Niektórzy z nas podczas ferii skorzystali z usług biur turystycznych. Jeśli jesteśmy niezadowoleni z takiego wyjazdu, mamy prawo złożyć reklamację wycieczki. Jak i kiedy to zrobić?
– Najlepiej złożyć ją u organizatora wyjazdu jeszcze w trakcie trwania imprezy, na przykład u jego przedstawiciela, czyli rezydenta. Jeżeli jednak tego nie zrobiliśmy, to mamy na to 30 dni od dnia zakończenia wykupionej wycieczki – wyjaśnia Marek Radwański, powiatowy rzecznik konsumentów. – W reklamacji powinniśmy szczegółowo opisać zastrzeżenia dotyczące wyjazdu, a także wskazać, jakiej rekompensaty się domagamy. Warto również dołączyć fotografie i powołać się na ewentualnych świadków.
Jeżeli rezydent odmówił przyjęcia reklamacji wycieczki – choć przyjąć ją powinien – więc na piśmie składamy ją w biurze turystycznym po powrocie. Termin 30 dni, w którym biuro turystyczne musi odpowiedzieć na zarzuty, trzeba liczyć od dnia złożenia skargi w Polsce. Jeśli składamy reklamację rezydentowi, najlepiej zróbmy to przy świadkach, wówczas termin możemy liczyć już od tego dnia, bo mamy dowody na jej złożenie.
Na ostatnią chwilę
Gdy skorzystaliśmy z oferty last minute i nie jesteśmy zadowoleni z organizacji tego wyjazdu, nie wierzmy w to, co próbują nam czasem wmówić organizatorzy, że nie możemy reklamować usługi, bo jest to wycieczka w cenie promocyjnej ze względu na tak zwaną ostatnią chwilę.
Organizator imprez turystycznych odpowiada za jakość każdej wycieczki. Jeżeli skorzystaliśmy z niej na zasadzie oferty first czy last minute, zawsze możemy złożyć reklamację, a biuro podróży nie ma prawa odmówić jej przyjęcia. Reklamacja wycieczki musi zostać przez nie rozpatrzona tak jak każda inna dotycząca organizacji wypoczynku.
Tabela frankfurcka
– Hotel, w którym mieszkaliśmy podczas wyjazdu był luksusowy, tak jak zapewniał organizator wyjazdu, ale jego otoczenie wyglądało jak plac budowy. Czy w takiej sytuacji możemy domagać się rekompensaty? – pyta Beata Michalska z Buku.
– Jak najbardziej. Mamy prawo domagać się odszkodowania za zmarnowany urlop, ale polskie przepisy nie wskazują wprost, w jaki sposób obliczyć wysokość odszkodowania. Przydatna może więc okazać się tabela frankfurcka – wyjaśnia rzecznik konsumentów.
Treść tabeli dostępna jest w internecie (na przykład pod adresem http://www.konsument.gov.pl lub www.federacja-konsumentow.org.pl). Znajdziemy w niej czynniki wpływające na obniżenie jakości usługi i informacje, o ile jej cena powinna być obniżona w danym przypadku. Brak estetyki został w niej wyceniony na 5-15 proc. opłaty za zakwaterowanie.
W razie wypadku
– Podczas zagranicznego wyjazdu uległem wypadkowi w miejscu zamieszkania, z winy hotelarza. Choć organizator wyjazdu zapewnił mi opiekę lekarską, moje plany pobytowe ten wypadek całkowicie odmienił, bo nie mogłem jeździć na nartach. Czy mam prawo wystąpić o odszkodowanie do biura podróży? – pyta Rafał Wójcik z Pobiedzisk.
– Wszystko zależy od tego, czy organizator ponosi odpowiedzialność za wszystkie podmioty, przy pomocy których świadczy usługę, a więc również za hotelarza – odpowiada Marek Radwański. – Jeżeli nie, roszczenie trzeba będzie skierować bezpośrednio do właściciela hotelu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?