Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przebudowa torowisk na Wierzbięcicach. Od 14 sierpnia będą zmiany w ruchu komunikacji miejskiej i utrudnienia dla kierowców

Anastazja Bezduszna
Anastazja Bezduszna
Tak będzie wyglądać ul. Wierzbięcice po zakończeniu przebudowy.
Tak będzie wyglądać ul. Wierzbięcice po zakończeniu przebudowy.
Ruszają prace związane z przebudową torowisk w ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. Roboty rozpoczną się w poniedziałek, 17 sierpnia. Ale już w weekend od 14 do 16 sierpnia rozpoczną się prace mające na celu wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu w rejonie ul. Wierzbięcice. Cała inwestycja dotyczyć będzie odcinka trasy od dawnego dworca PKS do skrzyżowania z ulicami Krzyżową i Kilińskiego. Kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej czeka zmiana organizacji ruchu.

W pierwszej kolejności prace obejmą ul. Wierzbięcice na odcinku od dawnego dworca PKS do skrzyżowania z ul. 28 Czerwca 1956 r. wraz z węzłem rozjazdowym przy rynku Wildeckim.

- To kolejna duża inwestycja w transport zbiorowy w Poznaniu - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Dzięki niej tramwaje pojadą nie tylko ciszej niż obecnie, ale też szybciej. Nie będą blokowane przez samochody. Skróci się czas przejazdu i trasa z Dębca i Wildy do Centrum. To wszystko sprawi, że poprawi się jakość komunikacji miejskiej, co wpłynie pozytywnie na ruch samochodowy w centrum Poznania. Mniej aut to większy komfort dla pieszych i kierowców, czystsze powietrze i lepsza jakość życia w mieście.

Skoordynowane prace

- Na wykonanie prac na ul. Wierzbięcice wykonawca będzie miał 300 dni od podpisania umowy. Po zakończeniu przebudowy ul. Wierzbięcice prace przeniosą się na ul. 28 Czerwca 1956 r., do skrzyżowania z ul. Kilińskiego i Krzyżową. Według harmonogramu realizacja tego etapu zajmie 210 dni. Na przeprowadzenie całości zaplanowanych robót budowlanych przewidziane jest więc 510 dni od podpisania umowy. Obejmą one również prace związane z przebudową sieci, które dzięki podpisanym porozumieniom, będą realizowane przez Poznańskie Inwestycje Miejskie w imieniu Aquanetu oraz Polskiej Spółki Gazownictwa. Koordynacja działań inwestycyjnych zminimalizuje czas trwania związanych z nimi utrudnień - mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Wykonawcą przebudowy torowisk w ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r., na odcinku od dawnego dworca PKS do skrzyżowania z ul. Krzyżową i Kilińskiego, jest wybrane w postępowaniu przetargowym konsorcjum spółek Tormel i Terlan. Umowa opiewa na niemal 85 mln zł. Inwestycja uzyskała ponad 27,2 mln zł unijnego dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

W 2021 roku inwestycja zostanie skoordynowana z planowanym wspólnie z MPK Poznań remontem torowiska tramwajowego oraz sieci trakcyjnej na dalszej części ul. 28 Czerwca 1956 roku - od ul. Krzyżowej do ul. Hetmańskiej. Poza wymianą infrastruktury torowo-sieciowej przebudowane zostaną przystanki Kosińskiego oraz Pamiątkowa. Oba zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Zmiany w organizacji ruchu
W związku z planowanym poniedziałkowym rozpoczęciem przebudowy, już w weekend od 14 do 16 sierpnia (od piątku do niedzieli) rozpoczną się prace mające na celu wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu w rejonie ul. Wierzbięcice. Prosimy o stosowanie się do oznakowania. W najbliższych dniach przedstawimy przebieg objazdów, które zostaną zorganizowane na czas robót i związanego z nimi zamknięcia ulicy.

W trakcie remontu ulicą Wierzbięcice nie będą kursować pojazdy komunikacji miejskiej. Tramwaj linii nr 10 od 17 sierpnia (poniedziałek) pojedzie objazdem ulicami Górna Wilda i Królowej Jadwigi.

Linia nr 10

  • DĘBIEC - 28 Czerwca 1956 r. - Górna Wilda - Królowej Jadwigi - Matyi - Most Dworcowy - Rondo Kaponiera - Most Teatralny - Fredry - pl. Ratajskiego - pl. Wielkopolski - Małe Garbary - Rondo Śródka - Jana Pawła II - trasa Kórnicka - FRANOWO
  • Na ulicy Górna Wilda (za ulicą Niedziałkowskiego) zostaną zlokalizowane tymczasowe przystanki "Półwiejska", z których będą korzystały tramwaje linii nr 2, 9, 10.
  • Zmieniona zostanie także trasa autobusowej linii nocnej numer 243. Autobus z ulicy Towarowej pojedzie przez al. Króla Przemysła II, Przemysłową, Roboczą, Fabryczną oraz w jednym kierunku ul. Kosińskiego i Prądzyńskiego - jak linia nr 171.

Linia nr 243

  • RONDO KAPONIERA - Fredry - al. Niepodległości - Towarowa - al. Króla Przemysła II - Przemysłowa - Robocza - Fabryczna - 28 Czerwca 1956 r. - Rolna - Wspólna - Dolna Wilda - Czechosłowacka - Łozowa - 28 Czerwca 1956 r. - OS. DĘBINA/LUBOŃ/WIRY

Efekty przebudowy

Po zakończeniu prac torowisko i towarzysząca mu infrastruktura techniczna będą spełniały współczesne standardy. Dzięki temu poprawi się komfort podróżowania komunikacją zbiorową i bezpieczeństwo ruchu. Za kilka lat zmodernizowany odcinek zostanie przedłużony i tramwaje pojadą dalej, ulicami Niezłomnych i Ratajczaka.

Zobacz, jak będzie wyglądać ulica po przebudowie

Tak będzie wyglądać ul. Wierzbięcice po zakończeniu przebudowy.

Przebudowa torowisk na Wierzbięcicach. Od 14 sierpnia będą z...

Ruch samochodów zostanie odseparowany od torowiska (poza odcinkiem przebiegającym przez rynek Wildecki). Nowa trasa dla tramwajów będzie bardziej cicha niż dotychczas i w dużej mierze zielona, z własnym systemem nawadniania. Sieć trakcyjna zostanie zdjęta z budynków i zawieszona na słupach trakcyjno-oświetleniowych.

Przy ul. św. Czesława powstaną przystanki wiedeńskie, a przy rynku Wildeckim - w wyniku przeniesienia przystanków z ul. Wierzbięcice i Górna Wilda - zintegrowany węzeł przesiadkowy w formie antyzatok. Wszystkie odnowione przystanki na przebudowywanym odcinku zostaną wyposażone w tablice informacji pasażerskiej.

Zmieni się również układ drogowy. Po obu stronach torowiska powstanie jednopasowa jezdnia uwzględniająca ruch rowerowy, na której będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/godz. Na chodnikach z kamiennych płyt pojawią się elementy naprowadzające dla osób niewidomych.

Wymienione zostaną elementy małej architektury: ławki, kosze na śmieci oraz stojaki rowerowe. Na przebudowywanym odcinku zaprojektowano 78 równoległych do jezdni miejsc parkingowych oraz 13 miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami.

Podróżowanie tramwajami i autobusami w Poznaniu to prawdziwe wyzwanie! Dlaczego? Przekonacie się o tym, przeglądając zaskakujące zdjęcia z pojazdów MPK Poznań. Przejdź do kolejnego zdjęcia --->

To zadziwia i śmieszy poznaniaków! Oto zaskakujące zdjęcia z...

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski