Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznański Szybki Tramwaj: Miasto nie jest zainteresowane rozbudową trasy PST. "Realizacja byłaby niezwykle trudna i kosztowna"

Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
Pierwsze pomysły na stworzenie trasy z Lubonia do Winiar, z wykorzystaniem torów kolejowych, pochodzą już z 1928 roku. Jak informuje na swojej stronie MPK Poznań, do koncepcji powrócono w połowie lat siedemdziesiątych. Plany zakładały, że docelowo powstaną dwie linie szybkiego tramwaju. Przejdź do kolejnego zdjęcia --->
Pierwsze pomysły na stworzenie trasy z Lubonia do Winiar, z wykorzystaniem torów kolejowych, pochodzą już z 1928 roku. Jak informuje na swojej stronie MPK Poznań, do koncepcji powrócono w połowie lat siedemdziesiątych. Plany zakładały, że docelowo powstaną dwie linie szybkiego tramwaju. Przejdź do kolejnego zdjęcia --->Łukasz Gdak
Na 25-lecie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju zaplanowano wielomilionowy, kapitalny remont pierwszego odcinka od mostu Teatralnego do osiedla Jana III Sobieskiego. Odcinek ten miał być zaledwie początkiem planowanej sieci, która miała stanowić kręgosłup komunikacyjny miasta i całej aglomeracji. Trasa rozbudowana została dopiero w 2013 roku. Wtedy tramwaje zaczęły docierać do Dworca Zachodniego. Czy przedłużenie trasy PST na północ zostało zaprzepaszczone? Dlaczego w tej chwili miasto nie jest zainteresowane rozbudową Poznańskiego Szybkiego Tramwaju?

Obecnie kwestia rozbudowy trasy PST wraca co kilka lat przy okazji planów rozwojowych miasta. Wsparcie możliwej rozbudowy deklarował poznański poseł PiS Bartłomiej Wróblewski: - Sprawa przedłużenia PESTKI na północ, a docelowo także na południe to jedna ze strategicznie najważniejszych inwestycji komunikacyjnych dla Poznania. Pozwalałoby na dojazd do centrum w kilkanaście minut studentom z kampusu Morasko, mieszkańcom północnego Poznania i Suchego Lasu - stwierdził.

Zwrócił uwagę na wysokie koszty inwestycji i możliwości finansowania jej z budżetu państwa. - Niewykorzystaną szansą jest w szczególności program inwestycji towarzyszących przy projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego. W 2019 zorganizowałem w tej sprawie w Poznaniu spotkanie z ówczesnym wiceministrem infrastruktury, a obecnie prezesem Spółki CPK SA Mikołajem Wildem. Prezydenta Poznania i jego urzędników temat nie zainteresował - skwitował.

Zobacz także:

Ewentualna rozbudowa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju nie jest obecnie priorytetem miasta. - Koncentrujemy się nad projektami budowy tras tramwajowych, które są traktowane absolutnie priorytetowo np. trasa na Naramowice etap II (pomiędzy Wilczakiem a Małymi Garbarami) lub których przygotowanie do realizacji znajduje się na określonym etapie zaawansowania (np. trasa na os. Kopernika, trasa na Marcelin czy trasa do stacji PKP Poznań Wschód). Są to projekty, które będą wymagały olbrzymiego zaangażowania finansowego – twierdzi Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM.

Przedłużenie trasy mało prawdopodobne

- Z przedłużenia trasy PST w stronę osiedla Umułtowo zrezygnowano w zasadzie 20 lat temu. Ówczesne władze uczelni nie były zainteresowane budową trasy tramwajowej przez teren kampusu - uważa Mariusz Wiśniewski, wiceprezydent Poznania. - Dzisiaj jednak realizacja byłaby niezwykle trudna i kosztowna ze względu na układ zabudowań. Alternatywą dla tej części miasta będzie III etap budowy tramwaju z Naramowic na Umultowo, wraz z parkingiem P&R przy osiedlu Różany Potok, a także planowana druga część dworca autobusowego Sobieskiego, po północnej stronie torów kolejowych – stwierdza.

Szanse na rozbudowanie sieci szybkiego tramwaju są nikłe. Projekty rozbudowy istniejącego odcinka trafiły na półkę. Brakuje woli politycznej ze strony miasta oraz niezbędnych funduszy. Sam projektant trasy Zygmunt Nowak wspominał, że dzisiaj prawdopodobnie nie udałoby się zrealizować nawet istniejącego odcinka. Z pewnością takie szybkie połączenie cieszyłoby się zainteresowaniem mieszkańców, jednak wymagałoby to dokładnych analiz.

- W projekcie aktualizowanego Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Poznania przez Miejską Pracownię Urbanistyczną w Poznaniu dopuszcza się lokalizację innych tras tramwajowych – dodaje rzecznik ZTM. W grę wchodziłoby także ewentualne przedłużenie trasy PST w stronę Moraska. - Niemniej aktualnie ZTM nie posiada koncepcji dla przedłużenia przedmiotowej trasy tramwajowej w kierunku północnym, jak również nie przewiduje przygotowania opracowań w najbliższej przyszłości - kończy.

W Poznaniu miały powstać dwie linie szybkiego tramwaju. Co zakładały plany? Czytaj więcej w galerii:

Pierwsze pomysły na stworzenie trasy z Lubonia do Winiar, z wykorzystaniem torów kolejowych, pochodzą już z 1928 roku. Jak informuje na swojej stronie MPK Poznań, do koncepcji powrócono w połowie lat siedemdziesiątych. Plany zakładały, że docelowo powstaną dwie linie szybkiego tramwaju. Przejdź do kolejnego zdjęcia --->

Poznański Szybki Tramwaj: Miasto nie jest zainteresowane roz...

Jakiś czas temu głośno było o mieszkańcu Jeleniej Góry, którego policja siłą wyrzuciła z autobusu miejskiego, bo nie chciał wysiąść z hulajnogą elektryczną. Okazuje się, że obowiązujący w pojazdach MPK Poznań regulamin przewozów ZTM także wylicza szereg zakazów. Za ich łamanie motorniczy i kierowca mogą nakazać Ci opuszczenie pojazdu. Zobacz, co jest zabronione w pojazdach MPK Poznań ---->

MPK Poznań: Czego nie wolno robić w tramwaju i autobusie? Za...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski