Poznańska Kolej Metropolitalna, czyli do Poznania pociągiem zamiast autem

Norbert KowalskiZaktualizowano 
Pomysł Konrada Waligóry zwyciężył w konkursie organizowanym przez Urząd Marszałkowski na najlepszy projekt renowacji dworców kolejowych, które wejdą w skład Poznańskiej Kolei Metropolitalnej
Kolejny krok do realizacji Poznańskiej Kolei Metropolitalnej już za nami. W piątek wybrano zwycięski projekt na nowe stacje kolejowe.

Pomysł Konrada Waligóry zwyciężył w konkursie organizowanym przez Urząd Marszałkowski na najlepszy projekt renowacji dworców kolejowych, które wejdą w skład Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

– Ten projekt jest bardzo profesjonalny i estetyczny. Dominuje w nim elegancja, czystość formy, uniwersalizm oraz bardzo dobre użycie materiałów o odpowiedniej barwie. Niektóre pracy miały zbyt agresywne elementy. A w tym przypadku lepiej ich nie stosować. Poszczególne elementy nie mogą się wybijać. Wszystko musi się komponować – ocenia Jerzy Gurawski, architekt, który przewodził komisji wybierającej najlepszą pracę.

Zwycięski projekt przewiduje budowę wiat rowerowych, toalet, koszy na śmieci, ławek, tablicy informacyjnych, oświetlenia a także posadzenie drzew. Ponadto zmodernizowane mają zostać również same stacje kolejowe czy budynki dworców.

– Oglądając wszystkie prace, widać było, że ci którzy je zrobili włożyli w to dużo wysiłku i chęci, by sprostać temu tematowi, który nie był łatwy – opowiada Jerzy Gurawski.

I dodaje, że głównym celem konkursu było wybranie takiego projektu, który pozwoliłby wnajlepszy sposób zagospodarować tereny stacji kolejowych, które będą objęte projektem Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Łącznie ma ich być 60. Zwycięski projekt ma być zrealizowany na każdej z nich, choć członkowie kapituły nie wykluczają lekkich zmian podczas realizacji.

Poznańska Kolej Metropolitalna to inicjatywa, która jest już realizowana od kilku lat i zakłada stworzenie siatki częstych połączeń kolejowych między Poznaniem oraz miejscowościami oddalonymi o niego do około 50 kilometrów. Zgodnie z planami ma to zachęcić wszystkich dojeżdżających do Poznania do częstszego wykorzystywania kolei niż własnego samochodu.

– Docelowo pociągi miałyby jeździć do i z Poznania co pół godziny w dziewięciu różnych kierunkach. Dlatego też chcemy zwiększyć liczbę połączeń i zadbać o odpowiednią infrastrukturę na stacjach. Dworce mają stać się miejscem przesiadkowym, do którego ludzie dojeżdżaliby samochodem, a następnie wsiadaliby w pociąg i podróżowali dalej do Poznania – wyjaśnia Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego.

Podkreśla również, że pieniądze na realizację Poznańskiej Kolei Metropolitalnej będą pochodziły m.in. ze środków unijnych. Będzie można z nich skorzystać już w następnym roku, co oznacza, że już wtedy teoretycznie będzie możliwa modernizacja stacji kolejowych.

O dużym znaczeniu projektu PKM przekonuje również Adam Pawlik, radny PiS.

– Im więcej osób będzie poruszać się transportem zbiorowym, tym mniej zakorkowane będą wjazdy doPoznania i ulice w mieście. To ważne, by ta kolej była sprawna. A sprawna kolej to dobry tabor, duża częstotliwość połączeń i dobry bilet, który pozwoli pasażerowi jeździć wszystkimi środkami komunikacji publicznej jakimi ma ochotę: autobusem, tramwajem, czy koleją. I tak docelowo ten system powinien wyglądać – opowiada.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

o
obywatel

Kolej metropolitarna jest bardzo potrzebna i przysłuży się nie tylko mieszkańcom miejscowości podpoznańskich, ale i samemu Poznaniowi, odkorkowując go, ale ten projekt "dworców" to kompletna porażka!!! Te barachła mają być dworcami? Okropne klocki, na których wstyd się pojawić! Ławki zaś niefunkcjonalne, bo oprzeć się nie ma jak. Zrobiliby coś ładnego, stylowego, dostosowanego do stylu zabytkowych dworców w innych miejscowościach, zamiast szpecić przestrzeń kolejnymi klockami :/ I tak ekrany akustyczne już strasznie degradują krajobraz. Jeśli to był najlepszy projekt, to aż strach pomyśleć, jaką tandetę musieli zaprezentować pozostali...

j
jul

Czy znów Poznań ma finansować dojezdzajacych przez tworzenie infrastruktury dla przyjezdnych ? To interes powiatów by zadbać o tych którzy dojeżdżają do pracy w Poznaniu. Poznaniakom to nie jest potrzebne i nie może tak być by poznaniacy dotowali województwo.

G
Gość

A urzędnicy juz chca wywalac kase na budowlanke, 'bo trzeba wydac pieniądze'

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3