Poznański Szybki Tramwaj jeździ od 30 stycznia 1997 roku. Od 1 lutego na jego trasie kursowały trzy linie dzienne i jedna nocna, a cały układ zyskał nieoficjalne miano poznańskiego metra i miano najszybszej miejskiej linii komunikacyjnej w kraju. W 2013 roku zakończono drugi etap budowy trasy tramwaju, doprowadzając go do Dworca Zachodniego w Poznaniu. Jednak teraz jego trasa jest już mocno wyeksploatowana, co może grozić opóźnieniami, ograniczeniami prędkości – które już są wprowadzone, a nawet awariami. W tym roku zatem droga „Pestki” będzie remontowana i to w dużej części, od ul. Roosevelta do pętli na osiedlu Sobieskiego.
- Trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju od 25 lat stanowi kręgosłup komunikacyjny północnego Poznania. Jubileusz stanowi zarazem początek nowego rozdziału dla PST, ponieważ w tym roku planowany jest remont torowiska, tak aby PST mógł z jeszcze lepszym powodzeniem służyć mieszkańcom w kolejnych latach
– mówi Bartosz Trzebiatowski z Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Dodaje też: - Prace są planowane w tym roku, natomiast założenia odnośnie terminów, zakresu prac lub kwestii organizacyjnych, będzie można podać dopiero po zakończeniu procedury przetargowej i wyborze wykonawcy. Start robót ma być skorelowany z otwarciem jednej z największych inwestycji komunikacyjnych w Poznaniu – trasy tramwajowej na Naramowice, która częściowo będzie mogła stanowić alternatywę dla PST.
Zakończenie zasadniczych prac na linii do Naramowic, czyli największej obecnie inwestycji miasta to jedno – rozpoczęcie remontu Pestki zaplanowane jest na początek wakacji, by skorzystać z mniejszego obłożenia linii ruchem pasażerskim.
Na razie wiadomo, że remont będzie dotyczyć wymiany torowiska – jak podaje portal zbiorowy.info, zostanie wykorzystana standardowa konstrukcja toru na podkładach strunobetonowych, ekipy remontowe wejdą też na wiadukt nad ulicą Poznańską i estakadę nad doliną Bogdanki, a na przystankach wymienione zostaną krawędzie peronowe. Remont ma być podzielony na trzy odcinki: od ul. Roosevelta do przystanku Słowiańska, od Słowiańskiej do przystanku Szymanowskiego, a także od Szymanowskiego do pętli na osiedlu Sobieskiego.
Czytaj też:
Portal podaje, że środkowy odcinek trasy otrzyma dofinansowanie rządowe w wysokości 25,5 mln złotych. Gdy rozpocznie się remont „Pestki”, połączenie tramwajowe będzie zastąpione przez autobusy MPK i tramwaj na Naramowice, który wówczas będzie już dojeżdżał z pętli Wilczak do ul. Błażeja.
Trwają przygotowania wariantów obsługi komunikacyjnej podczas prac na PST, ale już dziś wiadomo, że główny ciężar transportu publicznego przejmą autobusy „za tramwaj” kursujące wzdłuż trasy PST.
– Takie rozwiązanie sprawdziło się latem 2015 r. podczas zamknięcia PST z uwagi na remont trakcji. Alternatywami z pewnością będą też równoległe do PST trasy tramwajowe – na Naramowice oraz pętli Połabska i Piątkowska
– mówi Maciej Szkudlarek z poznańskiego MPK.
Zobacz też:
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?