– Mam sprawę o zasiedzenie i wiem, że na pewno sama sobie nie poradzę. Co robić? – pyta pani Hanna z Mosiny.
Prawnik z urzędu - komu się należy?
Możemy się starać o ustanowienia profesjonalnego pełnomocnika, czyli adwokata lub radcy prawnego z urzędu wówczas, gdy zostaliśmy zwolnieni z kosztów sądowych w całości, w części, a czasem nawet wtedy, gdy sąd nie zwolnił nas z tych kosztów w ogóle. Musimy jednak złożyć oświadczenie, że nie jesteśmy w stanie opłacić wynagrodzenia adwokata lub radcy prawnego, bo koszty te spowodowałyby znaczny uszczerbek w utrzymaniu rodziny.
Prawnik z urzędu - komu się należy?
Wniosek o ustanowienie adwokata lub radcy prawnego zgłaszamy wraz z wnioskiem o zwolnienie od kosztów sądowych lub osobno, na piśmie, albo ustnie do protokołu, w sądzie, w którym sprawa ma być wytoczona lub już się toczy. Do pisemnego wniosku powinniśmy dołączyć oświadczenie obejmujące szczegółowe dane o naszym stanie rodzinnym, majątku, dochodach i źródłach utrzymania.
Prawnik z urzędu - komu się należy?
Sąd uwzględni nasz wniosek, jeżeli udział adwokata lub radcy prawnego w sprawie uzna za potrzebny. Przy ocenie bierze pod uwagę nie tylko stopień skomplikowania sprawy, ale także nasze umiejętności jasnego formułowania stanowiska i korzystania z pouczeń. Jeżeli nie potrafimy w zrozumiały i poprawny sposób przedstawić swojego stanowiska procesowego oraz nie mamy podstawowej orientacji w regułach rządzących procesem cywilnym, mamy większą szansę na bezpłatnego pełnomocnika. Pamiętajmy też o tym, by wniosek napisać samodzielnie, tak jak potrafimy. Korzystając z podpowiedzi profesjonalisty, często narażamy się na odmowę sądu.
Prawnik z urzędu - komu się należy?
Gdy sąd odmówi nam zwolnienia z kosztów sądowych lub ustanowienia adwokata lub radcy prawnego, możemy napisać zażalenie do sądu wyższej instancji. Mamy na to 7 dni od doręczenia postanowienia, a jeśli nie zażądaliśmy jego doręczenia – od jego ogłoszenia. Jeśli jednak sąd oddali nasz wniosek o ustanowienie adwokata lub radcy prawnego, nie możemy ponownie domagać się ustanowienia pełnomocnika, powołując się na te same okoliczności, które ujęliśmy w oddalonym wniosku, bo sąd wniosek odrzuci. A na to postanowienie nie będzie już przysługiwało nam zażalenie.
Prawnik z urzędu - komu się należy?
Gdy sąd uwzględni nasz wniosek, będzie to równoznaczne z udzieleniem pełnomocnictwa procesowego. Adwokat lub radca na polecenie sądu wyznaczony przez właściwą radę adwokacką lub izbę radców prawnych będzie więc musiał zastępować nas w sprawie aż do prawomocnego zakończenia postępowania (chyba że sąd postanowi inaczej).
Prawnik z urzędu - komu się należy?
Zgodnie z prawem o notariacie, jeżeli strona czynności notarialnej, np. umowy zamiany nieruchomości, nie jest w stanie bez uszczerbku dla utrzymania siebie i rodziny ponieść żądanego przez notariusza wynagrodzenia, może również wystąpić z wnioskiem do sądu rejonowego o zwolnienie jej w całości lub w części z tych kosztów. Sąd ustali, czy czynność notarialna jest niezbędna, a jeśli tak, wyznaczy nam notariusza, któremu wynagrodzenie zapłaci państwo.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?