Reklamy w końcu pod kontrolą miasta

Karolina KoziolekZaktualizowano 
Karolina Koziolek
Miasto pracuje nad uchwałą reklamową. Koniec chaosu w mieście?

Urzędnicy od listopada intensywnie pracują nad nową uchwałą reklamową. Będzie to pierwszy dokument, który ściśle określi zasady wywieszania reklam, szyldów, tablic informacyjnych w całym Poznaniu. Stworzenie takiej uchwały na poziomie samorządu jest możliwe dzięki podpisanej jeszcze przez Bronisława Komorowskiego tzw. ustawie krajobrazowej. To nowość w polskim prawie.

Nad kształtem nowych zasad w Poznaniu pracuje w Urzędzie Miasta pion plastyka miejskiego. W listopadzie zatrudniono specjalną osobę, architekta, który zajmie się opracowaniem uchwały.

Na razie na podstawie ulicy Św. Marcin urzędnicy stworzyli wzorzec. To szczegółowa analiza problemów dotycząca wielkości wyglądu szyldów, reklam oraz witryn.

Wnioski zostaną przedstawione prezydentowi i radnym w środę na komisji polityki przestrzennej. - Ulicę Św. Marcin traktujemy jak wzorzec. Analizując problemy tamtejsze tworzymy metodę, którą zastosujemy do kolejnych ulic i dzielnic - tłumaczy plastyk miejski Piotr Libicki. Przygotowywana w ten sposób uchwała pozwoli na szczegółowe opisanie rozmiaru szyldów i reklam, miejsce ich wywieszania, rodzajów użytych materiałów, ściśle określi standardy jakościowe tworzonych reklam. Prawdopodobnie obejmie także kolorystykę oraz liternictwo. Piotr Libicki zaznacza, że miasto zostanie podzielone na cztery strefy. Dla każdej z nich obowiązywać będą inne zasady.
Pierwsza strefa obejmie Stare Miasto. Tam już teraz obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Nowe zasady będą głównie powielać zapisy planu miejscowego.

W przypadku kolejnej strefy obejmującej tzw. Ring Stübbena, na który składa się historyczne centrum miasta przepisy też będą restrykcyjne. Trzecia strefa dotyczyć ma śródmiejskich dzielnic objętych ochroną konserwatorską: Łazarza, Grunwaldu, Jeżyc, Wildy, Śródki. Ostatnia, czwarta strefa obejmie pozostałą część miasta, przede wszystkim poznańskie osiedla Piątkowo i Rataje.

Praca nad uchwałą dopiero się zaczęła. Kiedy możemy spodziewać się pierwszych zmian na poznańskich ulicach? Okazuje się, że nie wcześniej niż za dwa, trzy lata. - Praca nad uchwałą wymaga zinwentaryzowania reklam w całym mieście. Określania na czyim stoją gruncie i do kogo należą. Musimy to wiedzieć, by wiedzieć od kogo później egzekwować przestrzeganie prawa - tłumaczy Libicki.

Dobra wiadomość jest taka, że uchwała da służbom miejskim konkretne narzędzia, by nowe zasady egzekwować. Mandat za niestosowanie się do nich to nawet 40-krotność tzw. opłaty reklamowej, którą będą uiszczać przedsiębiorcy. Na dostosowanie swoich szyldów i reklam będą mieli co najmniej rok.

polecane: Wyniki wyborów parlamentarnych 2019

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 8

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
poznaniak

zawsze gdziekolwiek pojawiła sie reklama musiała być zgoda plastyka miejskiego ,więc dzięki niemu mamy taki chaos ,więc cóż się zmieni ?

A
Aga Maj

Może w przepisach znajdzie się coś o reklamach przy drogach dojazdowych do miasta? Ulice Obornicka, Warszawska to reklamowy i estetyczny chaos.

p
poznaniak

architekt Libicki krewniak czy zbieznosc nazwisk

m
misio

Zakładanie blokad kierowcom to bardzo dobre zajęcie, problem w tym, że nawet do tego się nie przykładają.

Q
Qwerty

Miasto walczy: na fasadzie nowego dworca PKP reklamy nie ma, ale na wyeksponowane fasadzie targów kilkaset metrów dalej banery reklamowe mają się dobrze. Taka polityka: "co wolno wojewodzie to nie tobie smrodzie".

k
koszalek

Straż Miejska będzie miała w końcu jakieś konkretne zajęcie? Nadal jedynym widocznym zajęciem (fotoradary już się kończą 31.12) jest zakładanie blokad kierowcom. Nie widzę żadnych zmian po tzw. reformie SM zapowiadanej przez vice Wiśniewskiego.

l
lp1922

Czysty Górczyn - walczmy z nielegalnymi reklamami.

m
mieszkaniec

Czas najwyższy zrobić porządek z tym śmietnikiem reklamowym.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3