Pozycjonowanie - najlepszy sposób na zwiększenie widoczności firmy w Internecie

materiał partnera

„Być albo nie być”

Dzisiaj być, to być aktywnym w Internecie. Aktualnie najważniejszym kanałem komunikacji marketingowej dla firm jest wirtualna sieć. Nie tylko dlatego, że Internet oferuje w tym zakresie nowe, niespotykane dotąd możliwości, ale głównie dlatego, że Internet zdominował inne środki komunikacji. Dla większości obywateli w miejscach, gdzie dociera sieć, to najważniejsze źródło informacji, nie tylko o świecie, ale także o ulubionych markach. Z kolei dla firm, to najskuteczniejszy sposób na szybkie dotarcie z informacją o swojej ofercie do potencjalnych klientów. Obecność w Internecie to dzisiaj konieczność. Jednak trzeba pamiętać, że stworzenie strony internetowej to za mało, aby można było myśleć o biznesowym sukcesie. Jeśli firmowa witryna nie będzie widoczna w wyszukiwarce, to firma nie będzie widoczna dla jej użytkowników. Warto pamiętać, że w wielu przypadkach 60 – 80 procent ruchu na stronie generują wyszukiwarki (w Polsce liderem jest Google i to ona w głównej mierze odpowiada za dopływ użytkowników na stronę). To znaczy, że ponad połowa odwiedzających stronę pochodzi z wyszukiwarki. Dla dużej grupy internautów wyszukiwarka to punkt startowy, z której korzystają przy poszukiwaniu informacji i produktów w sieci. Dzisiaj nikt chyba sobie nie wyobraża Internetu bez wyszukiwarek, bez nich szybkie znalezienie czegokolwiek byłoby bardzo trudne, jeśli nie niemożliwe.

Po wpisaniu jakiegoś zapytania do wyszukiwarki otrzymujemy odpowiedź w formie wyników wyszukiwania.

infografika

Na początku tej listy najczęściej prezentowany jest box, w którym znajdziemy produkty promowane w ramach usługi Google Zakupy. To forma płatnej reklamy. Pierwsze wyniki to także komercyjne linki, opłacone przez firmy w ramach reklamy AdWords (oznaczone, jako reklama). Aktualnie Google wyświetla na pierwszej stronie wyników maksymalnie osiem linków płatnych, cztery na początku strony i cztery na końcu strony. Ich liczba zależy od aktualnej koniunktury na tę formę promocji, jeśli w danym czasie żadna firma nie będzie zainteresowana reklamą w tym systemie, to zobaczymy same wyniki naturalne (z taką sytuację będziemy też mieli w przypadku fraz bardzo ogólnych). Po boxie i linkach płatnych wyświetlane są organiczne (naturalne) wyniki wyszukiwania. Po ostatnich zmianach wyglądu wyświetlania wyników w wyszukiwarce organiczne wyniki zajmują niewiele miejsca w środku strony. Wyeksponowane zostały płatne wyniki, które generują przychody wyszukiwarce. Na pierwszej stronie Google przeważnie pokazuje 5-10 organicznych wyników (zależy to do liczby płatnych wyników). Te z punktu widzenia marketingu są najważniejsze. Nie bez powodu mówi się, że pozycjonowanie przynosi wymierne efekty, o ile nasza witryna pojawia się regularnie w pierwszej piątce wyników (tzw. TOP5). Z badań wynika, że 90 procent użytkowników nie zagląda dalej, niż pierwsza strona. Najczęściej wybiera jedną z pięciu stron wyświetlonych w organicznych wynikach. Trzeba także podkreślić, że znacznie częściej użytkownicy wybierają strony z naturalnych wyników niż z płatnych (wynika to z niechęci do wszelkich form reklamy i manipulacji). Tak, więc cała sztuka polega na tym, aby znaleźć się na pierwszej stronie w wynikach organicznych na interesujące nas zapytania (istotne z punktu widzenia naszego biznesu, np. dla firmy zajmującej się sprzedażą paneli fotowoltaicznych będą to zapytania „panele fotowoltaiczne”, „panele słoneczne” itp.). Można to osiągnąć właśnie dzięki pozycjonowaniu.

infografika

SEO – budowa zaufania

SEO (Search Engine Optimization) to ogół działań związanych z promocją strony w wyszukiwarce, których celem jest objęcie przez nią najwyższych pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania na frazy związane z profilem działalności firmy. Jak zauważa Daniel Szymański z agencji Brand.ceo zajmującej się od lat promocją stron w Internecie przy pomocy wartościowych treści, - pozycjonowanie to nie jest jednorazowa akcja, to proces. W tej dziedzinie, tak jak i w sporcie, bardziej liczy się regularność niż jednorazowy wynik. Tylko wtedy, kiedy nasza strona będzie stale wysoko w wynikach, będziemy mogli liczyć na stały dopływ nowych klientów. Warto także pamiętać, że na wejście do TOP3 czy TOP5 trzeba solidnie zapracować. Bardzo często nierzetelni usługodawcy gwarantują objęcie wysokich pozycji w ciągu tygodnia czy miesiąca. To jest po prostu niemożliwe. Szybki awans strony w wynikach, najczęściej osiągnięty niedozwolonymi sposobami, przeważnie kończy się poważnymi konsekwencjami, włącznie ze skreśleniem strony z indeksu (strona nie pojawi się w wynikach na żadne zapytanie). SEO to po prostu mozolne budowanie zaufania użytkowników i wyszukiwarki do firmowej witryny. Twórcy strony muszą przekonać wyszukiwarkę, że użytkownicy na konkretne zapytanie najlepszą odpowiedź znajdą na tej, a nie innej stronie. Przekonać wyszukiwarkę można poprzez optymalizację strony on-site pod kątem interesujących nas fraz, publikację na jej łamach wartościowych treści oraz budowę bazy linków zewnętrznych.

SEO – sprzedaż i wizerunek

Wysoka pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania na zapytania związane z profilem działalności firmy to szereg korzyści dla firmy. Dzięki temu można:
- zwiększyć sprzedaż (to jeden z bardziej efektywnych sposobów pozyskiwania nowych klientów),
- zwiększyć zasięg działania (przy pomocy wyszukiwarki można dotrzeć do klientów nie tylko z okolicy, ale także i całej Polski – a czasem i świata),
- zbudować siłę marki (stała obecność na czołowych pozycjach w gronie liderów branży to nie tylko kwestia prestiżu, ale także sygnał do klientów, że mają do czynienia z firmą o ugruntowanej pozycji na rynku i mogą jej zaufać),
- zwiększyć rozpoznawalność marki (regularne pojawianie się w wynikach wyszukiwania na zapytania branżowe to komunikat do potencjalnych klientów),
- wykreować wizerunek marki (przy pomocy znaczników title i description, widocznych w wynikach wyszukiwania można kreować obraz marki w zależności od potrzeb i postawionych celów).

SEO – skuteczność i efektywność

Pozycjonowanie to forma mix marketingu online, która może poszczycić się wysokim poziomem skuteczności i efektywności. Przy pomocy wyszukiwarki firma ze swoją ofertą może trafić nie tylko do osób, które szukają informacji przed podjęciem ostatecznej decyzji zakupowej, ale także do osób już zainteresowanych nabyciem konkretnego produktu. W tym kanale komunikat nie jest rzucany na wiatr, trafia do wybranej grupy osób, które wpisały zapytanie związane z profilem działalności firmy lub asortymentem sklepu. W tym zakresie bardzo ważną rolę odgrywają frazy złożone (to najczęściej zapytania składające z pełnej nazwy i konkretnego modelu produktu wklejone do okna wyszukiwarki metoda kopiuj – wklej z innej strony), których w ostatnim czasie wyszukiwarki odnotowują coraz więcej.
Pozycjonowanie to także jedna z bardziej efektywnych form marketingu politycznego. Gwarantuje o wiele wyższy zwrot z inwestycji niż standardowe formaty reklamowe. Powszechnie się wskazuje, że przy zaangażowaniu stosunkowo niewielkich środków można osiągnąć relatywnie dobre rezultaty w zakresie sprzedaży. Koszty pozycjonowania zależą od ilości fraz, na które chcemy wypromować stronę oraz ich konkurencyjności w Internecie. To forma reklamy bardzo elastyczna, zleceniodawca decyduje o charakterze i ilości fraz, może ją dostosować do własnych możliwości finansowych. Jednak najbardziej istotnym elementem w kontekście efektywności jest fakt, że w pozycjonowaniu firma najczęściej płaci tylko za osiągnięte efekty. To znaczy tylko wtedy, kiedy strona będzie wyświetlana na czołowych pozycjach w wynikach wyszukiwania na żądane frazy (od umowy zależy czy będzie to TOP3 czy TOP10). Taki system rozliczeń ma mobilizować agencje do wytężonej pracy. To mechanizm prosty i jasny dla obu stron, jednak jak wszystko ma swoje wady i zalety. Nierzadko się zdarza, że obecność w TOP3 czy TOP5 nie przekłada się na wzrost ruchu na stronie, a co za tym idzie wzrost sprzedaży. Rozwiązaniem tego problemu jest system rozliczeń performance, który można spotkać coraz częściej w praktyce. Firma płaci agencji nie za miejsce strony w wynikach wyszukiwania, a za konkretne wyniki (np. liczba unikalnych użytkowników na stronie w danym przedziale czasu lub liczba konwersji).

Podsumowanie

Pozycjonowanie to najskuteczniejsza i najbardziej efektywna forma marketingu internetowego. Firmy, które zdecydowały się na pozycjonowanie firmowej witryny, podkreślają, że była to najlepsza ich decyzja biznesowa związana z marketingiem. Wskazują, że to głównie dzięki SEO wypłynęły na szerokie wody i znacząco zwiększyły sprzedaż.

Artykuł przygotowany przez specjalistę z Agencji Marketingowej Brand.ceo

Przygotuj swój turystyczny biznes na sezon

Wideo