Poznań występuje z GOAP-u
W zeszłym roku Poznań zdecydował się wystąpić ze Związku Międzygminnego „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej” (GOAP). Od 1 stycznia 2022 roku wszystkie obowiązki związane z systemem gospodarki odpadami przejął Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Poznania.
Powodem tej decyzji miały być m.in. zapewnienie poznaniakom adekwatnych stawek opłat czy dostosowane systemu do specyfiki dużego miasta i jego potrzeb.
Problemy ze śmieciami w Poznaniu
Pomimo dobrych chęci urzędników część mieszkańców nie jest zadowolona z obecnego systemu. Wśród najczęstszych zastrzeżeń wymienia się m.in. problemy z odbiorem śmieci.
Wystawiam kilka worków ze śmieciami. W zamian zostawiają mi jeden. Pracownicy tłumaczą, że mają zostawiać po jednym, ale to jest zdecydowanie za mało
– mówi jeden z mieszkańców Poznania.
Brak oryginalnych worków zmusza poznaniaków do umieszczania odpadów w innych. Niestety, w takiej sytuacji śmieci nie są odbierane w ogóle.
Miałem kartony po meblach, zgniotłem je, przygotowałem do zabrania. Zabrane oczywiście nie zostały, bo - jak poinformowała mnie urzędniczka - nie były włożone do odpowiedniego woreczka
– skarży się inny mieszkaniec.
Ponadto wielu poznaniaków podkreśla też, że harmonogramy wywozu nie są jasne. Często nie wiadomo, kiedy i co będzie odbierane.
Zarzutom istnienia limitów na worki zaprzecza jednak Hanna Surma, wiceprezeska zarządu Remondis Sanitech Poznań sp. z o.o:
Pracownicy Remondis Sanitech Poznań i firm podwykonawczych mają jasne instrukcje postępowania zgodnie z zapisami umowy. Mają wydać tyle worków na odpady danej frakcji, ile odbiorą z posesji. Nie ma zatem ograniczeń dla mieszkańców w tym zakresie.
Monika Wańska, kierowniczka Oddziału Edukacji Ekologicznej Wydziału Gospodarki Komunalnej UMP, wyjaśnia z kolei, że wykonawca ma obowiązek odebrać odpady w innym worku, o ile umożliwia on identyfikację zebranego rodzaju odpadów. Jeżeli jakiekolwiek odpady zostały pozostawione przez wykonawcę, należy upewnić się, że dokonano właściwej segregacji i wystawiono odpady odbierane w ramach opłaty.
Odpady zbierane selektywnie mogą zostać nieodebrane w terminie, jeżeli są źle posegregowane. W takim przypadku na pojemniku lub worku powinna znaleźć się naklejka od wykonawcy, informująca o nieprawidłowej segregacji.
Brak odbioru odpadów może nastąpić także, gdy w pojemnikach znajdują się odpady niebezpieczne, odpady gruzu lub gdy dostęp do pojemników był niemożliwy
– informuje Wańska.
Surma podkreśla również, że harmonogramy odbiorów zostały dostarczone w grudniu ubiegłego roku, w znaczącej części trafiły do zarządców nieruchomości. Ich dystrybucja wśród mieszkańców budynków wielorodzinnych zależy od działań podjętych właśnie przez zarządców. Harmonogramy dla wszystkich adresów są też na bieżąco dostępne w Internecie, na stronie organizatora systemu oraz wykonawcy.
- Jak każda branża w styczniu borykaliśmy się z absencjami pracowników, co przełożyło się na uchybienia lub opóźnienia w odbiorze odpadów. Obecnie sytuacja się stabilizuje, co jednak nie wyklucza różnego typu potknięć – czasem zawodzi technologia, a czasem – czynnik ludzki. Trwa także proces aktualizacji bazy danych klientów – sukcesywnie wprowadzamy do systemu deklaracje składane przez mieszkańców. To też może być powodem opóźnień czy uchybień w realizacji usługi – dodaje Surma.
W przypadku jakichkolwiek zdarzeń lub wątpliwości należy przesłać reklamację do urzędu, by pracownicy mogli pomóc rozwiązać problem lub zobowiązać wykonawcę do prawidłowego świadczenia usługi.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?