Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Praca biurowa. Dlaczego pracownicy nie chcą zrezygnować z pracy zdalnej? Czy do czasów sprzed pandemii nie da się już wrócić?

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Według badania badania przeprowadzonego na rynkach europejskich przez Grafton Recruitment i CBRE prawie dwie trzecie wszystkich pracowników (64%) już w 2020 r. zadeklarowało, że nie chce wracać do pracy w biurze.
Według badania badania przeprowadzonego na rynkach europejskich przez Grafton Recruitment i CBRE prawie dwie trzecie wszystkich pracowników (64%) już w 2020 r. zadeklarowało, że nie chce wracać do pracy w biurze. unsplash
Praca zdalna, czy praca w biurze? Część pracodawców pogodziła się już ze zmianami na rynku pracy i stara się zrozumieć, dlaczego pracownicy nie chcą wracać do biur. Część pracodawców jednak nie odpuszcza i zastanawia się co zrobić, aby pracownicy wrócili do biura? Motywacje zatrudnionych są różne. Zrozumienie i otwartość na potrzeby kandydatów, którzy nie chcą pracować w biurze - to droga, która może przyciągnąć do firmy wartościowe talenty. Oto rzeczy, na które warto zwrócić uwagę w czasie rekrutacji.

Przyzwyczailiśmy się do pracy zdalnej. Wcześniej praca zdalna była traktowana jako dzień prawie wolny i był pewnym rodzajem benefitu dla pracowników, podobnie jak dofinansowanie do wczasów lub premie. Obecna była głównie w branży IT, gdzie dominował rynek pracownika. Dziś jest to już standard, który także przedefiniował wyzwania organizacji, przed którymi dzisiaj stają.

Praca zdalna. Dlaczego pracownicy nie chcą wracać do pracy w biurze?

- Zmiany na rynku pracy zachodzą bardzo dynamicznie – dlatego kluczowe staje się stworzenie nowego sposobu myślenia oraz zdefiniowanie głównych wyzwań organizacji. Należy zwrócić uwagę, że jednym z kluczowych elementów modelu hybrydowego jest powrót do biura. Nikt nie ma wątpliwości, że praca zdalna ma wiele pozytywnych aspektów – jednak brak powrotu pracowników do biur stworzyłby jeszcze inny model pracy zdalnej - tłumaczy Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w firmie Poly.

Jak dodaje, to nie wróży dobrze – zarówno dla pracodawców, jak i zatrudnionych. Organizacje muszą dobrze przygotować się do tego procesu. Przedsiębiorstwa, które nie zdołają sprowadzić pracowników do siedziby w odpowiednim czasie, mogą spodziewać się zachwiania kulturą organizacji i wypracowanym już poczuciem przynależności wśród pracowników.

Tymczasem według badania badania przeprowadzonego na rynkach europejskich przez Grafton Recruitment i CBRE, prawie dwie trzecie wszystkich pracowników (64%) już w 2020 r. zadeklarowało, że nie chce wracać do pracy w biurze. Najczęściej wymienianymi powodami wówczas były:

  • bezpieczeństwo,
  • opieka nad dziećmi,
  • czas dojazdu,
  • utrata produktywności,
  • brak możliwości skupienia się w biurze.

- Obecnie wiele organizacji na całym świecie przyznaje, że ma problemy ze sprowadzaniem swoich pracowników do biura w regularnym trybie. Sprawa dotyczy przede wszystkim większych firm, gdzie została narzucona większa dowolność w wyborze modelu pracy. W prowadzonych badaniach na temat nastrojów związanych z powrotem do biura wyszła następująca zależność – im większa firma, tym wolniejsze tempo RTO - tłumaczy Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w firmie Poly.

Co zrobić, aby pracownicy wrócili do biura?

- Temat stał się o tyle skomplikowany, że samo przyzwyczajenie do nowego modelu współpracy odegrało ogromną rolę w całym procesie. Szczególnie że poświęcono wiele uwagi oraz inwestycji, aby wdrożyć rozwiązania umożliwiające elastyczną pracę z każdej lokalizacji. Umocniło to pracowników w przekonaniu, że wykonywanie obowiązków służbowych z dowolnego miejsca pozostanie standardem zatrudnienia - mówi Jakub Abramczyk.

Możemy zapytać pracowników, co myślą o powrocie do pracy w biurze oraz jakie emocje im towarzyszą. Poznamy w ten sposób ich obawy i motywacje, które powiedzą nam, co może ułatwić im powrót.

Praca zdalna w IT to standard. Bez możliwości pracy zdalnej kandydat może odrzucić ofertę

Także specjaliści z IT nie wydają się być zainteresowani powrotem do pracy w biurach. Aktualnie już ponad 80 procent aktualnych ofert zatrudnienia w branży tech dotyczy pracy zdalnej lub hybrydowej – wynika z danych platformy rekrutacyjnej the:protocol.

- Niedawno głośno było np. o ruchach światowych koncernów, rekomendujących albo wręcz nakazujących pracownikom powrót. W Polsce branża nie chce masowo wracać do biur. Specjaliści IT oczekują elastyczności, a pracodawcom zależy przede wszystkim na przyciągnięciu i utrzymaniu wartościowych ekspertów, dlatego są otwarci na ich oczekiwania. Dostrzegają jednak zalety pracy hybrydowej, więc zaczyna ona dominować nad zdalną. W związku z tym pracownicy, szukając nowego zatrudnienia, nie mogą tego już robić w zupełnym oderwaniu od lokalizacji – podsumowuje Piotr Trzmiel, Head of Growth, the:protocol.

Praca w IT. Dlaczego pracownicy wolą pracować zdalnie?

Coraz częściej pracodawcy starają się także głębiej zrozumieć motywacje kandydatów i dać temu wyraz w ofertach. Stąd pojawiające się w ogłoszeniach informacje o tym, że firmy nie mają nic przeciwko tzw. workation (termin ten oznacza pracę połączoną z wyjazdem, najczęściej turystycznym, wykonywaną z dowolnego miejsca), wspierają, a czasem nawet dofinansowują je.

Innym benefitem dla zwolenników pracy zdalnej może być dofinansowanie i doposażenie domowego biura. W ten sposób branża IT stara się wyjść naprzeciw założeniom pracowników, którzy nie chcą wracać do biur.

- Motywacje pracowników IT, dla których praca zdalna i hybrydowa jest ważna, są różnorodne. Najbardziej medialnym przykładem są na pewno tzw. „cyfrowi nomadzi”, a więc osoby, które chcą łączyć pracę z podróżowaniem po świecie. Dla nich liczy się przede wszystkim wolność i możliwość pracy niezależnie od miejsca i czasu – mówi Szymon Płodowski, IT HR Business Partner w Grupie Pracuj, ekspert the:protocol.

Jak dodaje, kolejną grupę możnaby nazwać roboczo „ustabilizowanymi rodzicami”. To osoby, dla których przejście w tryb home office początkowo było szokiem i całkowicie zdezorganizowało codzienność oraz wypracowany styl życia.

- Z czasem zmienili swoje nawyki, niektórzy z nich mieli wreszcie okazję, aby doposażyć domowe biuro i docenić zalety pracy z domu, takie jak m.in. możliwość optymalizacji czasu pracy i harmonii pomiędzy życiem rodzinnym i zawodowym - mówi Szymon Płodowski, IT HR Business Partner w Grupie Pracuj, ekspert the:protocol.

Zaznacza również, że na rynku pracy z powodzeniem funkcjonują także osoby, które jeszcze nigdy nie były w biurze. To przedstawiciele pokolenia, które rozpoczęło aktywność zawodową w czasie pandemii i zastało pracę zdalną jako element „nowej rzeczywistości”.

Specjaliści podkreślają, że firmy, które chcą lepiej i szybciej przyciągać wartościowych kandydatów, nie mogą poprzestawać wyłącznie na transparentnym komunikowaniu otwartości na różne modele pracy. Zrozumienie i otwartość na potrzeby tych kandydatów, którzy nie chcą wracać do biur – to droga, którą warto iść, aby zmaksymalizować efektywność procesów rekrutacyjnych i przyciągnąć wartościowe talenty.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Praca biurowa. Dlaczego pracownicy nie chcą zrezygnować z pracy zdalnej? Czy do czasów sprzed pandemii nie da się już wrócić? - Strefa Biznesu

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski