reklama

Radni chcą zmian na dworcu PKP i lepszego połączenia z PKS i MPK

Marcin IdczakZaktualizowano 
Radni chcą zmian na dworcu PKP i lepszego połączenia z PKS i MPK Łukasz Gdak
Dłuższego tunelu podziemnego, jednego dachu nad peronami od 4 do 6, zmiany ich numeracji domagają się miejscy radni.

- Dworzec Główny PKP w Poznaniu to nie tylko miejsce dla pociągów oraz wsiadających i wysiadających pasażerów - mówi radny Adam Pawlik. - To ogromny węzeł komunikacyjny. Jednak trudny do przebycia - dodaje.

Z tego powodu poznańscy samorządowcy chcą zmian w infrastrukturze. Twierdzą, że dzięki nim ludziom łatwiej będzie się przemieszczać pomiędzy poszczególnymi częściami takimi jak dworzec PKP, PKS, czy też przystanki tramwajowe lub autobusowe.

- Teraz jeśli ktoś przyjedzie autobusem z innego miasta i przesiada się na pociąg to musi przejść przez centrum handlowe lub wyjść na zewnątrz - zauważa Adam Pawlik.

Dlatego poznańscy radni mają kilka pomysłów na usprawnienie ruchu pieszych. Po pierwsze postulują, by przedłużyć tunel, który prowadzi od Dworca Zachodniego, tak by dochodził on w rejon ul. Matyi, peronów dla autobusów dalekobieżnych.
- Gdy wydłużano trasę szybkiego tramwaju, to do nowych przystanków wykopano dalszą część tunelu, dzięki czemu szybciej można z części MPK przejść do tej prowadzonej przez PKP - mówi Adam Pawlik. Według niego to rozwiązanie się sprawdza. - Dlatego przedłużenie podziemnej trasy przyniesie wiele korzyści - dodaje radny.

Podobnie jak w przypadku innych inwestycji problemem mogą być koszty. Dlatego samorządowcy chcą, by przy okazji planowanej przebudowy budynku starego dworca namówić inwestora do zapłacenia za stworzenie tunelu. - Ten punkt w sumie nie jest nierealny, tym bardziej jeśli się weźmie pod uwagę, że tunel będzie bramą dla przyjeżdżających do Poznania do nowej dzielnicy, która ma powstać na Wolnych Torach (ma to być centrum biznesowe) - dodaje radny Łukasz Mikuła, który zajmuje się planowaniem przestrzennym.

Radni zwrócili także uwagę na to, że skoro budowano Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, to na terenie PKP nie powinny znajdować się tylko i wyłącznie rozkłady jazdy pociągów, a na dworcu PKS autobusów. - Jeśli ktoś przesiada się z jednego środka lokomocji na inny, to powinien wiedzieć ile ma czasu do odjazdu - tłumaczy Adam Pawlik. Stąd pomysł, by na przystanku tramwajowym można było sprawdzić odjazdy pociągów i autobusów. Na PKS - pojazdów MPK i PKP itd.

Samorządowcy opowiedzieli się także za zmianami numeracji peronów. - Obecny podział od budynku starego dworca nie jest już przejrzysty - stwierdza Łukasz Mikuła.
Ostatnią propozycją jest zadaszenie peronów od 4 do 6. - Stworzenie jednej wspólnej wiaty dla nich - stwierdzają radni. Z tym okazuje się, że może być największy problem z uwagi na przewody trakcyjne, istniejące już perony. - Potrzebne by były także zgody konserwatora zabytków. Wiem jednak, że jest on przychylnie nastawiony do propozycji- stwierdza Łukasz Mikuła.

Wszystkie postulaty zostały już przekazane władzom miasta. Dlatego, że prezydent musi się z nimi zapoznać i to on może być stroną w rozmowach z PKP. Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta nie mówi nie stanowisku radnych.

Natomiast Jarosław Bator, który w PKP odpowiada za dworce podczas swojej ostatniej wizyty w Poznaniu stwierdził, że jest otwarty na wszystkie propozycje. - Tak by nasze obiekty były jak najbardziej funkcjonalne dla wszystkich z nich korzystających - stwierdził Jarosław Bator.

Segregacja dworców
Kolejarze podzieli dworce w Polsce na kategorie. Wybrano je z uwagi na przepływ pasażerów, rodzaje przyjeżdżających pociągów, infrastrukturę.

Poznański Dworzec Główny znalazł się w najwyższej kategorii premium. Łącznie jest w niej 16 obiektów, które charakteryzują się obsługą ruchu lokalnego, wojewódzkiego, krajowego i zagranicznego. Mają one oferować podróżnym także szereg usług komercyjnych. Kolejne kategorie to: wojewódzkie (nie będzie tak dużego nastawienia na inne usługi), aglomeracyjne (obsługa codziennego ruchu aglomeracyjnego), regionalne (ruch na poziomie gminy i województwa), lokalne (dojazd do większych miast) i turystyczne.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

a
albert

a najbardziej myląca nazwa to DWORZEC ZACHODNI- nie ma takiego dworca w wykazie dworcow PKP, to nazwa historyczna dla pawilonu, który kiedyś był dworcem. Zamiejscowi podjeżdżający tramwajem do przystanku DWORZEC ZACHODNI pytają: A gdzie Dworzec Główny ?

Ponadto - nie ma przystanku MPK o nazwie DWORZEC GŁÓWNY (to jedyny przypadek w PL). Przystanek na Moście Dworcowym nazywa się POZNAŃ GŁÓWNY gdyż tak nazywa się Centrum Handlowe i to deweloper decydował o nazwie przystanku zgodnej z nazwą Centrum Handlowego.

b
b

i bez przesady, że ten dworzec to takie wielki wstyd. Pewnie że trzeba kilka rzeczy usprawnić, ale moi znajomi korzystają i nie narzekają. Ja też daję radę

b
b

Żaden klient galerii nie odpłynie. Ludzie nie są matołami. Jak nie chcą iść do galerii, to nie idą. Tunel sie przyda, bo usprawnia poruszanie sie po terenie dworca, tylko czy to nie wykracza poza planowaną inwestycję?

n
niepełnosprawni

nie ma wind na perony 4-6 ....

p
paulina

Lista rzeczy do poprawienia na dworcu:
- schody są za wąskie! - wystarczy jedna osoba schodząca z bagażem i spóźniam się na pociąg
- schody ruchome w dół! - korzystanie z windy wymaga czasu, a schodzenie z bagażem jest tak samo niełatwe jak wychodzenie do góry
- logiczna numeracja peronów (wszyscy przyjezdni myślą, że są tylko 3 perony, a 4-go szukają za galerią)
- przejście z dworca PKP na PKS.
- przystanki autobusowe MPK jak najbliżej dworca!! - kiedyś jeździły, to zlikwidowali i trzeba przemierzać kilometry
- internetowa wcześniejsza informacja, z którego peronu odjeżdża dany pociąg - kiedyś pociąg mi odjechał, choć byłam 20 minut przed czasem! - tylko dlatego, że musiałam czekać do kas w nowym dworcu, a pociąg był z 5 peronu! Gdyby był z 3 to bym zdążyła.
- informacja dla jadących pociągiem, na który peron planowo wjeżdża pociąg - nie wiadomo, czy iść na tramwaj od strony Dw. Zachodniego, czy Nowego Dworca.
- normalne przejście dla pieszych (podróżnych, spieszących się z bagażem) przez ul.Matyi - debile zrobiliście tylko dla tych do tramwaju!!! A pieszo to już się nie da!
Powyższe spawy są KONIECZNE!! I dziwię się, że do tej pory się nic z tym nie zrobiliście.

m
mario

Tyle zostało spieprzone, że teraz należy ratować co się da. Proponowane zmiany to dobre zmiany, by mieć jako - taki dworcowy węzeł komunikacyjny. Jak najszybciej dogadać się i robić, bo teraz jest wstyd.

P
Pan

Byłem, widziałem. Można im pozazdrościć.

m
ms

Dworzec autobusowy to dno ,kasy poczekalnie,możliwość posiłków powinny być do góry jak na PKP i zejście ruchomymi schodami na perony

G
Gość

Jeżdżę też po kraju i jeszcze nie miałam problemu ze znalezieniem tego co chciałam ale: uruchomiłam oczy, uszy - komunikaty z głośników, język w myśl zasady - koniec języka za przewodnika. Jeszcze od pytania chyba nikomu koron z głowy nie spadła. A co do pociągu na per 2 zamiast na 2a - to szanowne PKP dało plamę i na pewno to się kwalifikuje do pouczenia.

E
Eustachy

znaczy : dobrze radzić dla czeladzi.
Ale trigranitowy projekt, zlasował mózgi Waszych poprzedników. Niektórzy w ramach zasług zasiadają w tej radzie dalej czyli dożywotnio?

G
Gość

Czytam i trudno mi uwierzyć że ktoś chce zmienić numeracje peronów. Pan powołuje się na to że
pasażerom będzie łatwiej. Szanowny Panie poznaj Pan historię miasta i powstawania tego dworca
Konserwator się podobno zgadza - w tym momencie konserwatora należy też pouczyć bo wypowiada się nie bardzo wiedząc czy dworzec jest obiektem już historycznym czy nowomodnym badziewiem. Jeszcze jedno - zadaszenie peronów jedną płytą. Perony maja zabytkowe osłony - były specjalnie odnawiane przy remontach peronów żeby nie zniszczyć tego co już jest uznane za zabytek. Odnowić stary dworzec do tego jak wyglądał na zdjęciach z okresu powojennego po odbudowie a nie po czasach PRL kiedy z zabytku zrobiono bochomaz.
Co do przedłużenia tunelu do dworca PKS jestem za i rozkłady jazdy wszystkich środków komunikacyjnych winny wisieć i na dworcu PKP i PKS ( MPK, PKP, PKS).

...

Może ktoś z decydentów odwiedzi Kraków i zobaczy jak wyglądać powinien węzeł komunikacyjny.

p
poznaniak

Poruszanie się po dworcu, odnajdywanie peronów i dworca PKS to niezła łamigłówka, dla przyjezdnych to koszmar. W tej chwili "dworzec" nie spełnia swojej roli i jest tylko przystawką centrum handlowego.

b
bzp4

tak samo logo dworca powinno być na szczycie budynku części kolejowej Dworca a nie schowane koło przystanków ztm, co do peronów mozna na przeciw peronu 3 (na wsch. od tego peronu) na pasie przylegającym do galeriidworca PKS stworzyć peron tam jest miejsce zamiast np. peronu 4a

t
turystka z Torunia

wczoraj tj.dnia 14 grudnia odwiedzilam Poznan i mialam problem z odnaleziem mojego pociagu powrotnego relacji Poznan Gl. -Olsztyn tablice wyswietlaly info ze stoi na peronie 2a a stal na peronie 3 seniorom polecam Intercity 30% znizki

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3