Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pusty Park&Ride przy ul. Biskupińskiej w Poznaniu. Dlaczego kierowcy nie parkują chętnie na tych parkingach?

Bartosz Kijeski
Bartosz Kijeski
Pusty parking typu Park&Ride przy ul. Biskupińskiej nie jest oblegany przez kierowców. Na to wpłynęła między innymi sytuacja pandemiczna, która zniechęciła pasażerów do korzystania z komunikacji miejskiej.
Pusty parking typu Park&Ride przy ul. Biskupińskiej nie jest oblegany przez kierowców. Na to wpłynęła między innymi sytuacja pandemiczna, która zniechęciła pasażerów do korzystania z komunikacji miejskiej. Łukasz Gdak
Z każdym rokiem sieć połączeń autobusowych, tramwajowych i kolejowych się rozrasta. Urzędnicy bardzo często zachęcają do przesiadki z samochodu do komunikacji miejskiej. Tym samym powstaje więcej parkingów typu Park&Ride w Poznaniu. Jednak, czy są one potrzebne?

Parkingi Park&Ride w Poznaniu

Poznań staje się miejscem coraz bardziej zintegrowanym, jeśli chodzi o komunikację. Rozbudowana sieć pozwala na wybór dogodnego dla siebie środka transportu. W ostatnich miesiącach powstały dla zmotoryzowanych parkingi Park&Ride. Mają one zachęcić do zostawienia swojego pojazdu na specjalnym parkingu i przesiadki do komunikacji miejskiej.

Pierwszy taki obiekt został zbudowany w 2018 roku przy przystanku PST przy ulicy Szymanowskiego. Trzy kolejne stanęły w tym roku przy ul. św. Michała, rondzie Starołęka oraz ul. Biskupińskiej. Jednak, jak często zauważają mieszkańcy, zazwyczaj jest tam mała liczba samochodów.

Pusty parking przy ul. Biskupińskiej

Z zapytaniem do radnych Lidii Dudziak oraz Haliny Owsiannej odniósł się jeden z mieszkańców, który informuje, że parking P&R przy ul. Biskupińskiej stoi pusty lub prawie pusty. - Przynajmniej dwadzieścia razy w miesiącu przejeżdżam rowerem obok parkingu Park&Ride - pisze w interpelacji. - Na parkingu ilość aut wynosi zero, tak jest codziennie od wielu tygodni. Podobnie marnie jest na parkingu przy pętli PST – dodaje.

Na obiekcie przy ulicy Biskupińskiej przez 3,5 mies. odnotowaliśmy 539 parkowań

- informuje Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM w Poznaniu.

Liczba zainteresowanych Park&Ride w Poznaniu

Jak jest na innych parkingach? ZTM informuje, że na obiekcie przy rondzie Starołęka od połowy marca do końca czerwca tego roku zaparkowało 419 samochodów, przy ul. Św. Michała w tym samym okresie skorzystało 1699 aut, natomiast przy PST odnotowano 4490 parkowań, co daje blisko 25-proc. wskaźnik średniodobowej zajętości miejsc parkingowych.

Dlaczego osoby nie korzystają z tego typu parkingów?

To jest kwestia, z jednej strony tego, co oferuje transport publiczny w ramach P&R, z drugiej narzędzi do zachęcania do korzystania z P&R. - mówi prof. Marek Nowak, socjolog z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. - Im więcej miejsc jest dostępnych w centrum miasta do łatwego zaparkowania, tym oczywiście mniejsze prawdopodobieństwo korzystania z P&R, które np. wymagają przesiadki i trzeba za nie płacić. Skoro można znaleźć miejsca parkingowe, a ich koszt nie jest znaczący, to rzadziej korzystamy z parkingów oferowanych przez miasto na rogatkach.

Koronawirus wpłynął na zainteresowanie Park&Ride

Koronawirus jest także jednym z głównych czynników, który wpłynął na spadek zainteresowania komunikacją. - Problem ten zwiększyła jeszcze pandemia i poczucie zagrożenia, jakie towarzyszy korzystaniu z autobusów i tramwajów, nawet jeżeli używanie maseczek nie jest rzadkością - dodaje prof. Nowak.

ZTM informuje, że w 2019 roku średnie dobowe zapełnienie miejsc parkingowych na parkingu PST Szymanowskiego wyniosło 66 proc., natomiast w 2020 roku 24 proc., choć jeszcze w lutym przed pandemią było to 64 proc.

Czy jest szansa, aby zapełnić te miejsca w pełni? - W 100% zapewne będzie trudno, tym bardziej, że za ich zapełnienie odpowiadają również goście, czyli np. turyści, w pewnym zakresie studenci. Ci nie znają miasta tak dobrze by z P&R uciec. Tyle, że liczba turystów, można przyjąć, jest skorelowana np. z ofertą kulturalną Poznania i zapewne ma związek z kondycją MTP. Co do studentów to oni bez wątpienia wrócą i dopóki się nie zorientują, że można gdzieś zostawić samochód za darmo to będą korzystali z P&R - kończy profesor Marek Nowak.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski