reklama

Premier Morawiecki w Poznaniu. Zlecenie warte prawie pół miliarda złotych dla Fabryki Pojazdów Szynowych

Marta DanielewiczZaktualizowano 
Premier Mateusz Morawiecki w zakładach Cegielskiego. Adrian Wykrota
Fabryka Pojazdów Szynowych podpisała kontrakt z PKP Intercity na budowę całkiem nowych wagonów. Inwestycja opiewa na kwotę prawie pół miliarda złotych. – Jestem przekonany, że z tego zakładu wyjdzie kolejny impuls rozwoju przemysłowego – powiedział goszczący we wtorek w Poznaniu premier Mateusz Morawiecki.

Poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych, spółka należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu ma dla PKP Intercity wybudować 55 całkiem nowych wagonów. Oznacza to pracę dla dodatkowych stu nowych pracowników, aż do 2022 roku.
Całkowita wartość zamówienia wynosi 473,5 mln złotych brutto. Niewykluczone jednak, że zamówienie może powiększyć się o dodatkowe 26 wagonów. Wtedy także wartość kontraktu wzrośnie do ponad 697 mln złotych burtto. To obecnie największe zamówienie w portfelu Cegielskiego. Dlatego też w jego ogłoszeniu uczestniczył premier RP Mateusz Morawiecki, oraz Minister Infrastruktury, Andrzej Adamczyk.

– Możemy tutaj zaobserwować, jak rzeczywiście powoli odradza się polski przemysł. Dzięki współpracy pomiędzy polskimi przedsiębiorcami, pojawiły się nowe zlecenia. Dzisiaj chcę byśmy przywitali epokę, w której pociągi nie będą się spóźniały i będą przede wszystkim polskiej produkcji. W Fabryce Pojazdów Szynowych miałem okazję zapoznać się z całkiem dobrym dorobkiem polskiej, nowoczesnej myśli technicznej. Takiej, która może konkurować z najlepszymi na świecie. Bardzo się z tego cieszę. Nie możemy sobie pozwolić na to, że spóźnimy się na jeden pociąg, a przede wszystkim na pociąg rozwoju, ku przyszłości. Chcemy być taką lokomotywą rozwoju gospodarczego w Europie. Cieszę się, że jestesmy coraz bardziej zauważalni – powiedział premier Mateusz Morawiecki.

Nowoczesny design, ergonomiczne fotele, klimatyzacja, bezprzewodowy internet, łatwy dostęp do gniazd elektrycznych – tym będą charakteryzować się nowe wagony PKP Intercity. Będą one dostosowane do potrzeb różnych grup pasażerów - przewoźnik kupi 5 wagonów przedziałowych pierwszej klasy, 18 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, 18 wagonów przedziałowych drugiej klasy, 7 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, z których każdy wyposażony będzie w osiem wieszaków na rowery oraz 7 wagonów przedziałowych drugiej klasy, z których każdy przystosowany będzie do przewozu osób niepełnosprawnych. Z nowych wagonów podróżni będą mogli korzystać w pociągach Express InterCity (EIC) na trasach: Warszawa – Kraków, Zakopane – Gdynia, Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała, Kołobrzeg/Gdynia – Warszawa. Umowa z FPS H. Cegielski to kolejny etap realizacji zaktualizowanej strategii taborowej PKP Intercity na lata 2016 – 2020 z perspektywą do 2023 r. Modernizując i kupując nowe pociągi, przewoźnik zainwestuje 7 mld zł w komfort pasażerów.

– Kolej bezpieczna, punktualna i komfortowa to nasz cel. Umowa, która została podpisana w ubiegłym tygodniu, tutaj w Poznaniu to część tego programu. Nowe wagony będą bezpieczne, wygodne i mam nadzieję, że pociągi, z których będą one złożone, będą jeździły punktualnie. Okazuje się, że spółka Skarbu Państwa, to przedsiębiorstwo, które jeszcze przed dwoma laty przeżywało bardzo trudne momenty, dziś może sprostać zadaniu, jakie stawia zamawiający, w tym przypadku Intercity – mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

To drugie takie duże zlecenie dla FPS w przeciągu ostatnich kilku lat. Spółka, która nie tak dawno, zmierzała do bankructwa, odradza się. Fabryka Pojazdów Szynowych zatrudnia dziś 380 osób. To jedna z najlepiej rozwijających się spółek, które niegdyś należały do wielkiego zakładu Hipolita Cegielskiego. Od 2011 spółka działa w ramach Polskiego Taboru Szynowego, jej właścicielem od 2010 roku jest Agencja Rozwoju Przemysłu.

W 2016 roku FPS podpisała kontrakt na modernizację 20 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych serii EN57, zamieniając je na Feniksy, które obecnie jeżdżą w barwach POLREGIO. Portfel zamówień Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski wynosi obecnie ponad miliard zł brutto.

– Gdy tę firmę objąłem w styczniu 2016 sytuacja wyglądała tak: brak zamówień, strata wieloletnia, kary umowne, brak wiarygodności rynkowej. Początek tej historii mógłby być jej końcem - mogło się skończyć upadłością. Podjęliśmy próbę skutecznej restrukturyzacji. Mogę powiedzieć, że jesteśmy w zupełnie innym miejscu - firma ma trzyletni portfel zamówień, oddaje na czas swoje produkty, odzyskała wiarygodność rynkową, jest dobrze oceniana przez klientów – mówi Marcin Chludziński, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu. Zdradził przy tym plany spółki na dalszy rozwój. – Przyszłość to także nowe wyzwanie, którego podjął się prezes FPS, Hubert Stępniewicz, z Narodowym Centrum Badań i rozwoju - opracowania nowego składu hybrydowego dla przewozu pasażerskiego, który będzie miał napęd elektryczny i dieslowy – dodał Chludziński.

Na rozwój przemysłu kolejowego przewidziano fundusze z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” w wysokości 8,5 mld euro. Przemysł kolejowy jest także priorytetem Ministerstwa Infrastruktury, które w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku na modernizację linii kolejowych planuje przeznaczyć środki w wysokości ponad 67 mld zł.

Zobacz też:

11 największych inwestycji w Poznaniu [ZDJĘCIA, WIZUALIZACJE]

Sklep AMW w Poznaniu świętuje 1. urodziny. Będą okazje, nowy...

M. Morawiecki wskazał polskie priorytety w nowym budżecie UE. Zobacz wideo:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

x
xymox

To warunki rynkowe powinny decydować w obszarze zakupów czy kontraktów tego typu.
Pewnie nie pamiętasz ( ja pamiętam ) czasów, gdy tylko polskie i tylko nasze miało priorytet.
No i potem było : auta na talony, małe Fiaty upadlające 5 osobowe rodziny jadące nad morze, archaiczny i przestarzały sprzęt AGD i .....tłumy ludzi na Targach Poznańskich chcących za WSZELKĄ cenę dostać prospekt Volkswagena w pawilonie niemieckim aby tylko i wyłącznie powąchać trochę nowoczesności.
Nie przywołuj typowej argumentacji ostatnich 25 lat - upadek polskich przedsiębiorstw. Bo te, którym się udało i są często w polskich rękach, radzą sobie doskonale.
Te, które dostawały rzekę pieniędzy od kolejnych rządów po 1989 roku i PRZEJADAŁY te pieniądze - upadły na własne życzenie.
Polska miała już czas 1945-1989 gdy polskie i to jeszcze najlepiej narodowe przedsiębiorstwa doprowadziły ten kraj do pamiętnej ruiny : źle zarządzane, słabo płacące i przestarzałe w mentalości technologicznej.
Myśl kategoriami gospodarczymi wolnego rynku a nie post komuszymi ( tak, tak ) hasłami.....

s
shooter

to pewnie ja strzelam fasolą

s
stary księgowy

akurat to wasz "św." Kaczyński podpisał zakup Padlino

p
pyrlander

Nie porównuj Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski z HCP. FPS jest kontynuatorką tylko jednej fabryki dawnego HCP - Fabryki Lokomotyw i Wagonów.

J
Jan

Okazuje się, że można kupować od polskich producentów. A nie jak za rządów PO którzy kupowali za granicą powodując zubożenie polskiego przemysłu co doprowadzało świadomie do upadku polskich przedsiębiorstw.

o
ojoj

Firma zatrudniająca 380 osób, która rości sobie prawo do schedy po firmie, która w przeszłości zatrudniała pewnie z kilka tysięcy osób - to trochę żałosne,
Conie które firmy rodzinne zatrudniają dzisiaj po kilkaset osób.
Cieszy natomiast fakt, że te 380 osób będzie wytwarzać zaawansowane technologicznie produkty, a nie jedynie świadczyć usługi.

S
Stary Poznaniak

Karol, wstyd stać koło tego piSSowskiego pajaca kukiełki prezesa.

g
gość

Amunicji także w Polsce się już nie produkuje , po co produkować coś co można kupić.;/

p
pyrlander

Podobnie nie produkują silników agregatowych i trakcyjnych, obrabiarek, wyrobów tłoczonych i ... lekkiej broni automatycznej i maszynowej.

g
goj

Będąc w Monachium mógł odwiedzić były obóz koncentracyjny Dachau i tam położyć kwiaty ku czci pomordowanych tam przedstawicieli wielu nacji.

g
goj

ja jako goj się w wewnątrzżydowskie problemy nie mieszam

G
Gość

Silników okrętowych już nie produkują , ponieważ nie ma już polskich stoczni.

G
Gość

Leszek Miller choć komuch ale miał rację : Niepotrzebnie premier Morawiecki składał kwiaty pod pomnikiem Brygady Świętokrzyskiej - formacji , która kolaborowała z Niemcami , Rozsierdził tym Żydów do czerwoności.

A
Ania

Fabryka Pojazdów Szynowych to nie H.Cegielski-Poznań SA. To właśnie ta druga spółka jest prawdziwym Cegielskim. Brak zleceń, przerost administracji, brak produkcji i marzenia o elektrycznym samochodzie to droga do bankructwa. Fakt, że Morawiecki nawet nie podszedł do HCP pokazuje , że nie ma już nadziei dla Cegielskiego.

s
stara pyra na emigracji

żeby nie zapłacili jak rezydentom "w 2025r." czyli "w grudniu po południu"...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3