Mija tydzień od wydania zgody na użytkowanie wyremontowanego ronda Kaponiera. Nie wszyscy jednak zdążyli przyzwyczaić się do nowej organizacji ruchu w tym miejscu.
Problemy z zastosowanymi rozwiązaniami mają zwłaszcza piesi. Przeznaczone dla nich przejścia znajdują się w podziemiach ronda. Na jezdni wytyczono pasy dla samochodów, tory tramwajowe i ścieżki rowerowe. Przechodnie często wolą korzystać ze ścieżek niż z tras pod ziemią. Policjanci zatrzymują ich i dyscyplinują.
Na razie tylko pouczenia
- Piesi są na Kaponierze pokrzywdzeni - uważa Włodzimierz Nowak, działacz społeczny z Grunwaldu, który wiele razy składał propozycje w sprawie proponowanych na rondzie rozwiązań. Według niego przejścia mogłyby być poprowadzone górą. - Miasto tłumaczyło się tym, że konstrukcja mostowa wyklucza rozlokowanie przejść w inny sposób - tłumaczy W. Nowak. Według niego, przejście górą mogłoby jednak powstać na ul. Zwierzynieckiej. - To kwestia wybrukowania pasa drogi o szerokości 2 lub 3 metrów - zaznacza. Na razie przechodzących po ścieżce rowerowej pieszych poucza policja.
Zastosowane rozwiązania chwali natomiast Łukasz Dondajewski, miejski inżynier ruchu.
360 milionów złotych kosztował remont Kaponiery
- To, że piesi nie mogą chodzić górą, z oczywistych względów poprawia sytuację innych uczestników ruchu - podkreśla Ł. Dondajewski. - Mam nadzieję, że sytuacja ta wkrótce się poprawi, dzięki edukacyjnym działaniom policjantów i straży miejskiej.
W oczekiwaniu na zielone
Kontrowersje budzi także długość oczekiwania na zielone światło dla aut na rondzie i dojazdowych ulicach.
- Gdy jechałem ul. Roosevelta i chciałem skręcić w lewo, w ul. Dąbrowskiego, to zielone światło świeciło się jedynie przez 5 sekund - mówi czytelnik „Głosu”. Kilkusekundowa możliwość przejechania pojawiała się ponownie po 1 minucie i 40 sekundach. - Wiem, bo mierzyłem czas na stoperze - dodaje kierowca.
Miejski Inżynier Ruchu i na to znajduje wyjaśnienie. - Priorytetem jest transport publiczny. Sygnalizacja zawsze dostosowuje się do sytuacji na drodze - tłumaczy Ł. Dondajewski. I dodaje, że sygnał o nieprawidłowościach i uwagi przekaże do analizy Zarządowi Dróg Miejskich.
Nowe rozwiązania
Na rondzie Kaponiera trwają badania nad wprowadzonym system ITS (Inteligentny Transport Samochodowy). Dzięki niemu sprawniej ma działać m.in. wspomniana wcześniej sygnalizacja. - Na razie za wcześnie na jednoznaczną odpowiedź, czy system ten dobrze się sprawuje - zaznacza Ł. Dondajewski. W jego ocenie sygnalizacja działa poprawnie, wymaga jednak dalszej optymalizacji.
Problemem dla kierowców może być też bliskość przejeżdżających przez rondo rowerów. Zmotoryzowanych uspokaja miejski inżynier ruchu. - Rowerzyści mogą przejechać przez Kaponierę jedynie w relacji na wprost - zaznacza Łukasz Dondajewski. Wyjątkiem ma być ul. Zwierzyniecka, gdzie istnieje przejazd dwukierunkowy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?