Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznańscy radni za utworzeniem związku transportowego oraz dopłatą do Poznańskiej Kolei Metropolitalnej i połączeń autobusowych

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Na wtorkowej sesji, 8 grudnia poznańscy radni zaakceptowali zmiany w tegorocznym budżecie miasta. Jedna z nich dotyczyła dokapitalizowania miejskiej spółki PKS Poznań kwotą 800 tysięcy złotych
Na wtorkowej sesji, 8 grudnia poznańscy radni zaakceptowali zmiany w tegorocznym budżecie miasta. Jedna z nich dotyczyła dokapitalizowania miejskiej spółki PKS Poznań kwotą 800 tysięcy złotych Lukasz Gdak
Poznań razem z innymi samorządami stawia na transport publiczny. Zamierza dalej współfinansować Poznańską Kolej Metropolitalną oraz linie autobusowe obsługiwane przez PKS Poznań, a także wspólnie z powiatami i gminami utworzyć związek o nazwie Wielkopolski Transport Regionalny.

Podczas wtorkowej sesji poznańscy radni poparli propozycję utworzenia związku powiatowego-gminnego Wielkopolski Transport Regionalny, który ma przejąć nieodpłatnie od miasta akcje spółki PKS Poznań.

– 23 gminy i powiaty zgłosiły wolę uczestnictwa w związku – mówi Grzegorz Kamiński, dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji. I dodaje, że WTR ma rozpocząć działalność od 1 lipca.

Warto wiedzieć: Z sieciówką na PECE będziemy jeździć pociągami po mieście

Niektóre samorządy – np. Buk, Czempiń, Rogoźno – wcześniej podjęły decyzje, inne zapowiadają, że zrobią to jeszcze w grudniu, a najdalej w styczniu. Do czasu powstania związku organizatorem transportu będzie Powiat Poznański, który przejął to zadanie 1 października 20219 r. na mocy porozumień zawartych przez samorządy (dopłacają do linii autobusowych, przebiegających przez ich teren).

Co można przewozić pojazdami komunikacji miejskiej w Poznaniu? Czy można w nich jeść i pić? Kto może to robić? Jakie zachowania w autobusach i tramwajach są zabronione? Zarząd Transportu Miejskiego zaproponował zmiany przepisów porządkowych obowiązujących w poznańskich autobusach i tramwajach i doprecyzował już obowiązujące. Przejdź dalej i sprawdź --->

Zmiany przepisów w MPK Poznań - zobacz, czego nie wolno robi...

Beata Kocięcka, dyrektor Biura Nadzoru Właścicielskiego zwraca uwagę, że dzięki porozumieniom udało się poprawić wynik finansowy spółki PKS Poznań.

– W ubiegłym roku planowana strata miała wynieść 4,6 miliona złotych, a zamknęła się kwotą 3,4 miliona złotych. Lepszy wynik udało się uzyskać dzięki obowiązującemu w czwartym kwartale 2019 porozumieniu, na podstawie którego powiaty dopłacały do linii autobusowych – mówi Kocięcka. – W styczniu tego roku wynik był dodatni, w lutym, kiedy były ferie, spółka znalazła się na niewielkim minusie.

Sprawdź również: Jest wiele miejscowości bez transportu publicznego. Czy dojedzie do nich PKS? 23 samorządy chcą powołać związek i dopłacać do autobusów

Niestety, później przyszła pandemia i transport praktycznie zamarł.

– Wrzesień, gdy uczniowie poszli do szkół, PKS odnotował wynik dodatni, plus 163 tysiące – dodaje Kocięcka.

Jej zdaniem, porozumienie pozwoliło na uzyskanie rentowności przez spółkę. To przemawia za utworzeniem związku.

– To przedsięwzięcie przeciwdziała wykluczeniu transportowemu części mieszkańców naszej aglomeracji – uważa Andrzej Rataj, radny KO.

Wicestarosta Tomasz Łubiński wskazuje, że tylko w powiecie poznańskim ok. 10 tys. osób nie ma dostępu do transportu publicznego, ale też nie daje złudzeń tym, którzy nie będą chcieli dołożyć się do wspólnej komunikacji.

– Gmina, która się nie dokłada, nie będzie obsługiwana przez autobusy PKS-u – zaznacza Łubiński.

Kursy w ramach kolei metropolitalnej będą obsługiwane przez pociągi Kolei Wielkopolskich

Poznańska Kolej Metropolitalna: Nowoczesne elfy i szynobusy....

Podczas sesji rozmawiano też o Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. W ramach PKM organizowane są już przewozy pasażerskie do Nowego Tomyśla, Grodziska Wlkp., Wągrowca, Jarocina, Wrześni, Gniezna i Rogoźna.

– Od stycznia zostanie uruchomiona ósma linia PKM do Kościana, natomiast w 2022 roku dziewiąta do Wronek – zapowiada Grzegorz Kamiński, dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji.

Czytaj też: Samorządy walczą o przetrwanie spółki PKS Poznań dla mieszkańców. Firma ścięła liczbę kursów, załoga pracuje w ograniczonym zakresie

Na wtorkowej sesji radni jednomyślnie zgodzili się na dalsze finansowanie PKM. W przyszłym roku na ten cel przewidziano ponad 3,7 mln zł a w następnym 3,8 mln zł, natomiast w 2023 r. prawie 3,9 mln zł.

– Te kwoty mogą ulec korekcie, gdy docelowo zostanie uruchomiona dziewiąta linia PKM – dodaje Kamiński.

Podjęcie przedmiotowej uchwały warunkuje podpisanie przez Miasto Poznań umów z Województwem Wielkopolskim na udzielenie pomocy finansowej w formie dotacji celowej, z przeznaczeniem na wzmocnienie obsługi transportowej, poprzez zwiększenie liczby połączeń kolejowych na poszczególnych kierunkach.

Zobacz też:

Stary budynek dworca został zamknięty dla obsługi biletowej 25 października 2013 roku, w dniu otwarcia galerii handlowej Poznań City Center przy nowym dworcu.Zobacz zdjęcia starego dworca PKP sprzed lat ----->

Tak kiedyś wyglądał dworzec Poznań Główny. Został zamknięty ...

Na komfort podróży koleją wpływa nie tylko punktualność pociągów, ich czystość i wygoda, ale też współpasażerowie. Oto 10 irytujących typów pasażerów, na których pewnie nie raz natrafiłeś w czasie podróżowania koleją ------->

Najbardziej wkurzający pasażerowie, jakich spotkasz w pociągu

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski