Prof. Flisiak: Szczepionka to jedyna droga, żeby wesprzeć sposób naturalnego uodparniania społeczeństwa

Anita Czupryn
Anita Czupryn
27.12.2020 poznan gd szczepionka covid pierwsze szczepienie szpital dzieciecy jonschera. glos wielkopolski. fot. grzegorz dembinski/polska press
27.12.2020 poznan gd szczepionka covid pierwsze szczepienie szpital dzieciecy jonschera. glos wielkopolski. fot. grzegorz dembinski/polska press Grzegorz Dembinski
Słyszymy już o tysiącach chorych rzekomo wyleczonych amantadyną, tylko nie widzimy żadnych wyników. Nie zostały opublikowane. Nie rozumiem, jak można w kółko mówić o tym, że coś działa i nie przedstawić dowodów - mówi profesor Robert Flisiak, kierownik Kliniki Chorób Zakaźnych i Hepatologii UM w Białymstoku. - Im więcej osób zdobędzie odporność naturalnie - niestety - tym szybciej dojdziemy do końca pandemii. Jedyną drogą są więc na razie szczepienia - dodaje profesor.

Jak dzisiaj, po prawie roku trwania pandemii, zwalcza się w Polsce koronawirusa? Wiodącą strategią są szczepienia, czy wykorzystujemy też leki?

Głównym sposobem na tę chwilę jest jednak uodparnianie w sposób naturalny. Czyli im więcej osób zdobędzie odporność naturalnie - niestety - tym szybciej dojdziemy do końca pandemii.

To znaczy - najlepiej się zakazić i przejść chorobę?

Oczywiście można tak żartować, ale wiemy, że to rozwiązanie nie jest dobre, jest bardzo kosztowne, bo może kosztować życie ludzkie, zwłaszcza osób najsłabszych, w podeszłym wieku z chorobami przewlekłymi. Jasną sprawą jest, że usiłujemy przyspieszyć proces uodparniania poprzez szczepienie. Natomiast ci, którzy nie mają szczęścia i złapią zakażenie zanim zostaną uodpornieni, powinni być leczeni na tyle skutecznie, na ile pozwala na tę chwilę medycyna. W tym wypadku - trzeba to sobie powiedzieć - nie mamy zbyt mocnych kart. Aczkolwiek z miesiąca na miesiąc jest poprawa; przypomnę, że na początku pandemii graliśmy kompletnie na ślepo; stosowaliśmy leki, które nie miały żadnego potwierdzenia naukowego w swojej skuteczności. Natomiast w tej chwili dysponujemy już całkiem potężnym arsenałem wiedzy, który wykazuje, że pewne leki podane w odpowiednim momencie dają nadzieję u przynajmniej część chorych, którzy dzięki temu mogą albo szybciej wyzdrowieć, albo w ogóle przeżyć.

Pamiętam, na początku pandemii mówiło się o wykorzystywaniu leków do leczenia infekcji wirusa HIV czy Eboli. One nadal są wykorzystywane?

Cały czas bazujemy na lekach, które są pierwotnie przypisane do zupełnie innych schorzeń, natomiast w wyniku badań potwierdzono, że mogą być również skuteczne w przypadku COVID-19. Rok to jest stanowczo za mało, żeby stworzyć od podstaw lek, który mógłby być skuteczny. Oczywiście są leki, które w tej chwili są w fazie drugiej, trzeciej badań klinicznych; one zostały niejako od podstaw dedykowane wirusowi SARS-COV-2. Ale do ostatecznych wniosków o ich skuteczności i bezpieczeństwie jeszcze daleka droga. Natomiast te leki, którymi teraz dysponujemy, o których nasza wiedza jest największa, to są tak zwane „repurposing drugs”, czyli takie, których wskazania do stosowania zostały od nowa zdefiniowane.

I to są takie leki jak na przykład remdesivir?

Remdesivir jest w tej chwili jedynym lekiem przeciwwirusowym, który jest zarejestrowany i ma udowodnioną skuteczność przez szereg badań klinicznych. Jest więc zarejestrowany jako lek antywirusowy we wskazaniu COVID-19, zarówno przez Amerykańską Agencję do spraw Żywności i Leków (FDA), jak i Europejską Agencję do Spraw Leków (EMA).

A takie leki jak chlorochina czy hydroksychlorochina?

O, właśnie! To są leki, które pierwotnie były dedykowane malarii. W pierwszych doniesieniach na temat koronawirusa, jeszcze z Chin i później z Lombardii, pojawiały się informacje w postaci nawet publikacji naukowych; z tym że to nie były badania kliniczne, tylko serie przypadków, w których według badaczy uzyskano korzystny efekt, stosując te leki. Te badania miały więc stosunkowo słabą wartość naukową, no ale innych wyników nie było. W związku z tym, gdy je opublikowano, to zaczęto te leki stosować w różnych krajach. Wreszcie poddano je analizie w dużych badaniach i te badania wykazały, że ich stosowanie nie ma sensu, zarówno w przypadku chlorochiny, jak i hydroksychlorochiny, a także w przypadku leku, który my w Polsce też na początku stosowaliśmy; mam tu na myśli lopinavir/rytonavir czyli popularną Kaletrę stosowaną od wielu lat w zakażeniach wirusem HIV.

Internet szeroko rozpisuje się o dobrym działaniu srebra koloidalnego czy nanosrebra, związków srebra, który ma być zbawienny dla chorych na koronawirusa.

Niestety, gdyby to była prawda, to w sytuacji aktualnej aktywności środowisk badawczych przeprowadzono by badania na większych grupach chorych i je opublikowano. Lekiem, który też znalazł potwierdzenie skuteczności już w badaniach naukowych oprócz remdesiviru jest deksametazon. Jest on lekiem w zasadzie uniwersalnym, bo jest to przecież preparat glikokortykosteroidowy, który działa przeciwzapalnie. Wykazano jego skuteczność, ale u chorych z zaawansowaną chorobą. Niestety pierwszy komunikat o skuteczności deksametazonu był nieprecyzyjny i zapasy leku zostały szybko wykupione z aptek. Niestety lek ten zastosowany w początkowym okresie choroby może nasilić replikację wirusa, a przez to nasilić chorobę. My stosujemy go u pacjentów wymagających intensywnej tlenoterapii; wtedy on ma szansę w jakimś stopniu ograniczyć postęp zmian zapalnych. Ale ostatnio coraz głośniej o leku, który nazywa się tocilizumab, który wkrótce może zostać zarejestrowany do leczenia COVID-19. Dla nas to nie jest nowość, bo w Polsce już w kwietniu wykazaliśmy, a potem opublikowaliśmy jako serię przypadków pochodzących z kilku polskich ośrodków, że u niektórych chorych może on zahamować rozwój burzy cytokinowej, czyli tej fazy choroby, kiedy już wirusa nie ma, natomiast organizm traci jakby kontrolę nad procesami immunologicznymi, co doprowadza do nieodwracalnych zmian przede wszystkim w płucach, ale nie tylko, bo w wielu innych narządach również. Tocilizumab, który jest inhibitorem receptorów interleukiny 6 może wyhamowywać procesy zapalne, ale pod warunkiem, że zostanie zastosowany w odpowiednim momencie choroby.

W międzyczasie pojawiły się różne prace badające skuteczność tej terapii, ale przynosiły bardzo sprzeczne informacje, bo wiele zależało od tego, jak przeprowadzono randomizację i jaką populację chorych włączano do badań. Wreszcie, i to w zasadzie ostatnio, udało nam się wyselekcjonować grupę chorych, u których stężenie interleukiny 6 przekraczało 100 pg/ml, którzy mogą odnieść największą korzyść przy stosowaniu tego leku wyrażoną 3-5 krotnym zmniejszeniem śmiertelności. Wyniki tych ostatnich badań zrealizowanych w ramach programu SARSTer właśnie zostały udostępnione w medRxiv. Równocześnie pojawiły się właśnie wyniki bardzo dużego badania, które potwierdziły nasze obserwacje. Tocilizumab j

Materiał oryginalny: Prof. Flisiak: Szczepionka to jedyna droga, żeby wesprzeć sposób naturalnego uodparniania społeczeństwa - Polska Times

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

"Robert Winnicki - Interwencja w Sanepidzie! - 19 lutego 2021 r.

Interwencja w Sanepidzie!

Byli poszkodowani przedsiębiorcy, zamknięte drzwi, policja, wreszcie - niewygodne pytania. Zobaczcie jak wyglądała dzisiejsza interwencja poselska w białostockim Sanepidzie!"

https://www.youtube.com/watch?v=5LFcCsVIa6k

G
Gość
21 lutego, 17:14, Gość:

Kolejny wariat z tytułem profesora. A leki już istnieją: amantadyna.

21 lutego, 13:04, Gość:

Oczywiście. Ale to zbyt tani lek, no i leczy... a to oznacza koniec dochodu dla plandemistów.

w USA stosuje sie hydroksychlorochine z cynkiem lub ivermectin a czasem amantadyne,do tego antybiotyk zeby zpobiec wtornemu bakteryjnemu zapaleniu pluc oraz sterydy i srodki przeciwkrzepliwe np aspiryne lub heparyne;kluczowe jest leczenie wczesne

G
Gość
21 lutego, 13:12, AB:

Ta szczepionka jest tak bezpieczna, jak kredyt we frankach

21 lutego, 13:33, Gość:

Ciekawe zdanie na temat szczepionki ma epidemiolog dr Hałat, określa ją mianem "terapii genowej".

oczywiscie ze to jest proba terapii genowej;w tradycyjnych szczepionkach uzywa sie bialka wirusa lub bakterii ktore po wstrzyknieciu do organizmu czlowieka powoduje powstanie przeciwcial czyli odpornosci;w tch nowych szczepionkach na covid wstrzykuje sie sie tzw mRNA czyli kod genetyczny wirusa ktory spowoduje PRODUKCJE bialka wirusa u czlowieka;dopiero wtedy organizm zaczyna wytwarzac przeciwcial;moze to spowodowac jednak nadmierna reakcje organizmu ktory moze zaczac atakowac wlasne narzady-sprawa jest jeszcze niezbadana

A
Artur Mazur

Pomylili się w tytule artykułu, powinno być :

"Rok to za mało, by stworzyć SZCZEPIONKE na koronawirusa. "

G
Gość
20 lutego, 18:29, Fałszywa Pandemia:

"Fałszywa Pandemia. Krytyka Naukowców i Lekarzy" , książka.

Wyjdźcie na świeże powietrze !

20 lutego, 18:55, Gość:

Jenner , Pasteur , Weigl , Salk , Medin , Koprowski , Enders , Ramon , Ferran a przeciw nim staje antyszczepionkowy abadon , antylekarski abadon , antysemicki abadon , antyspołeczny socjopata abadon , Górniak wdychająca przez maskę własne spaliny , Rola - "na wirusy nie da się robić szczepionek"), Gessler "cebula przyciąga wirusy i że można było oglądać je pod mikroskopem na początku XX w" . No kogo wybierasz . NO KOGO WYBIERASZ?

Dr Zbigniew Martyka, dr Paweł Basiukiewicz, profesor Piotr Kuna, profesor Ryszard Rutkowski, dr Jerzy Jaśkowski, dr Martynowska...

G
Gość
21 lutego, 11:36, Abadon:

Przypominam na grype w sezonie 2018/2019 zachorowalo prawie 4.5 mln Polakow a w tym sezonie nie ma grypy???????grypa gdzie sie podziala? moze zostala wyleczona covidem19? i to covid 19 uodparnia nas na grype? a nawet na nowotwory? ludzie przeciez to najlepsze dobrodziejstwo jakie moglo nam sie przytrafic bo dzieki covid19 zwalczylismy wszystkie powazne choroby!

Właśnie o tym (dezorganizacji służby zdrowia) mówi dr Martyka, profesor Kuna, dr Basiukiewicz i wielu innych odważnych lekarzy.

G
Gość
21 lutego, 13:12, AB:

Ta szczepionka jest tak bezpieczna, jak kredyt we frankach

Ciekawe zdanie na temat szczepionki ma epidemiolog dr Hałat, określa ją mianem "terapii genowej".

G
Gość
21 lutego, 17:14, Gość:

Kolejny wariat z tytułem profesora. A leki już istnieją: amantadyna.

Oczywiście. Ale to zbyt tani lek, no i leczy... a to oznacza koniec dochodu dla plandemistów.

G
Gość

Kolejny wariat z tytułem profesora. A leki już istnieją: amantadyna.

G
Gość

Najlepsze pytanie jest takie, dlaczego lekarze z MSWiA w Rzeszowie, mają w domach na wszelki wypadek zabezpieczenie z amantady, leku, który kosztuje na receptę 20zł i leczy kowida bez problemu? Lekarzom łatwo o receptę i nawet tego w prywatnych rozmowach nie ukrywają co w domu po szufladach.

G
Gość

"pokażcie te tysiące wyleczonych pacjentów... przysięga lekarska w swojej treści nakazuje dzielenie się wszelką zdobytą wiedza z kolegami lekarzami."

Po pierwsze leki których skuteczność została potwierdzona przez lekarzy zostały zabronione do stosowania najpierw przez WHO a potem rządy poszczególnych państw. Po drugie skoro należy się dzielić zdobytą wiedzą to dlaczego nie publikujcie specjalistów wirusologów mających odmienne zdanie na temat całego wirusa, dlaczego nie ma debaty, dlaczego jedna strona jest regularnie ignorowana, wyśmiewana i nie dopiszczana do głosu, dlaczego F,B YouTube i inne media blokują ich wypowiedzi?!

G
Gość

Wirus to zla wiadomosc owinieta w bialko. To nie jest zywy organizm wiec zabic go sie nie da. Tak jak nie da sie zabic nieboszczyka. Nieboszczyka zabic sie nie da, ale zawsze mozna go zjesc :-) To wlasnie robi nasz uklad immunologiczny. W uproszczeniu: najpierw wirus zostaje zidentyfikowany jako bialko obce i oznaczone w odpowiedni sposob, a wtedy taka oznakowana duza molekula zostaje pozarta, przez wyspecjalizowane komorki, ktore zra wszystko co zostalo tak zaznaczone. Oczywiscie mozna w rozny sposob wspomagac nasz uklad immunologiczny, mozna takiemu wirusowi utrudniac wnikniecie do komorek, ale leku ktory poprostu wyleczy jak do tej pory na zadnego wirusa nie wymyslono. I szanse ze kiedys to sie uda sa raczej niewielkie. Dlatego jezeli nasz uklad immunologiczny sam sobie nie poradzi odpowiednio szybko to wirus zwyciezy i umrzemy.

Jak do tej pory jedyna skuteczna metoda jest szczepienie czyli uwrazliwienie naszego ukladu immunologicznego tak, ze zaatakuje wirusy, zanim beda w stanie rozmnozyc sie na tyle zeby zaszkodzic.

Pamietajmy tez, ze wielkie koncerny farmaceutyczne, np. jak w przypadku HIV wcale nie sa zainteresowane wyleczeniem choroby. O chorobie takiej jak AIDS marzyli przez lata. Bez pomocy farmakologicznej choroba zabija. Ale tak dlugo jak sie bierze leki to mozna sie utrzymac przy zyciu. Firmy farmaceutyczne zyskuja klienta na cale zycie, ktory bedzie pigulki lykal i placil, placil, placil. Nikt nie bedzie zabijal kury znoszacej zlote jajka.

Dlatego tez wynalazek polskich uczonych, ktory pozwala na bardzo wczesne wykrywanie zakazenia wirusem HIV, nie tylko w warunkach klinicznych, ale pozwala na zbudowanie urzadzenia gdzie po wlozeniu niego reki i po nacisnieciu guzika za chwile zapali sie albo zielona lampka (wszystko jest OK) albo czerwona - idz do lekarza i zbadaj sie jeszcze raz ale do tego czasu uwazaj, nie zostal wdrozony i pewnie nigdy nie bedzie. A takie urzadzenie byloby na tyle tanie, ze mozna by je postawic w kazdym supermarkecie czy aptece (patent US 8,455,227 B2 i WO 2006/138481 A2).

G
Gość

Widzę to czarno...zwłaszcza gdy zwierzęta zaczną się zarażać...i będzie dylemat...dla kogo najpierw szczepionka, kota czy psa?

G
Gość

Słyszymy już o tysiącach chorych rzekomo wyleczonych amantadyną, tylko nie widzimy żadnych wyników.

Pamiętamy lek o nazwie "influmin". Tutaj (w tym przypadku) lekarze oświadczali, że nie wiedza jak ten lek działa, lecz zalecają jego uzycie z tego powodu "że jest zalecany do użycia".

G
Gość
20 lutego, 18:29, Fałszywa Pandemia:

"Fałszywa Pandemia. Krytyka Naukowców i Lekarzy" , książka.

Wyjdźcie na świeże powietrze !

Jenner , Pasteur , Weigl , Salk , Medin , Koprowski , Enders , Ramon , Ferran a przeciw nim staje antyszczepionkowy abadon , antylekarski abadon , antysemicki abadon , antyspołeczny socjopata abadon , Górniak wdychająca przez maskę własne spaliny , Rola - "na wirusy nie da się robić szczepionek"), Gessler "cebula przyciąga wirusy i że można było oglądać je pod mikroskopem na początku XX w" . No kogo wybierasz . NO KOGO WYBIERASZ?

Dodaj ogłoszenie