Prawo jazdy: Chcemy egzaminów z sensem!

Mateusz Ludewicz, Piotr Talaga
Pani skręci tutaj - mówi egzaminator. I na tym koniec testu, bo w tym miejscu obowiązuje zakaz skrętu. Kto pamięta takie sceny ze swojego egzaminu na prawo jazdy? Nasi rozmówcy, w większości młodzi kierowcy, których czekają poprawki, wskazują więcej takich przypadków. Na egzaminach są oblewani na przykład za nieznajomość kolorów bagnetu do oleju czy zbyt ślamazarne ustawianie lusterek. Na kursach prawa jazdy uczeni są do znudzenia parkowania w zatoczce, cofania po łuku, ale jak wyjść z poślizgu czy hamować w sytuacji awaryjnej - wiedzą tylko w teorii. Nikt też najważniejszej wiedzy dla kierowcy od nich nie wymaga na egzaminach. Wychodzi na to, że groźniejszym kierowcą jest ten, kto może w czasie parkowania otrzeć samochód, niż ten, kto nie radzi sobie, gdy auto wpada w poślizg.

Teoretycznie: sito jest szczelne. Tylko co trzeci przyszły kierowca w Wielkopolsce zdaje egzamin na prawo jazdy. Co z tego, skoro wymaga się od niego właśnie znajomości spraw mało istotnych? Efekty widać na drogach: w ciągu ostatnich ośmiu lat udział młodych kierowców w wypadkach wzrósł do 25 procent! Kto jest winny? Egzaminatorzy, nauczyciele, system?

CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Prawo jazdy - ostatnia chwila, żeby zdać na starych zasadach
Egzamin na prawo jazdy będzie trudniejszy
Wypadek nad Wierzbakiem. Dwie osoby nie żyją [ZDJĘCIA]

- Za pierwszym razem nie zdałem, bo za późno włączyłem kierunkowskaz - mówi Adam, który cały czas walczy w Poznaniu o "prawko". - Podczas kolejnego podejścia egzaminator kazał mi skręcić w lewo, żeby po kilkunastu przejechanych metrach stwierdzić, że... złamałem zakaz wjazdu - dodaje. - Egzaminatorzy są złośliwi i cały czas czekają na nasz błąd - opowiada Justyna z okolic Wągrowca. Pani Justyna do egzaminu w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego (WORD) w Poznaniu podchodziła dwa razy.

- Jesteśmy tylko od wpłacania pieniędzy na konto WORD w Poznaniu. Nikt się z nami nie liczy, mamy płacić i siedzieć cicho - mówią jednym głosem.

Co na to dyrekcja poznańskiego ośrodka? Nic. Od trzech tygodni próby umówienia się lub kontaktu telefonicznego nie dają żadnego rezultatu. Nie otrzymaliśmy także odpowiedzi na pytania wysłane drogą mailową. Bardziej otwarci są inni szefowie WORD.

- Podczas sprawdzianu umiejętności praktycznych egzaminatorzy starają się zadbać o dobrą atmosferę i poprawne relacje z kursantem - twierdzi Zbigniew Przeworek, dyrektor pilskiego WORD. Józef Lorych, dyrektor leszczyńskiego WORD mówi: W ostatnich miesiącach trafiają do nas nieco gorzej przygotowani kursanci. Myślę, ze ma to związek z nowymi przepisami, które jeszcze niedawno miały wejść w życie. Szkoły nauki jazdy miały więcej klientów i po prostu nieco gorzej ich przygotowywały.

Statystyki pokazują, że surowe polskie egzaminy w ogóle nie przekładają się na liczbę wypadków. Mimo że w Niemczech nie zdaje tylko co czwarty kierowca - wypadków śmiertelnych na 1000 mieszkańców jest ponad trzykrotnie mniej (w Niemczech - 4,5, w Polsce aż 14,7)! We Francji zdaje 63 procent egzaminów, a wskaźnik wypadków śmiertelnych to 6,9. W Wielkiej Brytanii zdaje ponad połowa egzaminowanych, ale w wypadkach śmiertelnych ginie zaledwie średnio 3,59 osoby na 1000 mieszkańców.

- Zmiany w zasadach szkolenia i egzaminowania kierowców mają na celu poprawę bezpieczeństwa - mówi Zbigniew Paszkiewicz z zespołu prasowego wielkopolskiej policji. - Niestety, mimo wielu starań w tym zakresie, młodzi kierowcy nadal są sprawcami podobnej liczby zdarzeń.

Tyle że zmian w nauce prawa jazdy za bardzo nie widać, a najbliższa zmiana przepisów została odsunięta w czasie. Najważniejsze wprowadzono w przypadku motocyklistów - tu doświadczeni kierowcy od lat mówili, że egzamin zdany na słabiutkim motorku uprawnia do jazdy na potężnych maszynach, które są dla młodych kierowców nie do opanowania. Po zmianach kategorię A podzielono aż na 4 podkategorie, gdzie zdobywanie kolejnych szczebli będzie możliwe po zdobyciu doświadczenia lub osiągnięciu odpowiedniego wieku.

Czas, żeby znacznie bardziej zmienić system szkolenia kierowców samochodów. Ich na drogach jest w końcu najwięcej!

Tragiczny plon wypadków

Światowa Organizacja Zdrowia przewiduje, że do 2020 roku wypadki drogowe staną się najczęstszą przyczyną przedwczesnej śmierci. Dziennie na naszych drogach ginie 15 osób, a 160 zostaje rannych. Liczba zabitych w wypadkach w Polsce utrzymuje się od lat na bardzo wysokim poziomie. We Francji od 2001 r. liczba wypadków śmiertelnych zmniejszyła się o 42 proc. W Polsce spadek ten wyniósł zaledwie ok. 5 proc.

Wideo

Komentarze 28

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
abc

PUKI Twoje umiejętności jako kierowcy będą takie jak znajomość ortografii, to egzaminu nie zdasz;)

a
abc

Ale piszesz bzdury!!!!!!
Jeżeli tylko przekroczyłeś prędkość o 5 km/h i nie zdałeś egzaminu - trzeba było się odwołać.
Jeżeli jechałeś za blisko linii ciągłej ( pojedynczej) a nawet jeśli ją przejechałeś i był to jedyny błąd w tym zadaniu i nie zdałeś - trzeba było się odwołać.
Jeśli egzaminator ,, ulał mnie w ostatniej minucie za to ze samochód lekko szarpnął przy zmianie biegów " i to była przyczyna niezdania egzaminu - trzeba było się odwołać. Nie podałeś jeszcze przyczyn niezdania dwóch egzaminów. Jeśli one również były tak błahe jak te trzy to DLACZEGO SIĘ NIE ODWOŁYWAŁEŚ?????
Jesteś podobno studentem, masz maturę, umiesz pisać i czytać ( podobno ze zrozumieniem) , trzeba było przeczytać instrukcję egzaminowania . Poznałbyś swoje prawa i wiedziałbyś, że za to nie można ,, oblać".
Ale myślę, że nie umiesz jeździć i dlatego nie zdałeś a teraz próbujesz sam przed sobą usprawiedliwić swoje nieuctwo.

a
abc

Jeśli znasz zasady egzaminowania, to wiesz, że egzamin odbywa się na terenie zabudowanym.

a
abc

Czy znasz zasady egzaminowania? Przecież na egzaminie nikt nie pyta się o budowę samochodu!!!!!
A jak włączyć światła mijania warto wiedzieć;)

r
roczny kierowca

Śmieszą mnie te żale osób "oblanych" na egzaminie. Zdawałem w zeszłym roku, nie jeździłem wcześniej wcale i jakoś udało mi się zdać za pierwszym razem, to samo mój kumpel, z którym chodziliśmy na kurs i jeszcze jedna niewiasta. Wszyscy za pierwszym. Ale mieliśmy wymagającego instruktora. A jak ostatnio widziałem jedną kobietę na egzaminie, która chciała przejechać przez pl. Ratajskiego na wprost (!), to jakoś się nie dziwię, że tyle osób oblewa. Brak elementarnego przygotowania i potem są żale. Uczyć się, ćwiczyć, dokupić lekcje, a nie potem płakać, że się uwzięli.

D
Driver

Najlepiej jest zrzucić winę na innych (zły system, czepliwy egzaminator, inni kierowcy), nie patrząc na swoje błędy. Jeżeli otrzymałaś/eś wynik negatywny na egzaminie nie oznacza to, że ktoś się na Ciebie uwziął lub chce "wydoić" z Ciebie ostatni grosz, tylko, że nie jesteś na tyle dobrze przygotowany bys mógł samodzielnie wyjechać na polskie drogi bez stwarzania zagrożenia dla siebie i przede wszystkim dla innych uczestników ruchu drog. Gwarantuję, że nie ma takiej osoby, która by oblała bezpodstawnie (masz zastrzeżenia?złóż odwołanie-na kamerze wszystko będzie widać). Z mojej perspektywy jako kierowcy cieszę się, że aby zdobyć prawko trzeba się wykazać umiejętnościami-dzięki temu na drodze jest bezpieczniej! A jeżeli tak Wam się nie podobają OSK-zawsze możecie je zmienić i szukać najlepszego-nikt Was siłą nie trzyma. Poza tym w myśl zasady "klient nasz Pan"-jak chcecie coś konkretnego poćwiczyć jak np jazda poza terenem zabudowanym zgłoście to instrukt ;P A co do samych Pań egzaminatorek-uważam, że nawet lepiej jak do nich traficie-wydaję mi się, że są bardziej sympatyczne od Panów ;P

P
Paweł

Każdy kto zdaje egzamin na prawo jazdy ma prawo do obecności w nim swojego instruktora. Ile było takich egzaminów z instruktorem? 2, 5 może 10? Należy zadać pytanie dlaczego tak mało? Czy to dlatego, że instruktorzy wstydzą się w jaki sposób przygotowali do samodzielnych jazd swoich kursantów?
Z drugiej strony gratuluję Głosowi Wielkopolskiemu redaktora z jego tendencyjnością i brakiem chęci zgłębienia przepisów.

P
Piotr

A jak często weryfikowane są uprawnienia lekarzy, księży, hydraulików - życie ich weryfikuje. Proponuje przeczytać jednak Prawo o ruchu Drogowym w części dot. egzaminatorów - wszystko się wyjaśni!!

S
Stały czytelnik

A jak często są weryfikowani instruktorzy, egzaminatorzy i to za kierownicą samochodu. Czy fakt uzyskania papierka jest dożywotni?

S
Stały czytelnik

Za oblany egzamin zwrot kasy a koszty winna ponosić firma prowadząca szkolenie. Swoją drogą nie wszyscy mogą otrzymać prawko ale to inna sprawa. Psychicznych za kierownicą nie brak.

P
Piotr

Czytając te wypociny krew mnie zalewa. Każdy egzamin jest rejestrowany - w Poznaniu przez 4 kamery zamontowane w pojeździe. Dodatkowo rejestrowany jest dźwięk. kazdy z Was, który został "skrzywdzony" postępowaniem egzaminatora może skorzystać z przysługującego mu prawa do odwołania od wyniku egzaminu. I co ? Kto skorzystał z takiej możliwości? Nikt? Wstyd patrzeć na swoje błedy? A co, może nie otrzymaliście arkusza przebiebu egzaminu ze wskazaniem popełnionych będów i podstawy zakończenia egzaminu? Niestety po 30 godzinach kursu tylko "prymusi" zdają za pierwszym razem. Podobnie jak w szkole, czy na studiach część uczniów musi wziąść korepetycje, jednak i nie wszystkim to pomaga. Nie nadają się na kierowców, tak jak nie każdy może być inżynierem, lekarzem czy nauczycielem itp. A wybierająć szkołe nauki jazdy kierowaliście się jej renomą czy może tylko niską ceną? To tak jak z wyborem dobrego liceum i dostaniem się na wymarzone studia. Więcej samokrytyki i obiektywności w ocenach. Pamietajcie! Nie jesteśmy Waszymi wrogami. Chcemy tylko bezpiecznie przeżyć 30 minut w Waszym towarzystwie nie będąc narażeni na utratę zdrowia lub życia. Niestety dając wynik pozytywny nie mamy żadnego wpływu czy po odebraniu prawa jazdy nie postanowicie uczcić "zwycięstwa" wracając "napruci" z dyskoteki w 10 w Golfie co czytamy w niedzielne poranki w intrrnecie.

K
Kemor

A potem się dziwią że młodzi kierowcy są sprawcami wypadków drogowych. Egzamin na mieście z prędkością 30 km/h tak przynajmniej jest w Pile. Kiedy i kto z egzaminatorów pojechał z kursantem poza obszar zabudowany żeby sprawdzić jak sobie radzi z jazdą z prędkością 90 km/h. Boją się albo są durne przepisy w tym zakresie. Ale lepiej oblać kursanta za późne włączenie kierunkowskazu lub wsadzenie go na minę typu zakaz wjazdu. Na egzaminie kursant winien się poruszać po obszarze zabudowanym zgodnie z obowiązującą prędkością a nie być zawali drogą. Do kitu taki egzamin

M
Mika
Z WORD wylatuje za przekręty dyrektor, jego prawa ręka zostaje dyrektorem. Farsa.A interes się kręci. Wychodzi na to,że wszyscy kursanci to niedouczeni debile.MOże najpierw egzaminatorzy nauczą sie na kursach jak szanować drugiego czlowieka.A swoja drogą to ktoś chyba jest nad WORDEM i co na to? Pewnie nic, ważne,żeby kasa była
z
zdegustowany

6 razy zdawałem, więcej nie będę pojadę do innego miasta.A swoją drogą egzaminatorzy to szczególnie złośliwi ludzie. Kazał mi zawracać na bardzo wąskiej uliczce w pobliżu jakiejś szkoły. Akurat po lekcjach wracali młodzi i przypatrywali się całej sytuacji. Mnie zgasł silnik z nerwów ze 4 razy, zamną utworzyła się kolejka samochodów. W momencie gdy po paru minutach samochody zaczęły trąbić, mój pan egzaminator przez otwarte okno pokazał im środkowy palec. Brawo dla kogoś kto zatrudnia takich ludzi.

k
kierowca

Zdawałam 4 razy. Za pierwszym pani egzaminator wymierzyła linijką, że jechałam za blisko linii łuku, za drugim też pani za to że nie wiedziałam jaki jest kolor wskaźnika pomiaru oleju, za trzecim uczciwie facet mnie ulał moja wina,za czwartym znowu kobieta chciała mnie ulać z ruszania pod górkę. dwa razy próbowałam i było coś nie tak z samochodem. Kobieta chciała mnie oblać wtedy poprosiłam, żeby ona zrobiła ten manewr. NIE ZROBILA!!! Stwierdziła, że auto jest niesprawne. pozwoliła kontynuować egzamin i zdałam.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3