Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przez rok Energa testowała na kaliszanach. Co z tego wyszło?

AND
Spółka Energa-Operator opublikowała wyniki trwającego przez rok w Kaliszu wielkiego testu konsumenckiego dotyczącego funkcjonowania inteligentnych liczników energii elektrycznej. Gród nad Prosną jest pierwszym miastem, które całkowicie został opomiarowane właśnie w ten sposób.

Przez rok około tysiąc osobowa grupa kaliszan testowała eksperymentalne programy taryfowe o zróżnicowanych stawkach cenowych. Test można było zrealizować dzięki zainstalowanym licznikom zdalnego odczytu, które ułatwiają stosowanie odmiennych stawek taryfowych w różnych strefach czasowych i ich zmianę w sposób wygodny dla klientów.

W sumie ocenie poddano 3 eksperymentalne programy taryfowe, które nie są obecnie dostępne komercyjne u żadnego sprzedawcy energii. Program nr 1 zakładał 3 stawki opłat za energię w ciągu dnia, niezależnie od pory roku. Program numer 2 zakładał 3 stawki opłat w ciągu dnia i dodatkowo rozkładał te stawki inaczej w zależności od pory roku. Z kolei program numer 3 zakładał 4 stawki cenowe w ciągu dnia.

Uzyskane wyniki wskazują, że mieszkańcy byli skłonni przesunąć w okresie szczytu zapotrzebowania od 5 do 14% zużycia energii elektrycznej na godziny z niższymi stawkami opłat. Dodatkowo uczestnicy testu obniżyli swoje generalne zużycie energii elektrycznej o 1 do 4%. Takie wyniki uzyskano badając zużycie energii w grupie badawczej i następnie porównując je ze zużyciem w grupie kontrolnej, która charakteryzowała się maksymalnie zbliżonym profilem konsumpcji energii elektrycznej w ciągu doby.

Obniżenie zużycia energii oraz przesunięcie zużycia zaobserwowano w każdym badanym programie taryfowanym i w każdej porze roku. Najbardziej atrakcyjny dla gospodarstw domowych okazał się eksperymentalny program nr 1, w którym rozpiętość stawek wynosiła od 27 groszy (noc) do 91 groszy (południe i wieczór) za kilowatogodzinę. Osoby testujące ten program obniżyły swoje zużycie energii o rekordowe 4,5% zimą 2013 roku. Także u testujących ten program zaobserwowano najwyższy procent (ponad 14%) przesunięcia zużycia energii co miało miejsce o godz. 13.00 wiosną 2014 roku.

- Taryfy wielostrefowe są w Polsce komercyjnie dostępne od dawna. Możliwości stosowania tych taryf są jednak ograniczone ze względów technicznych, gdyż bardzo trudno jest wprowadzać nowe strefy czasowe dopasowane do aktualnej sytuacji na rynku energii. Problemy takie nie występują w zakresie liczników inteligentnych. Dodatkowo tylko klienci, którzy są wyposażeni w licznik systemu AMI, dzięki szybkiej informacji zwrotnej, mają możliwość skorygowania swoich działań i zwiększyć korzyści, które osiągną w zamian za wysiłek przesunięcia zużycia na okres tańszej energii elektrycznej. Uzyskane w naszym teście wyniki pokazują, że wdrożenie liczników inteligentnych może przynieść odbiorcom energii wymierne korzyści. Należy jednak dodać, że eksperymentalne programy taryfowe, które zaproponowaliśmy w Kaliszu, nie są obecnie oferowane na rynku, a ich wdrożenie wymaga odpowiednich zmian w regulacjach. Naszym celem było pokazanie potencjału jaki tkwi w tego typu rozwiązaniach – podsumował wyniki Adam Olszewski, dyrektor Departamentu Innowacji ENERGA-Operator.

Test Konsumencki w Kaliszu został przeprowadzony w okresie od czerwca 2013 roku do maja 2014 roku. W teście wzięło udział ponad tysiąc kaliskich gospodarstw domowych, które przez 12 miesięcy korzystały z jednego z 3 rodzajów taryf wielostrefowych. Badanie zostało zrealizowane przez firmę PBS, a wyniki opracował i zinterpretował zespół Energy Design.

ZiemiaKaliska.com.pl Dołącz do naszej społeczności na Facebooku!

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski