Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Próbny egzamin gimnazjalny z historii i WOS w Poznaniu [ODPOWIEDZI]

KS
Testem z historii i wiedzy o społeczeństwie - 21 kwietnia o godzinie 9 - rozpocznie się egzamin gimnazjalny 2015. By sprawdzić stan swojej wiedzy, uczniowie mogli 7 stycznia wziąć udział w teście diagnostycznym organizowanym przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Poznaniu. Na rozwiązanie zadań z historii i wiedzy o społeczeństwie uczniowie mieli 60 minut.

Zobacz omówienie zadań z historii i wiedzy o społeczeństwie.

Test diagnostyczny z historii i wiedzy o społeczeństwie zawierał 24 zadania, na rozwiązanie których uczniowie mieli 60 minut. Do zadań dołączone były ilustracje, mapy, tabele, fragment drzewa genealogicznego, wykresy i teksty źródłowe na podstawie których uczniowie musieli udzielać odpowiedzi.

ZADANIE 1
W tym zadaniu uczeń musiał wybrać nazwę trybu życia (A lub B), do skutków którego nawiązuje model krosna zaprezentowany na ilustracji, a także wskazać uzasadnienie wyboru spośród podanych (numer 1, 2 albo 3).

Do zadania dołączone było zdjęcie modelu krosna z oryginalnymi, kamiennymi obciążnikami
(źródło: www.fluidi.pl/o,4417/Muzeum_Archeologiczne_we_Wroclawiu)

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: B1 - B. osiadły, ponieważ 1. przyczynił się do pojawienia się pierwszych rzemiosł.

ZADANIE 2
W tym zadaniu uczeń musiał ocenić, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe.

Do zadania dołączona była ilustracja (źródło: www.archeos.pl)

1. Ceremonia widoczna na ilustracji prezentuje wyobrażeniem Egipcjan o tym, co dzieje się ze zmarłym po śmierci.
2. Liczba bogów uczestniczących w ceremonii dowodzi, że religia Egipcjan miała charakter monoteistyczny.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1 - PRAWDA, 2 - FAŁSZ.

ZADANIE 3
W tym zadaniu uczeń musiał ocenić, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe.

Tekst do zadania:
Ponieważ każde polis […] rządziło się samo – przynajmniej w teorii – powstał cały wachlarz tradycji politycznych, a w ramach każdej z nich – szereg odmian, pochodnych i wariantów opartych na naśladownictwie. Były monarchie […]. Zdarzały się rządy despotyczne […]. Były wreszcie demokracje.
Źródło: Norman Davis, Europa. Rozprawa historyka z historią, Kraków 1998, s. 161

1. Tekst opisuje przemiany ustroju starożytnego państwa rzymskiego.
2. Rządy demokratyczne były charakterystyczne dla starożytnej Sparty.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1 - FAŁSZ, 2 - FAŁSZ.

Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź w zadaniach od 1 do 3 uczeń otrzymuje po jednym punkcie.

ZADANIE 4
W tym zadaniu uczeń musiał ocenić, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe.

Do zadania dołączona była reprodukcja obrazu Henryka Siemiradzkiego "Pochodnie Nerona"

1. Nasilone prześladowania, do których nawiązuje źródło, miały miejsce w I wieku p.n.e.
2. Z treści źródła wynika, iż prześladowania miały charakter widowisk, w których uczestniczył lud rzymski.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1 - FAŁSZ, 2 - PRAWDA.

ZADANIE 5
W tym zadaniu uczeń musiał przyporządkować przykłady (A,B,C lub D) odpowiadające rodzajowi następstw przyjęcia chrztu przez Mieszka I.

NASTĘPSTWA:
1. Następstwa kulturowe
2. Następstwa społeczne
3. Następstwa polityczne

PRZYKŁADY:
A. Założenie arcybiskupstwa w Gnieźnie.
B. Wznoszenie kościołów i siedzib książęcych z kamienia.
C. Wzmocnienie pozycji księcia na arenie międzynarodowej.
D. Tworzenie się społeczeństwa ponad podziałami plemiennymi.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1B, 2D, 3C

ZADANIE 6
W tym zadaniu uczeń musiał - spośród tekstów źródłowych oznaczonych literami A–D - wybrać ten, który opisuje najwcześniejsze wydarzenie i ten, który opisuje najpóźniejsze wydarzenie.

1. Wydarzenie najwcześniejsze
2. Wydarzenie najpóźniejsze

Teksty do zadania:
Tekst A. Gdy poczuł, że [los] żąda od niego śmiertelnej powinności, poleca spisać dokumenty testamentowe. Przekazuje w nich w spadku czterem synom i to, co osiągnięte zasługami przodków, i następstwo w królestwie, wyznaczając stałe granice czterech dzielnic w ten sposób, że w ręku najstarszego miało pozostać i księstwo dzielnicy krakowskiej, i władza zwierzchnia.

Tekst B. W imię świętej i niepodzielnej Trójcy. Ja Konrad, z Bożego miłosierdzia książę Mazowsza i Kujaw […], podaję do wiadomości, że […] nadałem Marii św. i braciom Zakonu Niemieckiego całe terytorium chełmińskie […].

Tekst C. […] cesarz Otto […] przybył do [grobu] św. Wojciecha dla modlitwy i pojednania, a zarazem w celu poznania sławnego Bolesława […]. Bolesław przyjął go tak zaszczytnie i okazale, jak wypadało przyjąć króla, cesarza rzymskiego i dostojnego gościa.

Tekst D. Przedstawię resztę czynów znakomitego księcia Polan, Mieszka [..]. W czeskiej krainie pojął on za żonę szlachetną siostrę Bolesława Starszego […] Pracowała więc nad nawróceniem swego małżonka i wysłuchał jej miłościwy Stwórca. Jego nieskończona łaska sprawiła, że […][Mieszko] pokajał się i pozbył […] jadu przyrodzonego pogaństwa, chrztem świętym zmywając plamę grzechu pierworodnego.

[w:] M. Sobańska-Bondaruk, S. B. Lenard, Wiek V-XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, Warszawa 1999, s.104, 170, 103, 98-99

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1D, 2B

Za udzielenie prawidłowej odpowiedzi w zadaniu 4 - uczen otrzymuje jeden punkt, w zadaniu 5 - trzy punkty, w zadaniu 6 - dwa punkty.

ZADANIE 7
W tym zadaniu uczeń musiał przeanalizować dane: tabelę i fragment drzewa genealogicznego. A potem wybrać prawidłowe zakończenie zdania, spośród podanych odpowiedzi.


Największa liczba miejskich lokacji monarszych w Wielkopolsce przypadła na panowanie
A. ojca Przemysła I.
B. wnuka Mieszka Starego.
C. syna Władysława Odonica.
D. dziadka Bolesława Pobożnego.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: C. syna Władysława Odonica.

Za udzielenie poprawnej odpowiedzi uczeń otrzymuje jeden punkt.

ZADANIE 8
W tym zadaniu uczeń musiał przeanalizować ilustracje, a potem wybrać prawidłowe zakończenie zdania, spośród podanych odpowiedzi.

Portal, który zbudowano najwcześniej, został oznaczony liczbą
A. 1.
B. 2.
C. 3.
D. 4.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: B. 2.

Za udzielenie poprawnej odpowiedzi uczeń otrzymuje jeden punkt.

ZADANIE 9
W tym zadaniu uczeń musiał przeanalizować wykres i tekst źródłowy, a potem wybrać prawidłowe zakończenie zdania, spośród podanych odpowiedzi.

Tekst do zadania: W Europie [Zachodniej] XVI w. wystąpiło zjawisko tzw. przewrotu cen. Był to proces związany z napływem kruszców szlachetnych z nowo odkrytej Ameryki, jak i ze wzrostem ludności oraz przechodzeniem jej do miast i zajęć pozarolniczych. W rezultacie tego procesu w ciągu XVI stulecia ceny zbóż wzrosły 4-5-krotnie, a czasem i więcej, ceny produktów rzemieślniczych 2-3-krotnie, płace zaś pracowników najemnych najmniej, zwykle 2-krotnie.
Źródło: Zarys historii Polski, red. Janusz Tazbir, Warszawa 1979, s.191–192.

W wyniku zjawiska przewrotu cen w Polsce
A. odnotowano najwyższy wzrost cen w sprzedaży zbóż.
B. produkty hodowlanie potaniały w połowie XVI wieku.
C. wynagrodzenie robotników utrzymywało się na stałym poziomie.
D. produkty rzemieślnicze zdrożały bardziej niż w Europie Zachodniej

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: A. odnotowano najwyższy wzrost cen w sprzedaży zbóż.

Za udzielenie poprawnej odpowiedzi uczeń otrzymuje jeden punkt.

ZADANIE 10
W tym zadaniu uczeń musiał przeanalizować mapę, a potem przyporządkować właściwy opis (A,B,C lub D) do każdego terytorium onaczonego na mapie cyframi 1,2,3.

Terytorium 1.
Terytorium 2.
Terytorium 3.

A. Utrata Inflant na rzecz Szwecji.
B. Uniezależnienie się Prus Książęcych.
C. Czasowe zajęcie Podola przez Turcję.
D. Przyłączenie wschodniej Ukrainy do Rosji.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1B, 2A, 3D

ZADANIE 11
W tym zadaniu uczeń musiał ocenić, które zdanie jest prawdziwe.

1. Ustrój w Anglii, zapoczątkowany w XVII wieku, w którym monarcha współdzielił władzę z Izbą Gmin i Izbą Lordów to monarchia parlamentarna.
2. Ustrój charakterystyczny dla Francji czasów Ludwika XIV, w którym monarcha skupiał w swym ręku pełnię władzy państwowej i był jedynym źródłem praw to monarchia patrymonialna.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1 PRAWDA - Ustrój w Anglii, zapoczątkowany w XVII wieku, w którym monarcha współdzielił władzę z Izbą Gmin i Izbą Lordów to monarchia parlamentarna.

ZADANIE 12
W tym zadaniu uczeń musiał przeanalizować tekst źródłowy, a potem wybrać prawidłowe zakończenie zdania, spośród podanych odpowiedzi.

Tekst do zadania: Polityka angielska musi w odniesieniu do handlu z Ameryką mieć na uwadze dwa wielkie zadania, a mianowicie:
1) zmusić Amerykanów, aby wszystkie towary fabryczne i produkty angielskie, których potrzebują, sprowadzali tylko z Wielkiej Brytanii;
2) handel zagraniczny Amerykanów regulować tak, aby wszystkie korzyści z niego płynęły do Wielkiej Brytanii bądź przynosiły pożytek sprawom Imperium Brytyjskiego.
Źródło: T. Cegielski, K. Zielińska, Historia 2. Dzieje nowożytne, Warszawa 1991, s. 348

Kolonie angielskie w Ameryce nie akceptowały polityki
A. ekonomicznej.
B. społecznej.
C. kulturalnej.
D. wyznaniowej.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: A. ekonomicznej.

Za udzielenie poprawnej odpowiedzi w zadaniu 10 uczeń otrzymuje trzy punkty, w zadaniach 11 i 12 - po jednym punkcie.

ZADANIE 13
W tym zadaniu uczeń musiał przeanalizować ilustrację, a potem wybrać prawidłowe zakończenie zdania, spośród podanych odpowiedzi.

Głównym celem twórców instytucji, do której powołania nawiązuje znaczek było
A. utworzenie pierwszego polskiego uniwersytetu.
B. zreformowanie sieci szkół jezuickich.
C. wykształcenie nowoczesnego społeczeństwa Rzeczpospolitej.
D. kształcenie młodzieży w tradycyjnym duchu demokracji szlacheckiej.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: C. wykształcenie nowoczesnego społeczeństwa Rzeczpospolitej.

ZADANIE 14
W tym zadaniu uczeń musiał przeanalizować tekst źródłowy i wybrać, które z podanych zdań jest prawdziwe.

Tekst do zadania
Art. 144. Mężczyzna nie skończywszy lat osiemnastu, a kobieta piętnastu, nie mogą małżeństwa zawierać.
Art. 165. Małżeństwo obchodzone będzie publicznie, przed urzędnikiem cywilnym zamieszkania, jednego z oblubieńców.
Art. 213. Mąż winien obronę dla żony, a żona posłuszeństwo dla męża.
Art. 215. Żona stawać w sądzie nie może bez upoważnienia od męża swojego[…].
Art. 227. Rozwiązuje się małżeństwo: 1) przez śmierć jednego z małżonków, 2) przez rozwód prawnie wydany, 3) przez skazanie […] jednego z małżonków, pociągające za sobą śmierć cywilną.
Źródło: Kodeks Napoleona z 1804 r. [w:], Wiek XIX w źródłach.Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S. B. Lenard, Warszawa 1999, s. 30–31.

1. Wprowadzone prawo uniezależniało decyzje żony od woli męża.
2. Kodeks dawał możliwość ustania małżeństwa za życia małżonków.
3. Kodeks wprowadzał możliwość zawierania małżeństwa w obecności duchownego.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 2 - PRAWDA - Kodeks dawał możliwość ustania małżeństwa za życia małżonków.

ZADANIE 15
W tym zadaniu uczeń musiał wybrać prawidłową odpowiedź spośród czterech podanych.

Skutek powstania listopadowego to
A. emigracja rzeszy powstańców do krajów Europy Zachodniej.
B. uwłaszczenie chłopów w Królestwie Polskim.
C. ostateczny podział ziem Rzeczpospolitej.
D. likwidacja Księstwa Warszawskiego.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: A. emigracja rzeszy powstańców do krajów Europy Zachodniej.

Za udzielenie poprawnej odpowiedzi, za każde zadanie uczeń otrzymuje jeden punkt.

ZADANIE 16
W tym zadaniu uczeń musiał - po przeczytaniu tekstu źródłowego - wybrać prawidłową odpowiedź spośród czterech podanych.

Tekst do zadania: Zniszczono dziesiątki miast i tysiące osiedli, na Południu setki tysięcy […] [byłych niewolników] obdarzonych nagle wolnością, ale nie posiadających żadnej własności, znalazło się w nędzy, niewiele gorszej niż setki tysięcy Ŝołnierzy zwolnionych z wojska i również na próżno szukających pracy. Dług państwowy zresztą wzrósł do trzech i pół miliarda dolarów, a jego brzemię, podobnie jak i ciężary wojny, najbardziej odczuli drobni farmerzy, drobnomieszczaństwo i robotnicy. Tylko parę tysięcy spekulantów porobiło majątki na dostawach broni, amunicji i żywności […].
Źródło: M. Żywczyński, Historia powszechna 1789-1870, Warszawa 1995, s. 470

Tekst opisuje konsekwencje
A. wojny secesyjnej.
B. rewolucji francuskiej.
C. rewolucji październikowej.
D. wojny o niepodległość USA.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: A. wojny secesyjnej.

ZADANIE 17
W tym zadaniu uczeń - po zapoznaniu się z tekstem źródłowym - musiał ocenić, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe.

Tekst do zadania: Rozwój gospodarczy ziem każdego zaboru przebiegał odmiennie. W Królestwie Polskim […] nastąpił szybki rozwój gospodarki (głównie w Zagłębiu Staropolskim). Upadek powstania listopadowego i represje popowstaniowe przejściowo zahamowały rozwój, wkrótce jednak ponownie nastąpiło ożywienie w gospodarce, zwłaszcza w przemyśle bawełnianym, kolejnictwie, górnictwie i hutnictwie (okręg łódzki, Zagłębie Dąbrowskie). W rolnictwie zasadniczą zmianę przyniosło zniesienie pańszczyzny i uwłaszczenie chłopów [w latach] 1861–64 […]. W Poznańskiem rozwój rolnictwa został przyspieszony uwłaszczeniem chłopów, realizowanym [w latach] 1808–65. W wyniku wprowadzenia nowoczesnych metod gospodarowania rolnictwo wielkopolskie od schyłku XIX w. zdecydowanie przodowało w skali wszystkich ziem polskich […]. W Galicji ogólny poziom gospodarki rolnej był najniższy spośród trzech zaborów. Nie rozwijał się przemysł, z wyjątkiem gorzelnictwa i cukrownictwa oraz od lat 70. XIX w. górnictwa naftowego.
Źródło: www.encyklopedia.pwn.pl/haslo/4575052/polska-historia-ziemie-polskie-pod-zaborami.html

1. Na ziemiach polskich, zależnych od zaborcy rosyjskiego, nie wystąpiło ożywienie gospodarcze.
2. Najnowocześniejsze rolnictwo pod koniec XIX wieku wykształciło się na terenie zaboru pruskiego.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1 - FAŁSZ, 2 - PRAWDA

ZADANIE 18
W tym zadaniu uczeń musiał ocenić, które zdanie jest prawdziwe.

1. Narodowa Demokracja to obóz polityczny o charakterze socjalistycznym. Jej głównym działaczem był Józef Piłsudski.
2. Polska Partia Socjalistyczna to partia o programie nacjonalistycznym. Jej głównym działaczem był Roman Dmowski.
3. Socjaldemokracja Królestwa Polskiego i Litwy to partia, która skupiała się na walce o prawa robotników. Jej działaczką była Róża Luksemburg

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 3 - PRAWDA - Socjaldemokracja Królestwa Polskiego i Litwy to partia, która skupiała się na walce o prawa robotników. Jej działaczką była Róża Luksemburg

Za udzielenie poprawnej odpowiedzi, za każde zadanie uczeń otrzymuje jeden punkt.

ZADANIE 19
W tym zadaniu uczeń musiał przeanalizować cztery wydarzenia (A,B,C,D) a potem wybrać te, ktore były chronologicznie pierwsze i ostatnie.

A. Rozbicie pod Krzywosądem przez wojska rosyjskie oddziału powstańców styczniowych dowodzonych przez gen. L. Mierosławskiego.
B. Zwycięstwo pod Grochowem polskiej armii dowodzonej przez J. Chłopickiego w czasie powstania listopadowego.
C. Starcie Legionów Polskich gen. J. H. Dąbrowskiego pod Salo w Lombardii z partyzantami włoskimi.
D. Bitwa I Brygady Legionów Polskich pod dowództwem J. Piłsudskiego z Rosjanami pod Łowczówkiem

1. Wydarzenie chronologicznie pierwsze
2. Wydarzenie chronologicznie ostatnie

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1C, 2D

ZADANIE 20
W tym zadaniu uczeń musiał - po przeanalizowaniu mapy - przeczytać i uzupełnić tekst, podanymi odpowiedziami.

Front zachodni w czasie I wojny światowej przebiegał przez terytorium 20.1.___. Ze względu na niewielkie zmiany linii okopów w ciągu kilku lat wojny, nazwano prowadzone w tym rejonie walki wojną 20.2.___ . Po raz pierwszy na świecie uŜyto na froncie zachodnim I wojny światowej gazów bojowych oraz 20.3.___.

20.1.
A. Francji i Belgii
B. imperium rosyjskiego
C. Albanii i Grecji
20.2.
A. partyzancką
B. szarpaną
C. pozycyjną
20.3.
A. dynamitu
B. czołgów
C. armat

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1A, 2C, 3B

ZADANIE 21
W tym zadaniu uczeń po przeczytaniu tekstu źródłowego musiał wybrać poprawne zakończenie zdania, spośród podanych.

Przejawami funkcjonowania społeczeństwa (….) są wszelkie oddolne inicjatywy zrzeszających się jednostek: doraźne organizacje, manifestacje, samorząd, działanie na rzecz społeczności lokalnych etc. Większość z tych inicjatyw ma charakter tymczasowy, doraźny i nastawiony na wykonanie konkretnego celu, choć moŜe to być również działanie nastawione na promocję konkretnych postaw, co będzie oddziaływało długofalowo.
Źródło: http://www.demokraci.pl/slownik/s/164-spoeczestwo-obywatelskie

Zacytowana definicja dotyczy społeczeństwa
A. obywatelskiego
B. globalnego
C. informacyjnego
D. masowego

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: A. obywatelskiego

Za udzielenie poprawnej odpowiedzi w zadaniu 19 uczeń otrzymuje dwa punkty, w zadaniu 20 - trzy punkty, w zadaniu 21 - jeden punkt.

ZADANIE 22
W tym zadaniu uczeń musiał dopasować każdemu szczeblowi samorządu lokalnego zadanie jakie mu podlega, spośród podanych.

1. Samorząd gminny
2. Samorząd powiatowy
3. Samorząd wojewódzki

A. wydawanie paszportów.
B. prowadzenie przedszkoli.
C. utrzymanie teatrów i muzeów o znaczeniu regionalnym.
D. dbanie o prawidłowe funkcjonowanie szpitali rejonowych.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1B, 2D, 3C

ZADANIE 23
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się z ilustracją oraz odpowiedzieć na pytanie, uzasadniając wybór TAK lub NIE spośród podanych trzech wariantów.

Czy powyższa ilustracja nawiązuje do formy demokracji bezpośredniej?

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: TAK, 1 - TAK, ponieważ 1. obywatele chcą decydować o sprawach ogólnokrajowych.

ZADANIE 24
W tym zadaniu uczeń - po zapoznaniu się z wykresem - musiał ocenić, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe.

1. W kolejnych latach wzrasta procentowy udział wartość nadwyżki przypadającej na sektor publiczny w ogólnej wartości nadwyżki ukazanej na wykresie.
2. W ostatnich trzech miesiącach każdego roku tendencje zmian wartości nadwyżki w wyszczególnionych sektorach mają zawsze odwrotny charakter.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1 - PRAWDA, 2 - PRAWDA

Za udzielenie poprawnej odpowiedzi w zadaniu 22 uczeń otrzymuje trzy punkty, w zadaniu 23 i 24 - po jednym punkcie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski