Prawa pacjenta i obowiązki lekarza POZ

Milena Kochanowska
W ciągu roku trzykrotnie możemy nieodpłatnie zmienić swego lekarza rodzinnego, pielęgniarkę lub położną
W ciągu roku trzykrotnie możemy nieodpłatnie zmienić swego lekarza rodzinnego, pielęgniarkę lub położną 123 RF
Czy nasz wybór lekarza rodzinnego jest ostateczny i nie możemy go już zmienić? Kiedy lekarz może odmówić przyjęcia naszej deklaracji?

Prawa pacjenta
1 NFZ gwarantuje nam m.in. świadczenia w ramach tak zwanej podstawowej opieki zdrowotnej (czyli POZ). Udzielane są nam one w przychodni lekarza rodzinnego, a czasami nawet w naszym domu (gdy kwalifikujemy się do objęcia szczególną opieką, na przykład jako obłożnie chorzy).

Prawa pacjenta
2 Każdy ubezpieczony ma prawo do wyboru lekarza, pielęgniarki oraz położnej podstawowej opieki zdrowotnej. Dokonujemy go poprzez złożenie pisemnej deklaracji w wybranej przychodni. UWAGA! Możemy wybrać każdego, kto ma podpisany kontrakt z funduszem, nie obowiązuje rejonizacja.

Prawa pacjenta
3 Mamy prawo wybrać tylko jednego lekarza, pielęgniarkę i położną, ale nie muszą oni pracować u jednego świadczeniodawcy. Możemy więc mieć lekarza POZ w jednej przychodni, pielęgniarkę w drugiej, a położną zupełnie gdzie indziej. Lekarz, pielęgniarka lub położna mogą nam odmówić zapisania się na listę podopiecznych tylko wówczas, gdy ich limit już się wyczerpał.

Prawa pacjenta
4 Nie możemy wymusić na lekarzu wystawienia skierowania na badania, czy do specjalisty – taką decyzję podejmuję tylko on. Warto jednak wiedzieć, że nie ma przepisów określających ile razy i na jakie badania powinien nas skierować lekarz rodzinny. Jeśli więc nie jesteśmy z leczenia zadowoleni, mamy prawo wyboru innego lekarza.

Prawa pacjenta
5 Pierwszy nasz wybór nie musi być wobec tego ostateczny. Bezpłatnie możemy zmienić swą decyzję trzy razy w roku. Gdy zdecydujemy się na innego lekarza (pielęgniarkę, położną) POZ musimy ponownie złożyć deklarację. Nie musimy już jednak odwoływać deklaracji wcześniejszej.

Prawa pacjenta
6 Nie zapłacimy za zmianę decyzji nawet, jeśli zrobimy to po raz czwarty, gdy: zmieniamy miejsce zamieszkania, wybrany przez nas lekarz POZ (pielęgniarka, położna) przestał udzielać świadczeń opieki zdrowotnej lub też wystąpiły przyczyny niezależne od naszej woli.
Prawa pacjenta
7 Jeśli rozchorujemy się poza miejscem zamieszkania, to szpital lub przychodnia, do których udamy się po pomoc nie mogą nam odmówić udzielenia pomocy. Świadczenia w ramach POZ udzielane są zawsze od poniedziałku do piątku w godzinach 8-18. Natomiast w godzinach 18-8, a także przez całą dobę w soboty, niedziele i święta możemy skorzystać z tak zwanej nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Prawa pacjenta
8 Świadczenia w ramach POZ to m.in.: profilaktyka chorób (w tym badania i porady w ramach profilaktyki wieku rozwojowego oraz szczepienia ochronne), udzielanie porad w leczeniu schorzeń (w tym diagnostyka laboratoryjna oraz EKG, RTG, USG), orzekanie o stanie zdrowia, wykonywanie zabiegów w gabinecie zabiegowym (lub w szczególnych przypadkach w domu pacjenta), inne świadczenia (na przykład kierowanie do poradni specjalistycznych, na leczenie szpitalne, rehabilitację i leczenie uzdrowiskowe, kwalifikowanie do świadczeń transportu sanitarnego w POZ, wystawianie zleceń na realizację świadczeń pielęgniarki POZ, wystawianie zaświadczeń dotyczących stanu zdrowia pacjenta).

Prawa pacjenta
9 Każdy pacjent, który uzna, że jego prawa zostały naruszone, może złożyć skargę do: dyrektora placówki ochrony zdrowia (przychodni) albo ordynatora szpitala, centrali NFZ, do rzecznika praw pacjenta przy ministerstwie zdrowia – bezpłatna infolinia 800 190 590 czynna pn.-pt. w godz. 9- 21 lub do rzecznika odpowiedzialności zawodowej działającego przy okręgowej izbie lekarskiej oraz przy okręgowej izbie pielęgniarek i położnych.

Prawa pacjenta
10 Rzecznik odpowiedzialności zawodowej może przeprowadzać postępowanie dowodowe na wniosek stron lub z urzędu. Postępowanie to może zakończyć się przedstawieniem zarzutów i skierowaniem sprawy do Okręgowego Sądu Lekarskiego, umorzeniem, odmową wszczęcia postępowania i zakończeniem w inny sposób (na przykład przekazaniem sprawy do prokuratury lub innej okręgowej izby lekarskiej). Rzecznik nie może wszcząć postępowania wyjaśniającego, jeśli od chwili popełnienia czynu upłynęły 3 lata. Adres: Wielkopolska Izba Lekarska, ul. Nowowiejskiego 51, 61-734 Poznań.

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3