Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawa pacjenta i obowiązki lekarza POZ

Milena Kochanowska
W ciągu roku trzykrotnie możemy nieodpłatnie zmienić swego lekarza rodzinnego, pielęgniarkę lub położną
W ciągu roku trzykrotnie możemy nieodpłatnie zmienić swego lekarza rodzinnego, pielęgniarkę lub położną 123 RF
Czy nasz wybór lekarza rodzinnego jest ostateczny i nie możemy go już zmienić? Kiedy lekarz może odmówić przyjęcia naszej deklaracji?

Prawa pacjenta
1 NFZ gwarantuje nam m.in. świadczenia w ramach tak zwanej podstawowej opieki zdrowotnej (czyli POZ). Udzielane są nam one w przychodni lekarza rodzinnego, a czasami nawet w naszym domu (gdy kwalifikujemy się do objęcia szczególną opieką, na przykład jako obłożnie chorzy).

Prawa pacjenta
2 Każdy ubezpieczony ma prawo do wyboru lekarza, pielęgniarki oraz położnej podstawowej opieki zdrowotnej. Dokonujemy go poprzez złożenie pisemnej deklaracji w wybranej przychodni. UWAGA! Możemy wybrać każdego, kto ma podpisany kontrakt z funduszem, nie obowiązuje rejonizacja.

Prawa pacjenta
3 Mamy prawo wybrać tylko jednego lekarza, pielęgniarkę i położną, ale nie muszą oni pracować u jednego świadczeniodawcy. Możemy więc mieć lekarza POZ w jednej przychodni, pielęgniarkę w drugiej, a położną zupełnie gdzie indziej. Lekarz, pielęgniarka lub położna mogą nam odmówić zapisania się na listę podopiecznych tylko wówczas, gdy ich limit już się wyczerpał.

Prawa pacjenta
4 Nie możemy wymusić na lekarzu wystawienia skierowania na badania, czy do specjalisty – taką decyzję podejmuję tylko on. Warto jednak wiedzieć, że nie ma przepisów określających ile razy i na jakie badania powinien nas skierować lekarz rodzinny. Jeśli więc nie jesteśmy z leczenia zadowoleni, mamy prawo wyboru innego lekarza.

Prawa pacjenta
5 Pierwszy nasz wybór nie musi być wobec tego ostateczny. Bezpłatnie możemy zmienić swą decyzję trzy razy w roku. Gdy zdecydujemy się na innego lekarza (pielęgniarkę, położną) POZ musimy ponownie złożyć deklarację. Nie musimy już jednak odwoływać deklaracji wcześniejszej.

Prawa pacjenta
6 Nie zapłacimy za zmianę decyzji nawet, jeśli zrobimy to po raz czwarty, gdy: zmieniamy miejsce zamieszkania, wybrany przez nas lekarz POZ (pielęgniarka, położna) przestał udzielać świadczeń opieki zdrowotnej lub też wystąpiły przyczyny niezależne od naszej woli.
Prawa pacjenta
7 Jeśli rozchorujemy się poza miejscem zamieszkania, to szpital lub przychodnia, do których udamy się po pomoc nie mogą nam odmówić udzielenia pomocy. Świadczenia w ramach POZ udzielane są zawsze od poniedziałku do piątku w godzinach 8-18. Natomiast w godzinach 18-8, a także przez całą dobę w soboty, niedziele i święta możemy skorzystać z tak zwanej nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Prawa pacjenta
8 Świadczenia w ramach POZ to m.in.: profilaktyka chorób (w tym badania i porady w ramach profilaktyki wieku rozwojowego oraz szczepienia ochronne), udzielanie porad w leczeniu schorzeń (w tym diagnostyka laboratoryjna oraz EKG, RTG, USG), orzekanie o stanie zdrowia, wykonywanie zabiegów w gabinecie zabiegowym (lub w szczególnych przypadkach w domu pacjenta), inne świadczenia (na przykład kierowanie do poradni specjalistycznych, na leczenie szpitalne, rehabilitację i leczenie uzdrowiskowe, kwalifikowanie do świadczeń transportu sanitarnego w POZ, wystawianie zleceń na realizację świadczeń pielęgniarki POZ, wystawianie zaświadczeń dotyczących stanu zdrowia pacjenta).

Prawa pacjenta
9 Każdy pacjent, który uzna, że jego prawa zostały naruszone, może złożyć skargę do: dyrektora placówki ochrony zdrowia (przychodni) albo ordynatora szpitala, centrali NFZ, do rzecznika praw pacjenta przy ministerstwie zdrowia – bezpłatna infolinia 800 190 590 czynna pn.-pt. w godz. 9- 21 lub do rzecznika odpowiedzialności zawodowej działającego przy okręgowej izbie lekarskiej oraz przy okręgowej izbie pielęgniarek i położnych.

Prawa pacjenta
10 Rzecznik odpowiedzialności zawodowej może przeprowadzać postępowanie dowodowe na wniosek stron lub z urzędu. Postępowanie to może zakończyć się przedstawieniem zarzutów i skierowaniem sprawy do Okręgowego Sądu Lekarskiego, umorzeniem, odmową wszczęcia postępowania i zakończeniem w inny sposób (na przykład przekazaniem sprawy do prokuratury lub innej okręgowej izby lekarskiej). Rzecznik nie może wszcząć postępowania wyjaśniającego, jeśli od chwili popełnienia czynu upłynęły 3 lata. Adres: Wielkopolska Izba Lekarska, ul. Nowowiejskiego 51, 61-734 Poznań.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski