Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznańska Kolej Metropolitarna rozpędza się... powoli

Robert Domżał
Od nowego rozkładu jazdy pociągi kursujące między Poznaniem a Koninem będą jeździły co 30 minut. Czy to początek Kolei Metropolitalnej?

Począwszy od nowego rozkładu jazdy, który zacznie obowiązywać od 13 grudnia, pociągi jeżdżące w godzinach szczytu na trasie Konin - Poznań będą kursowały co 30 minut. Dzięki temu będzie można powiedzieć, że swoją działalność zainauguruje Poznańska Kolej Metropolitalna.

Jak mówi jednak Maciej Musiał, dyrektor biura Stowarzyszenia Metropolia Poznań, uruchomienie PKM będzie procesem długotrwałym. Osiągnięcie częstotliwości - co 30 minut- na innych trasach będzie zależało od tego ile kursów zamówią lokalne samorządy.

Stowarzyszenie Metropolia Poznań odebrało opracowanie dotyczące punktów przesiadkowych. Będzie ich aż 60. Chodzi więc o to, by były zbudowane według jednego wzoru. A zbudują je gminy. Wiele z nich musi jeszcze uchwalić plany zagospodarowania przestrzennego terenów, na których będą węzły. Obecnie Stowarzyszenie Metropolia Poznań ma pieniądze na sfinansowanie planów. Gminy powinny się więc spieszyć. Do końca roku 2018 musi powstać sześć punktów przesiadkowych.

W przyszłym roku zacznie się podział pieniędzy na budowę węzłów. Są to środki z Unii Europejskiej na tak zwane Zintegrowane Inwestycje Terytorialne.

- W pierwszym kwartale przyszłego roku będziemy rozdzielać 50 milionów złotych. W ostatnim kwartale przyszłego roku kolejne 50 milionów, a w roku 2017 aż 200 milionów złotych - mówi dyrektor Maciej Musiał.

Przygotowania do budowy węzłów najbardziej zaawansowane są w Swarzędzu, Środzie Wielkopolskiej, Murowanej Goślinie i Czerwonaku. Parkingi, jakie powstaną w ramach węzłów, będą miały różną pojemność. W Rokietnicy na przykład rozważa się budowę parkingu wielopoziomowego. Gmina Komorniki chce w Plewiskach zbudować parking na 100 pojazdów. W Wirach i Szreniawie przyszli pasażerowie mogą liczyć na 60-80 miejsc postojowych. Z parkingów bezpłatnie korzystać mają posiadacze biletów miesięcznych na pociąg.

Nie tylko węzły przesiadkowe są do wybudowania. Jak piszą Jeremi Rychlewski i Elżbieta Plucińska, autorzy „Analizy infrastruktury technicznej oraz ruchu kolejowego pod kątem uruchomienia wstępnego PKM” na liniach Poznań - Piła oraz Poznań - Szamotuły będzie można osiągnąć częstotliwość kursowania pociągów co 30 minut dopiero po ich modernizacji. Remonty mają się odbyć w najbliższych latach. Na trasie Poznań - Gniezno trzeba natomiast zmienić lokalizację peronów na stacjach czyli w Biskupicach, Pobiedziskach i Pierzyskach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski