Producenci aut łączą się z powodu kryzysu

Tomasz DominiakZaktualizowano 
Oprócz Fiata chrapkę na 0pla ma również producent część do aut Magna International
Oprócz Fiata chrapkę na 0pla ma również producent część do aut Magna International REUTERS
Nie minęły jeszcze echa fuzji Fiata z amerykańskim Chryslerem na początku maja, a Sergio Marchionne, prezes włoskiego koncernu, już szuka kolejnej okazji do powiększenia swojej firmy.

Tym razem na celownik wziął europejską część zagrożonego bankructwem General Motors, którego najcenniejszym elementem jest niemiecki Opel. Szczegóły transakcji mają być znane do końca maja, a już w w najbliższą środę odbędzie się spotkanie związków zawodowych z obu firm.

Mają oni zdecydować, czy poprzeć transakcję, czy też przeprowadzić wspólną akcję protestacyjną w obawie przed spodziewanymi masowymi zwolnieniami. Bez względu jednak na to, czy fuzja Fiata z Oplem dojdzie do skutku, to eksperci przewidują, że na rynku w najbliższym czasie dojdzie do kilku fuzji.

Praktycznie dopięte jest przejęcie Volkswagena przez Porsche. Media spekulują natomiast, że ścisłą współpracę mają rozpocząć Mercedes i BMW, tworząc niemiecką grupę producentów luksusowych aut.

Marchionne już w zeszłym roku mówił, że kryzys przetrwa tylko 5-6 największych producentów aut. W tym roku w Europie sprzedaż nowych samochodów spadnie o ponad milion sztuk. Gdyby nie rządowe programy dopłat do ich zakupu kryzys byłby jeszcze głębszy.

Stąd też ambitny plan połączenia Fiata z Oplem oraz pozostałymi markami należącymi do GM - Vauxhall (pod taką nazwą sprzedaje się Opla w Wielkiej Brytanii) i Saab. Nowy koncern chce pozyskiwać rocznie 6-7 mln klientów na swoje samochody. Tylko Toyota sprzedaje dzisiaj więcej aut. Dzięki połączeniu sił Fiata, Opla i Chryslera powstałaby firma wielkości Volkswagena, który jest największym europejskim producentem aut. - Jeśli fuzja Fiata z Oplem dojdzie do skutku, to powstanie koncern, który będzie konkurował z takimi gigantami, jak Nissan-Renault czy PSA Peugeot Citroën - mówi Rafał Orłowski, analityk z firmy Automo-tivesuppliers.pl. Nowi partnerzy w sposób naturalny się uzupełniają.

Pozycja Opla jest bardzo mocna w Niemczech i Wielkiej Brytanii, natomiast Fiat jest bardzo silny w południowej Europie. Zdaniem niezależnych analityków fuzja ma przynieść roczne oszczędności rzędu 1,5 mld euro, głównie dzięki produkcji wybranych modeli na wspólnych płytach podłogowych czy zmniejszeniu liczby dostawców. Niestety, aby to osiągnąć, potrzebne będzie drastyczne cięcie kosztów.

Według gazety "Frankfurter Allgemeine Zeitung" (FAZ) w wyniku połączenia Fiata z Oplem zamkniętych ma zostać aż 10 fabryk, a pracę straci nawet 18 tys. osób. Polska, chociaż ma zarówno fabrykę GM w Gliwicach, jak i zakład Fiata w Tychach, nie powinna jednak tego odczuć.

- Fuzja Fiata z częścią GM nie powinna mieć dla nas negatywnych skutków w postaci zwolnień, bo polskie zakłady Fiata i Opla należą do najlepszych w Europie - podkreśla Orłowski. Z pewnością jednak część marek może zostać zlikwidowana, zaś liczba pozostawionych do produkcji modeli zmniejszona. FAZ, powołując się na tajny dokument, twierdzi, że Fiat chce zlikwidować bądź radykalnie okroić należące do GM Saaba, Lancię oraz Alfę Romeo. O swój los mogą być za to spokojni dilerzy. Fiat raczej nie zdecyduje się na połączenie punktów sprzedaży, bo takie posunięcie byłoby zbyt kosztowne. Poza tym klienci np. Opla mogliby nie zaakceptować korzystania z serwisu Fiata.

Czy fuzja obu firm rzeczywiście dojdzie do skutku, przekonamy się jeszcze w tym miesiącu. Marchionne chce do tego czasu dopiąć szczegóły transakcji. Niemiecki rząd ma jednak alternatywę, bo wśród chętnych na Opla jest również kanadyjski producent części do aut Magna International.

polecane: Dzwonią do Ciebie te numery? Nie odbieraj!

Wideo

Materiał oryginalny: Producenci aut łączą się z powodu kryzysu - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3