Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Protest mediów: Dlaczego TVN, Polsat, RMF i inne telewizje oraz stacje radiowe nie nadają? To sprzeciw wobec planowanego podatku od reklam

red.
Dlaczego media, stacje radiowe i telewizyjne nie nadają? To protest przeciwko podatkowi od reklam. O co chodzi w podatku od reklam?
Dlaczego media, stacje radiowe i telewizyjne nie nadają? To protest przeciwko podatkowi od reklam. O co chodzi w podatku od reklam?
W środę od rana większość mediów prywatnych, stacji telewizyjnych oraz radiowych - m.in. TVN, Polsat i RMF - przestało nadawać swoje programy. W wielu stacjach można zauważyć czarną grafikę z hasłem "Media bez wyboru". To protest mediów przeciwko tzw. podatkowi od reklam, który chce wprowadzić rząd PiS. W praktyce oznaczałby on ogromne straty finansowe dla wielu mediów, a być może nawet likwidację niektórych z nich.

Dlaczego TVN, Polsat, RMF i inne telewizje oraz stacje radiowe nie nadają?

Wiele osób może zastanawiać się, dlaczego od środowego poranka telewizje i stacje radiowe nie nadają, a zamiast tego w telewizji można zobaczyć czarną planszę z hasłem "Media bez wyboru", zaś w radiu usłyszeć komunikaty na ten temat. Jest to protest mediów przeciwko zapowiadanemu podatkowi od reklam, który chce przeforsować rząd.

Sprawdź też:

Czym jest podatek od reklam?

Na początku lutego pojawiły się informacje o pracach nad ustawą, która miałaby wprowadzić składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. Z założeń rządu wpływy z nowego podatku miałyby wynieść ok. 800 mln zł. Pieniądze miałyby trafić do Narodowego Funduszu Zdrowia (50 proc.), planowanego Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów (35 proc.) oraz Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków (15 proc.).

Projekt przewiduje pozyskanie dodatkowych środków, które posłużą zapobieganiu długofalowym zdrowotnym, gospodarczym i społecznym skutkom pandemii COVID-19. Ich źródłem będą składki od reklamy w Internecie oraz mediów tradycyjnych. Składki wzmocnią finanse NFZ, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz nowego funduszu celowego, służącego dofinansowaniu projektów związanych z przemianami w przestrzeni cyfrowej, kulturą i dziedzictwem narodowym

- uzasadniało ministerstwo finansów.

Protest mediów przeciwko podatkowi od reklam

Przeciwko takiemu rozwiązaniu protestują prywatne media, które podkreślają, że w praktyce oznacza to zabranie im niezbędnych do funkcjonowania pieniędzy.

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem COVID-19. Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media

- można przeczytać w liście otwartym napisanym przez kilkudziesięciu przedstawicieli mediów.

Media, które biorą udział w akcji podkreślają też, że wprowadzenie podatku będzie oznaczać osłabienie a nawet likwidację niektórych mediów w Polsce, ograniczeni możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści czy pogłębienie nierównego traktowania mediów państwowych (które otrzymują 2 mld zł dotacji z budżetu państwa) a mediów prywatnych.

Do protestu mediów przyłączyła się także redakcja Głosu Wielkopolskiego. Na naszych łamach także możecie Państwo przeczytać list otwarty, pod którym podpisało się większość mediów.

Sprawdź też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski