Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prototyp tramwaju Solaris Tramino uratowany przed kasacją. Będzie woził pasażerów MPK Poznań

Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
Prototypowy tramwaj Solaris Tramino był testowany na poznańskich torach od 2010 roku. Później pełnił służbę jeżdżąc w ruchu liniowym z pasażerami. Po zwróceniu go do producenta groziła mu kasacja. Teraz ma szansę wrócić do służby. Poznańskie MPK przejęło go na własność i zamierza wyremontować.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->
Prototypowy tramwaj Solaris Tramino był testowany na poznańskich torach od 2010 roku. Później pełnił służbę jeżdżąc w ruchu liniowym z pasażerami. Po zwróceniu go do producenta groziła mu kasacja. Teraz ma szansę wrócić do służby. Poznańskie MPK przejęło go na własność i zamierza wyremontować.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->Grzegorz Dembinski
Prototypowy tramwaj Solaris Tramino był testowany na poznańskich ulicach od 2010 roku. Później pełnił służbę jeżdżąc w ruchu liniowym z pasażerami. Po zwróceniu go do producenta groziła mu kasacja. Teraz ma szansę wrócić do służby. Poznańskie MPK przejęło go na własność i zamierza wyremontować.

Prototyp tramwaju Solaris Tramino, będący pierwszym tego typu pojazdem wyprodukowanym przez bolechowską fabrykę, woził pasażerów do 2018 roku. W 2020 został zwrócony do producenta, ponieważ MPK Poznań nie było zainteresowane jego dalszą dzierżawą. Wrócił do zakładu producenta, gdzie stał i niszczał na bocznicy, w żaden sposób niezabezpieczony.

Jeszcze kilka miesięcy temu, ze względu na brak chętnych do zakupu używanego tramwaju, producent rozważał skasowanie pojazdu. Było to spowodowane niestandardowym wyposażeniem elektrycznym pojazdu, które znacząco zwiększało koszty jego utrzymania. Jako pojazd prototypowy służył on do testowania w ruchu liniowym nowoczesnych rozwiązań i udogodnień, jednak nie wszystkie zostały wykorzystane w produkcji seryjnej.

Zobacz także:

MPK odkupiło pierwsze Tramino

Poznańskie MPK zdecydowało się na odkupienie pojazdu od Solarisa. 22 kwietnia został przetransportowany na teren zajezdni Franowo.

– Grzechem byłoby tego tramwaju nie kupić. Nawet zakładając koszty naprawy głównej, to zakup i modernizacja tego wagonu będą dużo, dużo tańsze niż zakup nowego, w pełni niskopodłogowego tramwaju

- powiedział Krzysztof Dostani, prezes MPK Poznań portalowi transport-publiczny.pl.

Pojazd będzie musiał teraz przejść naprawę główną. Po jej zakończeniu będzie mógł służyć nawet przez kolejne 15-20 lat.

- To nie jest też tak, że kupujemy złom, a dodając do tego bardzo korzystną cenę, to mogę powiedzieć, że ten zakup po prostu bardzo się kalkuje

– dodaje Dostatni.

Obecnie MPK pracuje nad pozyskaniem taboru używanego, ze względu na brak środków niezbędnych do zakupu nowych pojazdów.

Po poznańskich torowiskach kursuje 228 tramwajów trzynastu typów, do tego 3 składy szkolne i 9 składów historycznych, uświetniających święta w mieście i będących atrakcjami turystycznymi. Najwięcej mamy Moderusów, 123 tramwaje różnych typów, z których najwięcej jest Moderusów Gamma LF02AC - trzydzieści. Choć indywidualnie, w rozbiciu na typ, największą grupę stanowią Solarisy Tramino S105p - 45 składów tramwajowych. Sprawdźcie w naszej galerii, jakimi tramwajami jeżdżą poznaniacy --->

Solarisy, Moderusy i Konstale. Jakimi tramwajami jeżdżą poznaniacy?

Zapytaliśmy naszych Czytelników, z jakimi sytuacjami się spotykają w czasie jazdy i co jest dla nich najgorsze.Sprawdź --->

Sprawdź, jak się zachowują ludzie w tramwaju i autobusie! Na...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski