Misterium sceniczne, do którego muzykę skomponował i libretto napisał Ryszard Wagner - "Parsifal", jedno z jego ostatnich wielkich dzieł, trafia właśnie na deski Teatru Wielkiego. Wyreżyseruje je duńska grupa Hotel Pro Forma.
To pierwsza ich produkcja w pełni realizowana na zamówienie polskiej sceny operowej. Grupę tworzą Kirsten Dehlholm, Jon R. Skulberg oraz Iury Trojaborg. Projekty zespołu bazują na eksperymentalnych technologiach audiowizualnych i iluminacjach świetlnych.
- Wierzymy, że wzajemne oddziaływanie materiałów wizualnych, muzyki, tekstu i przestrzeni jest częścią opowiadania i treści - mówi Kirsten Dehlholm. - Przed rozpoczęciem prac nad tym projektem nie znaliśmy muzyki Wagnera. Teraz, kiedy coraz lepiej ją poznajemy, zrozumieliśmy, że pojęcie czasu oraz trwania w "Parsifalu" odpowiada istocie przedstawień Hotelu Pro Forma.
Jak mówi Kirsten, "Parsifal" w wykonaniu Hotelu Pro Forma jest poematem scenicznym, w którym przedmioty są metaforami, scena jest krajobrazem, oświetlenie - narratorem, głosem - ludzkie ciało, zaś muzyka mostem prowadzącym do naszego "wewnętrznego Wagnera".
Punktem wyjścia dla grupy stała się postać Kundry, w którą wcieli się Agnieszka Zwierko. Kundry będzie jednak miała sobowtóra.
- Kiedy po raz pierwszy przeczytaliśmy libretto i wysłuchaliśmy nagrania opery, natychmiast stało się jasne, że postać Kundry to pewnego rodzaju klucz do szowinistycznego - w naszym odbiorze - świata Wagnera. Kundry, będąc jedyną kobietą w tej historii, jest także jedyną osobą całkowicie świadomą prawdy o okolicznościach, w jakich wszyscy się znaleźli. Jest jednocześnie przyczyną i rozwiązaniem dramatycznej sytuacji. Przez Wagnera nakreślona jest jako przedstawicielka kilku wzorów kobiecych, obecnych w różnych społeczeństwach: żony, matki, kochanki, wiedźmy, panny, dziwki. Pomysł, by grały ją dwie osoby - solistka i performerka-tancerka - pozwolił, aby ta wielowymiarowa postać w pełni pokazała swoją siłę - mówi Iury Trojaborg.
Swoje monumentalne dzieło Wagner przygotowywał przez dziesięciolecia, a temat zaczerpnął z przeczytanego w 1845 r. w Dreźnie poematu "Parzival" Wolframa von Eschenbacha, opiewającego życie i czyny króla rycerstwa na Monsalvacie. Tematyka "Parsifala" jest syntezą idei zawartych w różnych wersjach legend o świętym Gralu i odzwierciedla przekonanie Wagnera, że "tam, gdzie religia staje się sztuczna, zadanie ratowania ziarna religii przypada sztuce". "Parsifal" jest także wcieleniem wagnerowskiej koncepcji totalnego dzieła sztuki.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?