Raport „Ostre hamowanie roweru miejskiego” opracowany przez stowarzyszenie Mobilne Miasto wskazuje, że bikesharing jest w Polsce coraz mniej popularny. Spada liczba wypożyczeń rowerów miejskich w 15 największych polskich miastach. Także Poznański Rower Miejski, zgodnie z danymi raportu, czas świetności ma już za sobą.
Poznański Rower Miejski 2020 od 1 marca
1 marca ruszył 9. sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego. Do dyspozycji mieszkańców oddano 113 stacji PRM i blisko 1000 jednośladów. Dodatkowo w tym roku poznaniacy mogą korzystać i wypożyczać rowery bezstacyjne 4. generacji. Jest ich aż 562.
Operator, firma Nextbike Polska wprowadziła także dla użytkowników udogodnienia, mające zwiększyć komfort korzystania z rowerów, zwłaszcza tych bezstacyjnych.
Pomimo tego, bikesharing, także w Poznaniu, traci na popularności. Stowarzyszenie Mobilne Miasto wzięło pod lupę 15 polskich, dużych miast, by sprawdzić czy faktycznie rower miejski w Polsce ma się dobrze. Niestety, wnioski nie są zadowalające.
Sprawdź też:
Aż 87 proc. badanych systemów zanotowało zmniejszenie liczby wypożyczeń w stosunku do 2018 roku - średnio o 19 proc. Nastąpiło to mimo zwiększającej się liczby rowerów, ich dostępności i powstających stacjach rowerowych.
- Nieliczne wzrosty, które odnotowano we Wrocławiu czy Katowicach, związane są ze znacznym zwiększeniem podaży rowerów w danych miastach - czytamy w raporcie „Ostre hamowanie roweru miejskiego”.
Wszystkich 15 największych systemów zanotowało mniejszą liczbę wypożyczeń w przeliczeniu na jeden rower.
Poznański Rower Miejski 2020. Spada liczba wypożyczeń
Największe spadki wypożyczeń, aż o 32 procent, odnotowano właśnie w Poznaniu. To tutaj jest także największy spadek efektywności, czyli liczby wypożyczeń w przeliczeniu na jeden oferowany pojazd, bo aż o 51 procent. Stało się tak pomimo zwiększenia floty jednośladów aż o 40 procent.
Sprawdź też:
Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu, który skomentował wyniki raportu, stwierdził, że rok 2019 był szczególny z uwagi na rozbudowę systemu Poznańskiego Roweru Miejskiego o rower bezstacyjny. - Była to nowość, która jeszcze nie funkcjonowała tak, jakbyśmy sobie życzyli, jednak mamy nadzieję, że ten rok będzie dużo lepszy - stwierdził.
Miejski rower mniej popularny przez hulajnogi?
Gosiewski w komentarzu do danych z raportu stwierdził także, że wpływ na spadek popularności rowerów miejskich ma też pojawienie się w miastach kolejnych atrakcyjnych sposobów przemieszczania się jak hulajnogi elektryczne czy skutery. - Mimo to mamy nadzieję, że w zbliżającym się sezonie zdrowy i ekologiczny rower będzie się cieszył dużym zainteresowaniem - mówi.
Zobacz też: Rower, hulajnoga, samochód czy skuter? Pojazdy na minuty. Sprawdź, co się bardziej opłaca!
Faktycznie, jak wynika z raportu, przy wprowadzeniu w Poznaniu hulajnóg elektrycznych popularność Poznańskiego Roweru Miejskiego spadła o 32 procent. Jednak w innych miastach, jak w Warszawie, Krakowie czy Łodzi była to kwestia zaledwie kilkunastu procent.
Sprawdź też:
- Obecnie, w świetle przedstawionych danych, uznawanie e-hulajnóg na minuty za pierwszoplanową lub jedną z głównych przyczyn spadków wypożyczeń rowerów wydaje się jednak bezpodstawne - uważają twórcy raportu.
Miejski rower mniej popularny przez brak dróg rowerowych
Specjaliści ze stowarzyszenia Mobilne Miasto uważają, że ogólny spadek popularności bikesharingu może mieć związek z innymi czynnikami, niż tylko dodatkowe możliwości komunikacyjne. To przede wszystkim:
- obawy rowerzystów o bezpieczeństwo,
- zbyt powolny przyrost infrastruktury rowerowej,
- niska jakość systemów roweru miejskiego,
- umowy, które nie zachęcają operatorów do zwiększenia liczby wypożyczeń,
- duża dostępność tanich usług samochodowego transportu pasażerskiego.
- Pamiętajmy, że część osób po 1-2 latach korzystania z roweru publicznego zdecydowała się na zakup własnego jednośladu. To naturalny kierunek zmian i rozwoju świadomości społecznej, ma jednak wpływ na ograniczenie używania rowerów publicznych. Ale potencjał rozwoju wciąż jest - uważa z kolei Jakub Giza, dyr. ds. Rozwoju Systemów Rowerowych Nextbike Polska S.A..
Co zrobić, by na nowo zachęcić poznaniaków do rowerów miejskich? Zdaniem twórców raportu samorządy, jak i operatorzy powinni zastanowić się nad zwiększeniem atrakcyjności rowerów dla mieszkańców, być może zrezygnować z 20-30 minut darmowego przejazdu. Miasta powinny także rozważyć zwiększenie konkurencyjności na rynku poprzez dopuszczenie innych firm z mobilnymi usługami.
Sprawdź też:
- Oszuści i naciągacze poszukiwani przez wielkopolską policję. Rozpoznajesz ich?
- 12 zawodów mężczyzn, które najbardziej odstraszają kobiety
- Zaginęli w Wielkopolsce. Widziałeś kogoś z nich?
- Te imiona nosi najmniej osób w Polsce!
- TOP 10 lokali z burgerami w Poznaniu - sprawdź!
- Nauczyciel płakał, jak poprawiał [ZDJĘCIA Z KLASÓWEK]
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?