Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Recenzja filmu Papusza: Kara za talent

Jacek Sobczyński
Jowita Budnik jako Papusza
Jowita Budnik jako Papusza materiały dystrybutora
Są momenty, w których „Papusza” Joanny i Krzysztofa Krauzów wygląda niczym poklatkowa animacja, wyświetlana w stareńkim kinoaparacie. Małe, filmowane od góry miasteczko, ktoś się poruszy, gdzieś zaszczeka pies. Żywe postacie to jednak tylko kilka procent ekranu, nad wszystkim niepodzielnie panuje forma. Trochę tak, jak w całej „Papuszy”.

Tu od razu konieczne sprostowanie – ten film jest wystarczająco dobry, by być zestawionym w jednym rzędzie z „Moim Nikiforem”, ale nie aż tak wybitny jak „Dług czy „Plac Zbawiciela”. Czy samemu, czy w duecie z małżonką Krzysztof Krauze ewidentnie lepiej czuje się w ostrym komentarzu do aktualnego stanu społeczeństwa. Gdy sięga w głąb historii, jako pazur tępieje, a chropowaty świat ustępuje miejsca dokładnie wycyzelowanym obrazkom. Tak jak w „Papuszy”, gdzie historia głównej bohaterki została przygnieciona środkami filmowego wyrazu. Przepiękne, czarno-białe zdjęcia duetu Wojciech Staroń – Krzysztof Ptak odciągają uwagę od achronologicznego scenariusza, w urywany sposób przedstawiającego losy cygańskiej poetki.

Aż chciałoby się obejrzeć ten film „po bożemu”, w klasycznej formie. Jasne, tego typu chwyty znakomicie sprawdzają się w pełnym napięcia kinie sensacyjnym. Jakie zastosowanie achronologia miała w „Papuszy”? Nie wiadomo.

Na szczęście Krauzowie umiejętnie zachowali w filmie najważniejsze aspekty historii poetki, wyklętej przez cygańskich współziomków za rzekome wyjawienie ich tradycji. Pięknie władająca słowem pisanym Papusza została odkryta przez Jerzego Ficowskiego, pisarza i antropologa kultury. Gdy ten przy jej pomocy napisał książkę o Cyganach, bohaterowie uznali to za zdradę. „Wolałabym nigdy nie dostać takiego daru!” lamentuje poetka. Talent zniszczył ją psychicznie – do końca życia Bronisława Wajs (prawdziwe imię i nazwisko Papuszy) miała się z tego nie otrząsnąć. Oto najwyższa cena, jaką można zapłacić za bycie dotkniętym palcem Boga.

Papusza
Polska, dramat, 2013
Reż. Krzysztof Krauze, Joanna Kos-Krauze
Wyst. Jowita Budnik, Antoni Pawlicki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski