Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przewoźnicy grożą protestami na drogach

Robert Domżał
Nawet na autostradzie bywają sytuacje, że i bez protestów są korki. Czy drogowcom będzie opłacało się paraliżować ruch?
Nawet na autostradzie bywają sytuacje, że i bez protestów są korki. Czy drogowcom będzie opłacało się paraliżować ruch? A. Szozda
Przewoźnicy drogowi protestują przeciwko podwyżkom opłat za korzystanie z dróg. Czy sparaliżują dzisiaj ruch w kraju?

Transportowcy organizujący protest nie ujawniają, jaką przyjmie on formę. Policja twierdzi, że nic nie wie o przygotowaniach do niego. Jednak jak się dowiedzieliśmy, dzisiaj od godziny 6 kierowcy ciężarówek mają czekać na sygnał od koordynatora protestu. Wprowadzono zakaz używania CB. A samochody mają mieć zatankowane do pełna zbiorniki paliwa.

- Rząd, wbrew deklaracjom, znowu chce podnieść opłaty za korzystanie z dróg, co oznacza wzrost kosztów działania firm transportowych. Razem z poprzednią podwyżką wysokości opłat wzrost kosztów sięga 100 procent. Dla przewoźników oznacza to katastrofę - wyjaśnia Anna Wrona, rzecznik Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

- Podwyżka cen winiet ma nastąpić od 10 czerwca. Dla TIR-ów wzrośnie średnio o 10 procent - informuje Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury. Uzasadnieniem podwyżki jest brak pieniędzy w Krajowym Funduszu Drogowym na opłaty dla koncesjonariuszy.

Tylko w pierwszym kwartale 2009 r. spółka Autostrada Wielkopolska zarządzająca odcinkiem A2 od Nowego Tomyśla do Konina - około 160 km - otrzymała z KFD 100 mln zł netto. - Nie zgadzamy się na to, by rząd rujnował tysiące firm w imię interesów kilku koncesjonariuszy płatnych autostrad - wyjaśnia Jan Buczek, prezes ZMPD.

Transportowcy postulowali już nawet wprowadzenie sytuacji kryzysowej w transporcie. Jest to formuła prawna, którą zgodnie z przepisami UE można ogłosić na pół roku. - W tym czasie nie rejestruje się nowych firm w tej branży - wyjaśnia Tadeusz Wilk, dyrektor departamentu transportu ZMPD.

Według Ministerstwa Infrastruktury już w roku ubiegłym na wypłaty dla operatorów autostradowych brakowało 300 mln zł. W tym roku zabraknie 0,67 mld zł. W 2010 r. różnica wyniesie 0,76 mld na niekorzyść budżetu, a już w 2011 - 1,56 mld zł.

Gdyby nie było winiet, przejazd jednego 50-kilometrowego odcinka autostrady A2 kosztowałby właściciela TIR-a 63 zł. Przejazd z Warszawy do Świecka przez A2 kosztuje 189 zł. Podstawowym problemem jest winieta roczna. Różnica między dotychczasową a nową ceną wynosi 1500 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski