Szef zaproponował mi, żebym w pierwszą sobotę ferii zawiózł autokarem dzieci z Poznania na obóz w Czechach, ale bez zmiennika. Czy w taką podróż powinien jechać tylko jeden kierowca?
- Istotne jest jak długo ma ona trwać. Jeśli na przykład ponad 15 godzin lepiej gdy kierowców będzie dwóch. Jeden z krótkimi przerwami powinien bowiem jechać nie dłużej niż 9 godzin. Jeżeli więc jest dwóch, wycieczkowicze nie są zmuszeni do długich przerw w podróży, bo gdy jeden kierowca prowadzi autokar, drugi może przepisowo odpoczywać.
Jestem młodym kierowcą autokaru. W jaki sposób mogę wykorzystać przerwę w prowadzeniu pojazdu?
- Przerwa w prowadzeniu pojazdu to czas, w którym kierowca nie może go prowadzić, ani wykonywać żadnej innej pracy. Wykorzystany musi być wyłącznie do wypoczynku. Po 4,5 godzinach prowadzenia pojazdu kierowcy przysługuje przerwa trwająca co najmniej 45 minut, chyba że rozpoczyna on okres odpoczynku. Przerwa 45 minutowa może zostać podzielona na dwie części, z których pierwsza musi trwać co najmniej 15 minut - na przykład po dwóch godzinach jazdy, a druga co najmniej 30 min - po kolejnych dwóch i pół godzinach.
Czy w harmonogramie pracy kierowcy autobusu można zaplanować pracę w godzinach nadliczbowych?
- W ustalanym dla kierowcy autobusu harmonogramie pracy nie możemy planować pracy w godzinach nadliczbowych. Planujemy liczbę godzin do przepracowania, która jest równa wymiarowi czasu pracy w okresie rozliczeniowym. Praca w godzinach nadliczbowych dopuszczalna jest tylko w sytuacjach wymagających od kierowcy podjęcia działań dla ochrony życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia, usunięcia awarii, albo w razie szczególnych potrzeb pracodawcy.
Na co dzień jestem kierowcą autobusu. Dwa razy w miesiącu w sobotę przewożę uczestników wycieczki. Pracodawca za pracę w tym dniu wypłaca mi wynagrodzenie, czy postępuje prawidłowo?
- Nie. Jeżeli wykonywał pan pracę w dniu wolnym wynikającym z rozkładu czasu pracy, obowiązkiem pracodawcy jest zapewnić panu inny dzień wolny do końca okresu rozliczeniowego, w terminie ustalonym z panem.
Pracuję jako kierowca w przerywanym systemie czasu pracy. Czy szef może dać mi wolne za przepracowane nadgodziny, w czasie przerwy między dwoma zaplanowanymi okresami pracy?
- Nie. Udzielenie kierowcy czasu wolnego za pracę w godzinach nadliczbowych może nastąpić tylko w zaplanowanych godzinach pracy. Przerwa wynikająca z przerywanego systemu czasu pracy jest czasem wolnym pracownika, którym może on swobodnie dysponować. Za czas tej przerwy kierowcy przysługuje prawo do połowy wynagrodzenia wynikającego z jego osobistego zaszeregowania.
Jestem kierowcą i bardzo często pracuję w nocy. Czy z tego powodu należy mi się dodatkowe wynagrodzenie?
- Tak. kierowcy pracującemu w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę w wysokości 20 proc. stawki godzinowej obliczonej z minimalnego wynagrodzenia.
Jestem kierowcą w samochodu ciężarowego. Czy podczas podróży służbowej należy mi się dieta?
- Tak. Podróżą służbową jest każdy wyjazd na polecenie pracodawcy poza miejscowość albo siedzibę pracodawcy, na rzecz którego kierowca wykonuje swoje obowiązki lub poza inne miejsce prowadzenia działalności przez pracodawcę, na przykład filie, przedstawicielstwa i oddziały. Podczas tego rodzaju podróży - przewozu drogowego - kierowcy przysługują diety.
STRONA GŁÓWNA GŁOSU WIELKOPOLSKIEGO
Najnowsze informacje z Wielkopolski wprost na Twoją skrzynkę - zapisz się do newslettera
Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- "To interes Polski i całego Zachodu". Sellin o komisji ds. rosyjskich wpływów
- Wielka miłość zabezpieczona dokumentem. Miliarder będzie chronił majątek intercyzą
- Najnowszy sondaż. Kto traci, a kto zyskuje? Tak wyglądałby skład Sejmu
- Macierewicz o komisji: Kto odmawia udziału w badaniu, deklaruje się po stronie Rosji