Chcesz kupić nawozy lub paliwo, szukasz najlepszej ceny? Zobacz co o zrobić, by nie dać się oszukać.

Andrzej Remisiewicz, właściciel firmy Trans-Rol w Kruszewie Wypychach (Podlaskie) tłumaczy, że jednym z przestępczych działań jest „wciskanie” na siłę innego towaru niż zamawiający oczekiwał. Chodzi tu głównie o niedoinformowanie go, iż nawozy pochodzą z importu. Takie oferty są o 200-300 zł tańsze niż u autoryzowanego dystrybutora. Dlatego rolnicy dają się na nie łatwo skusić. Sprzedawca dostarcza zamiast krajowego towar importowany, kupujący nie chce go przyjąć, wówczas sprzedający chce obciążyć odbiorcę dodatkowymi kosztami transportu. Później proponuje, że nie zostaną naliczone koszty, jeśli odbiorca przyjmie towar na odroczony termin płatności np. 30-90 dni. Na siłę dochodzi do niechcianej transakcji.


– Jeszcze gorzej jest, gdy kupimy po „okazyjnej” cenie podrabiane nawozy rolnicze, które niekiedy mają połowę wymaganych składników,a są zapakowane oraz oznaczone jak oryginalne produkty – mówi Andrzej Remisiewicz.  – Wówczas rośliny zamiast rosnąć, będą marniały.

 

Dodaje, że tylko autoryzowany dystrybutor zapewni rolnikom  oryginalne nawozy. W takich punktach znajdują się materiały informacyjne dotyczące aktualnej oferty produktowej.

Ostatnio nasilenie zjawiska oszustw, które przyjmuje formę zorganizowaną zaobserwowano w obrocie paliwami. Nabywcami paliwa od oszustów mogą być rolnicy nieświadomi uczestnictwa w takim procederze. Przed nabyciem paliw należy więc zasięgnąć dokładnych informacji na temat podmiotu, od którego zamierzamy nabyć paliwo.


Konsekwencją zakupu paliwa od nieuczciwego sprzedawcy może być:

 


  • Zakwestionowanie u rolnika prawa do odliczenia podatku naliczonego w podatku VAT

  • Konieczność zapłaty podatku VAT za sprzedawcę w drodze odpowiedzialności solidarnej

  • Konieczność zapłaty podatku akcyzowego za sprzedawcę

  • Konieczność zapłaty opłaty paliwowej za sprzedawcę

  • Możliwość zakwestionowania zwrotu akcyzy, o który ubiegają się rolnicy

  • Odpowiedzialność karno-skarbowa.


Aby ustrzec się uczestnictwa w taki procederze należy m.in. :

 


  • uważnie dobierać kontrahentów

  • zawierać transakcje w biurze (najlepiej firmy sprzedającej z udziałem jej szefa) w godzinach pracy biura

  • unikać zakupu paliwa w niejasnych i nietypowych okolicznościach

  • zawierać transakcje bezgotówkowe

  • jeśli płacimy gotówką upewnić się, że osoba przyjmująca należność jest wskazana z imienia i nazwiska na dowodzie KP oraz jest upoważniona przez sprzedawcę do odbioru pieniędzy

  • w przypadku dokonywania transakcji z udziałem pośrednika żądać dowodów, że osoba podająca się za pośrednika może występować w imieniu sprzedawcy (umowa pośrednictwa, telefon do sprzedawcy)

  • żądać oryginalnych dokumentów (KRS, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, REGON, NIP, koncesja), z których należy pewne dane wynotować (celem sprawdzenia): nr dokumentu, data wydania, organ wystawiający dokument, data ważności

  • żądać oprócz faktury świadectwa jakości paliwa, które również należy poddać sprawdzeniu (telefon do wystawcy)

  • sprawdzać czy sprzedawcy paliwa są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT. Sprawdzanie statusu podmiotu w VAT jest dostępne pod linkiem https://pfr.mf.gov.pl/?link=vat

  • sprawdzać czy sprzedawcy paliwa są wymienieni w prowadzonym przez Ministra Finansów w formie elektronicznej wykazie podmiotów, które złożyły kaucję gwarancyjną,

  • sprawdzać czy sprzedawcy paliw są w bazie przedsiębiorstw posiadających koncesję w zakresie obrotu paliwami. Znajduje się ona na stronie internetowej Urzędu Regulacji Energetyki pod linkiem: http://bip.ure.gov.pl/bip/import/35.Baza-przedsiebiorstw-posiadajacych-koncesje.html

  • przy zakupie dużych ilości paliwa pobrać próbki w obecności dostawcy przed zlaniem, dobrze je zabezpieczyć i zachować do ewentualnych sporów (pobór próbek powinien być w miarę fachowy i do właściwych naczyń).

opr. (koci)