Poznańska Kolej Metropolitalna zakłada stworzenie siatki częstych połączeń kolejowych między Poznaniem oraz miejscowościami oddalonymi od niego o około 50 kilometrów. Zgodnie z planem, pociągi mają jeździć do i z Poznania w godzinach szczytu co pół godziny w dziewięciu różnych kierunkach.
Kolej metropolitalna wystartowała w czerwcu 2018 roku. Wtedy też ruszyły pierwsze połączenia na czterech trasach z Poznania do Wągrowca, Nowego Tomyśla, Grodziska Wielkopolskiego i Jarocina. Jeszcze we wrześniu 2018 roku do PKM włączono także Swarzędz. Kolejne miasta takie jak Wronki, Kościan, Rogoźno, Września, czy Gniezno planowano dołączać do systemu PKM do 2021 roku wraz z zakończeniem prac remontowych na poszczególnych trasach.
Sprawdź też:
Tymczasem od czwartku pasażerowie mogą korzystać z połączeń kolei metropolitalnej do kolejnego miasta, czyli Kostrzyna. Jeszcze w tym roku do kolei metropolitalnej zostanie dołączone Gniezno. Natomiast w przyszłym roku połączenia kolei metropolitalnej zostaną przedłużone Wrześni i Rogoźna.
Zobacz też: Poznań: Rusza budowa nowego peronu na dworcu. Prace potrwają do 2022 roku [WIZUALIZACJE]
Przypomnijmy, że Poznańska Kolej Metropolitalna ma ułatwić dojazd z Poznania do okolicznych miejscowości, ale jednocześnie zachęcić mieszkańców, by zostawili swoje samochody w domach i przesiedli się do transportu publicznego. To dotyczy przede wszystkim osób, które codziennie dojeżdżają do stolicy Wielkopolski np. do pracy. Dlatego też w ramach kolei metropolitalnej budowane są specjalne węzły przesiadkowe i parkingi typu Park and Ride, gdzie można zostawić swoje auto i przesiąść się na pociąg.
- Zainteresowanie koleją metropolitalną jest ogromne, ludzie korzystają z tego środka transportu. Na liniach, gdzie została uruchomiana PKM, ruch wzrósł od 16 do 20 proc. w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Ale nasze składy są zbyt małe, szczególnie w godzinach szczytu - nie ukrywał już kilka miesięcy temu wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak.
Żeby Poznańska Kolej Metropolitalna wciąż mogła się rozwijać, województwo wielkopolskie złożyło zamówienie na 15 nowoczesnych pociągów elektrycznych typu Pesa. Pierwszych 10 ma zostać dostarczone do końca września, a kolejnych pięć w przyszłym roku.
Zobacz też:
Sprawdź też:
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?