PUE: ubezpieczenia. Jak korzystać z pue?

Milena Kochanowska
PUE: ZUS ubezpieczeni. Pracownicy ZUS-u bezpłatnie rejestrują chętnych na PUE
PUE: ZUS ubezpieczeni. Pracownicy ZUS-u bezpłatnie rejestrują chętnych na PUE Archiwum
Udostępnij:
Platforma Usług Elektronicznych (PUE) to zestaw różnorodnych usług. Dzięki niej, możemy m.in. zrealizować większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi przez internet. To trzeba wiedzieć!

W ten sposób uzyskamy informacje o ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach, sprawdzimy wszelkie swoje dane zamieszczone na koncie w ZUS-ie, a także złożymy i odbierzemy niezbędne dokumenty oraz rozliczymy składki.

1.Po rejestracji na pue.zus.pl i uwierzytelnieniu profilu PUE każdy użytkownik może m.in.:

  • sprawdzić swoje dane zapisane na indywidualnym koncie w ZUS-ie,
  • śledzić stan swoich spraw i dostawać powiadomienia e-mail lub SMS,
  • rezerwować wizyty w ZUS.

Dla każdej grupy klientów został przygotowany specjalny panel, który ułatwia załatwienie najważniejszych dla nich spraw.

2.Na panelu ubezpieczonych sprawdzimy:

  • stan naszego konta,
  • informacje o ubezpieczeniach, do których nas zgłoszono, i składkach, które wpłacił za nas pracodawca,
  • zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego członków naszej rodziny.

Znajdziemy tu również kalkulator emerytalny, który wyliczy naszą prognozowaną emeryturę.

3.Na panelu świadczeniobiorców emeryt, rencista lub osoba pobierająca zasiłek sprawdzi:

  • informacje o przyznanych i wypłacanych świadczeniach,
  • formularz PIT.

4.Na panelu płatników składek przedsiębiorca uzyska informacje o:

  • należnych składkach i wpłatach,
  • o osobach zgłoszonych przez siebie do ubezpieczeń.

5.Dla przedsiębiorców przeznaczono także moduł ePłatnik (internetowy odpowiednik programu Płatnik), dzięki któremu przez portal pue.zus.pl może m.in. zgłosić osoby do ubezpieczeń i rozliczyć składki. ePłatnik jest łatwy w obsłudze i minimalizuje ryzyko popełnienia błędów, bo umożliwia dostęp do danych w systemie informatycznym ZUS-u dotyczących płatnika i zgłoszonych przez niego ubezpieczonych.

6.Gdy zdecydujemy się na korzystanie z PUE, musimy najpierw zarejestrować się na portalu pue.zus.pl. Wówczas otrzymamy login i wybierzemy hasło do własnego profilu PUE. Dla bezpieczeństwa danych, do których dzięki temu profilowi uzyskuje się dostęp, będziemy jeszcze musieli potwierdzić swoją tożsamość i dopiero wtedy profil PUE zostanie aktywowany.

7.Ci, którzy mają profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany, mogą dokonać potwierdzenia tożsamości już podczas rejestracji na portalu pue.zus.pl. Pozostali muszą osobiście odwiedzić ZUS lub utworzony w terenie mobilny PUE-Room.

8.Aby móc wysyłać i odbierać z ZUS-u wnioski, pisma i inne dokumenty, trzeba mieć możliwość składania podpisu elektronicznego. Można w tym celu skorzystać z bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP. Wystarczy złożyć wniosek o taki profil na www.epuap.pl i potwierdzić tożsamość w ZUS-ie przy okazji uwierzytelniania profilu PUE.

9.Żeby skorzystać z ePłatnika musimy zarejestrować się na pue.zus.pl. Po zalogowaniu się do portalu należy aktywować moduł ePłatnik w zakładce „Ustawienia”. Każdy korzystający może też nadać innemu użytkownikowi uprawnienia do obsługi modułu ePłatnik w swoim imieniu. Wówczas jednak musi dostarczyć do ZUS-u pełnomocnictwo ZUS-PEL, którego wzór znajduje się na stronie portalu. Dzięki temu możemy upoważnić np. księgową lub pracownika biura rachunkowego do prowadzenia spraw dotyczących ubezpieczeń społecznych. Użytkownik pue.zus.pl, w tym ePłatnika, może posiadać uprawnienia do obsługi wielu płatników składek.

10.PUE to również Centrum Obsługi Telefonicznej. Można tu zasięgnąć informacji, zarezerwować wizytę w placówce lub złożyć niektóre wnioski, niewymagające podpisu elektronicznego. Przed przekazaniem jakichkolwiek indywidualnych informacji nastąpi uwierzytelnienie osoby dzwoniącej (przez podanie identyfikatora i PIN). Część usług jest dostępna przez 24 godziny na dobę za pośrednictwem automatycznego telefonicznego systemu informacyjnego:

  • 801 400 987 – dla telefonów stacjonarnych
  • 22 560 16 00 – dla telefonów komórkowych
  • Skype: zus_centrum_obslugi_tel
  • e-mail: [email protected]

11.Klienci ZUS-u w Poznaniu oraz pobliskich inspektoratów mają już do dyspozycji wielofunkcyjne urzędo-maty. To samoobsługowe urządzenia dostępne przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Umożliwiają złożenie wniosku zarówno w formie papierowej (format A4), jak i elektronicznej. Zusomat umożliwia: dostęp do portalu PUE, do strony internetowej ZUS-u lub do Centrum Obsługi Telefonicznej, dzięki wbudowanym słuchawkom. Z urządzenia mogą korzystać również osoby na wózkach inwalidzkich, bo drugi z monitorów zamontowany jest na wysokości wózka.

12.Jeżeli chcemy, żeby nasi pracownicy w każdej chwili mogli sprawdzić, czy oni i ich dzieci są zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego, skontrolować swoje dane zapisane na indywidualnym koncie w ZUS-ie, wyliczyć prognozowaną emeryturę, a także śledzić stan swoich spraw i otrzymywać powiadomienia oraz rezerwować wizyty przez internet, możemy zaprosić ZUS do swojej firmy.
Pracownicy Zakładu bezpłatnie zarejestrują każdego zainteresowanego na Platformie Usług Elektronicznych i potwierdzą Profil Zaufany e-PUAP. Kontakt: [email protected], tel. 61 841 68 97.

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]

UOKiK i Inspekcja Handlowa będą monitorować ceny w sklepach.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie