers

A czy podjeżdżał stojąc, a nie siedząc? Sorry - mi też tak się zdarzyło. Pretensje mogę mieć tylko do siebie. Poobdzierany dojechałem do domu...

K
Kryspin

Powinieneś uzupełnić swojego nicka od dopisek MARUDA. POZNANIAK-MARUDA. A sprawdzałeś kiedyś, ile milionów idzie na dotacje do tramwajów i autobusów MPK?

D
Dx

Ja jestem przykładem osoby, która nie wyobraża sobie miasta bez publicznych rowerów. Jeżdżę od 1 marca do grudnia (dziękuję za przedłużenie działania PRM do 17 grudnia w ubiegłym roku). Po paru miesiącach jeżdżenia wydolność mojego organizmu wzrosła tak bardzo, że na III piętro wchodzę bez zadyszki, a lekarz z niedowierzaniem porównuje stare i nowe wyniki tętna. Prawda - zdarzają się różne (ale raczej rzadkie) problemy ze stacjami czy rowerami. Ale ogólny bilans jest dodatni. TAK dla rowerów miejskich!
P.S. NFZ i ZUS powinny partycypować w utrzymaniu rowerów miejskich w Poznaniu.

B
Bambi

Założyłbś kask, który był używany wcześniej przez jakiegoś brudaska?

A
Antyhisteryk

Raz nie odblokował się rower i piszesz: "wieczne problemy"? No weź na luz...

P
Patryk

Wczoraj popołudniu dostępnych było sporo rowerów. Nie wiem skąd dziennikarze biorą te sensacyjne artykuły: nie działa, zepsute, brakuje. Tu chodzi tylko o zwrócenie uwagi czytelników... Szkoda, że w taki nieładny sposób. Aby artykuł był rzetelny, to trzeba także zapytać użytkowników co im się podoba :-)

P
Poznaniak

Już pytałem. ILE to kosztuje skoro większość wypożycza na czas bezpłatny i zmienia wehikuł.

O
Obiektywny

Szanowna Pani Redaktor, tak się składa, że natrafiłem na Pani profil na portalu społecznościowym, na którym to pytała Pani o opinię różne osoby , mniej lub bardziej związane z Poznaniem tudzież rowerem miejskim.
Nie wdając się w szczegóły ewidentnie można wskazać, że artykuł jest ukierunkowany na dyskredytację... tutaj pewnie Pani wie najlepiej- czego, kogo.
W rozmowie pojawiają się oczywiście głosy przytoczone w artykule, ale jednoznacznie można z nich wyczytać, że rower miejski jest- zwłaszcza w tym sezonie - w bardzo dobrej kondycji. Niemalże jednym głosem wszyscy wskazują na fakt że jest "dobrze", a z całą pewnością zdecydowanie lepiej.
Ja osobiście nie mam żadnych problemów ze stacjami czy aplikacją, niemniej rowery widać, że są "po przejściach" i na to należy kłaść szczególny nacisk oraz piętnować odpowiedzialnych.
Wybiórczość=Stronniczość=Marna Prasa.

Z wyrazami szacunku.

L
Labam

Dwa tygodnie temu podczas jazdy pod górkę, dojeżdżając do stacji (na ul Piłsudskiego) , zerwał się łańcuch, syn przewrócił się i uszkodził kolano oraz nowe spodnie. W aplikacji nie ma opcji zgłoszenia wypadku, są tylko zgłoszenia uszkodzenia roweru.

A
AT

Ten sam problem miałem w ubiegłym tygodniu na małych Garbarach. Po wpisaniu numeru roweru, wyskoczył mi kod, którym muszę odblokować rower, tylko, że rower był przymocowany na elektromagnes, który się w ogóle nie odblokował. Problemy, wieczne problemy...

p
pomylenie pojęć

korpoludku !!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3