reklama

Recenzja z prapremiery opery „Mikołajek i inne chłopaki" w Teatrze Wielkim w Poznaniu [ZDJĘCIA]

Stefan DrajewskiZaktualizowano 
Sceny z prapremiery opery Radosława Mateji "Mikołajek i inne chłopaki" Michał Leskiewicza
Pięć ról „spodenkowych” w jednej kameralnej operze? To chyba rekord świata. Radosław Mateja w roli Mikołajka i jego kolegów obsadził pięć śpiewaczek. Prapremiera opery "Mikołajek i inne chłopaki" odbyła się 6 czerwca w Teatrze Wielkim w Poznaniu.

Ominęła mnie moda na „Mikołajka”, ale próba przeniesienia luźno powiązanych ze sobą opowiadań o pięciu zabawnych urwisach powiodła się. Libretto Magdaleny Lubockiej ma dobre tempo, autorka umiejętnie łączy sytuacje domowe, szkolne i podwórkowe, tworząc spójną całość. Dzieci będą się bawić przygodami Mikołajka i jego kolegów, a dorośli natychmiast wychwycą aluzje celnie skierowane pod ich adresem.

Radosław Mateja idąc tym samym tropem, wyraźnie połączył motywy muzyczne z miejscem akcji - i dodatkowo - z poszczególnymi bohaterami, co maksymalnie wykorzystał Wojciech Rasiak (woźny Rosół). Muzyka Mateji nie „walczy” z tekstem, który jest bardzo ważny w przypadku „Mikołajka”. Kompozytor ilustruje, charakteryzuje postaci, podkreśla słowne puenty. Muzyka bywa utrzymana w jednorodnej stylistyce bywa na zmianę groźna i zabawna. Radosław Mateja był w trudnej sytuacji. Otrzymał bardzo konkretne zamówienie: musi napisać operę, w której wystąpi sześć sopranów. Wymyślił więc, że szkolnych urwisów śpiewać będą kobiety. Pomysł wcale nie nowy w operze, ale znakomicie się sprawdził w „Mikołajku”. Justyna Kuchta (kostiumy) bardzo inteligentnie zamaskowała co trzeba, a rówieśnicy Mikołajka w realu też w tym okresie życia mówią najczęściej podwyższonymi głosami. Na dodatek studentki Akademii Muzycznej zadbały, aby kreowani przez nie chłopcy, byli wiarygodni. Wielkie brawa należą się wszystkim, ale największe Annie Maleszy (Alcest), która „skradła” odtwórczyni tytułowej postaci - Annie Alexandrowicz - rolę.

Regina Lissowska (reżyseria i choreografia) mogła pójść w różne kierunki, Postawiła na mały realizm. Wykreowana przez nią szkoła wydaje się mocno schematyczna i stereotypowa. Może trzeba jej było dodać albo trochę gombrowiczwskiej gęby, albo odrobinę nowoczesności (nowych technologii?).

Teatr Wielki w Poznaniu: "Mikołajek i inne chłopaki" Radosława Mateji, libretto Magdalena Lubocka, kierownictwo muzyczne Katarzyna Tomala, reżyseria i choreografia Regina Lissowska, dekoracje Karolina Kasprzyk, kostiumy Justyna Kuchta, reżyseria świateł Marek Rydian. W spektaklu udział wzięła Stand-by Orchestra. Spektakl powstał w ramach Laboratorium Teatru Operowego (Akademia Muzyczna, UAP, UAM, Teatr Wielki).

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

m
majka

Co jest pokrętnego w zdaniu o roli Maleszy? Niemal od razu widać, jaki to "znawca" ci przywalił i gdzie go boli. Czytam twoje recenzje, bo im ufam( chociaż czasem jesteś zbyt delikatny doprawdy). Serdeczne pozdrowienia Majka

H
Hirschel Marx

Czytając recenzje p. Drajewskiego dostrzegam wyraźną tendencję spadkową. A ta o „Mikołajku” jest na poziomie pierwszej klasy liceum. Po pierwsze: Kompozytor nie podkreśla słownych puent, tylko aktorzy/śpiewacy dopasowują się do muzyki. Kompozytor (w tym przypadku) raczej wskazuje muzyką na charakter/cechy postaci. A co do reżyserii – reżyser, to nie scenograf i nie scenarzysta. Jego zadaniem jest maksymalnie wykorzystać umiejętności aktorów korzystając z dostępnych narzędzi, środków i przestrzeni. To właśnie dzięki pracy reżysera mógł p. Drajewski napisać o wiarygodności ról i pokrętne zdanie o znakomitej roli p. Maleszy.
A sugestie o nadawaniu „gombrowiczowskiej gęby” szkole wskazują na niezrozumienie tego pojęcia. Poza tym, trzeba mieć na uwadze to, kto jest głównym odbiorcą tej opery.
Możliwości dodania nowych technologii… . Naprawdę?! W Sali Drabowicza? Proszę czasem pomyśleć, zanim naciśnie Pan „Wyślij”.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3