Próbne egzaminy w gimnazjach

Katarzyna Sklepik
W tym roku gimnazjaliści wypadli na testach gorzej niż ich koledzy, którzy zdawali egzaminy w 2010 r.
W tym roku gimnazjaliści wypadli na testach gorzej niż ich koledzy, którzy zdawali egzaminy w 2010 r. Arkadiusz Dembiński
W tym roku przed uczniami trzecich klas gimnazjów nie lada wyzwanie. W kwietniu - po raz pierwszy - przystąpią do egzaminów gimnazjalnych według nowych zasad. Na razie znają je tylko z teorii, w praktyce poznają je 7, 8 i 9 grudnia podczas próbnych egzaminów.

Zadania z historii, wiedzy o społeczeństwie i przedmiotów przyrodniczych będą zamknięte - uczeń wybierze poprawną odpowiedź spośród podanych. Z języka polskiego i matematyki zadania będą zamknięte i otwarte, znajdzie się dłuższa wypowiedź pisemna. Do piątku, szkoły mogą zgłaszać - Okręgowym Komisjom Egzaminacyjnym - swój udział w próbie.

CZYTAJ TEŻ:

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2011

Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby próbnych egzaminów Centralnej Komisji Egzaminacyjnej nie połączono z "Diagnozą Kompetencji Gimnazjalistów", którą przeprowadzi Instytut Badań Edukacyjnych. Oba badania mają zdiagnozować stopień przygotowania uczniów i poziom trudności zadań, ewentualną korektę arkuszy egzaminacyjnych, a także pozwolić na szybkie przygotowanie i udostępnienie nauczycielom narzędzi do pracy z uczniami.

- I to ma zmotywować uczniów do nauki? - pyta Jędrzej Paszkiewicz, nauczyciel matematyki. - Przecież wystarczy, że napiszą słabo lub będą kombinować, że nie rozumieją zadań, to już będziemy pod nich zmieniać arkusze egzaminacyjne. Ulepszać je? Tylko po co? Żeby uczniowie mogli rzeczywiście wykazać się wiedzą, czy po to, by zrobili lepszy wynik, niż ten, który ich koledzy uzyskali w ubiegłym roku szkolnym?

A te wyniki były złe. Na 100 możliwych do zdobycia punktów, wielkopolscy gimnazjaliści uzyskali średnio 47,07 punktów. O pięć punktów mniej niż w 2010 roku. Niewiele zmieniła się sytuacja, jeśli chodzi o część matematyczno-przyrodniczą, pogorszyła się wyraźnie w części humanistycznej.
Okazało się, że czytanie ze zrozumieniem nie sprawia im kłopotów, gorzej już, gdy muszą przeprowadzić analizę tekstu, czy wyciągać z przeczytanego fragmentu wnioski. Z tym wielu gimnazjalistów nie było w stanie sobie poradzić.

Testy ujawniły znacznie więcej niedostatków. Wielkopolskim uczniom sprawia kłopot także tworzenie własnego tekstu. Przeciętnie uczniowie piszą poprawnie, ale w dalszym ciągu mają kłopoty z ortografią i interpunkcją. I co najważniejsze nie potrafią argumentować. Choć radzą sobie z wyszukaniem i korzystaniem z informacji, to w dalszym ciągu trudność sprawia im rozwiązywanie zadań złożonych. Nie rozumieją poleceń, mają problem z obliczaniem procentów. Nie znają też jednostek.

Zgodnie z założeniami Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, wyniki grudniowych testów nie będą miały wpływu na oceny z przedmiotów, natomiast pozwolą nauczycielom, rodzicom i młodzieży dowiedzieć się, jakie elementy testów mogą sprawić trudność, oraz na ile zrozumiałe są wymagania i zadania egzaminacyjne.

- Jeszcze nie mieliśmy okazji, żeby ocenić wprowadzoną dwa lata temu reformę w gimnazjach, a już szukamy ułatwień i furtki, która pozwoli nam zminimalizować błędne założenia, które w efekcie mają pokazać, że to rozwiązanie jest lepsze, niż to, które było do tej pory - zauważa Weronika Miechowska, nauczycielka języka polskiego.

Przypomina, że podobnie było z wprowadzeniem obowiązkowej matury z matematyki. - Próbny egzamin i zadania do rozwiązania w czasie pierwszej matury były łatwe, żeby pokazać, że matematyka nie jest taka straszna. A w następnym roku? Co piąty maturzysta jej nie zdał.
Nowa podstawa programowa to - według MEN - odejście od uczenia "pod testy", uczenia na pamięć dat i faktów, mechanicznego powtarzania definicji.

Nie oznacza to jednak, że egzamin gimnazjalny nie ma sprawdzać wiedzy szczegółowej, ale ważne mają być też umiejętności ogólne, na których ta wiedza jest budowana: rozumowanie i argumentacja, poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji, a także umiejętność formułowania własnych sądów.

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
prawda

copiszo

g
gfbbgb

fvdxfvsecsd

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3