Rondo Skubiszewskiego: Najnowocześniejsze, ale niebezpieczne

Marcin Idczak, Mikołaj Woźniak
Rondo Skubiszewskiego: Najnowocześniejsze, ale niebezpieczne
Rondo Skubiszewskiego: Najnowocześniejsze, ale niebezpieczne
Trwa dochodzenie w sprawie śmiertelnego wypadku na rondzie Skubiszewskiego. W czwartkowy poranek zginął tam kierowca samochodu osobowego. Czy do tragedii doszło z powodu konstrukcji?

W czwartek na rondzie Skubiszewskiego doszło do tragicznego wypadku. W zderzeniu samochodu osobowego z tramwajem zginął kierujący autem. Co było przyczyną wypadku ustali dochodzenie.

Jednak już kilka razy na naszych łamach pisaliśmy, że w tym miejscu może dojść do bardzo groźnych w skutkach wypadków. Tak zamontowano tam barierki ochronne, że znacznie ograniczają widoczność podczas skrętu samochodem w lewo. - Nie widać wówczas, czy nadjeżdża tramwaj - zaznaczał Zbigniew Szwagierczak, wielokrotny rajdowy mistrz Polski, gdy poprosiliśmy go o przedstawienie drogowych absurdów w Poznaniu.

Zobacz też: Wypadek na rondzie Skubiszewskiego. Auto wjechało pod tramwaj

O to jak się przejeżdża przez to rondu zapytaliśmy również motorniczych. Zwrócili uwagę, że podobnie jak na wielu innych poznańskich skrzyżowaniach cykl świateł dla tramwajów jest zbyt krótki. - Gdy zapala się światło zezwalające na wjazd , to za już chwilę zmienia się ono już w migające - mówi jeden z prowadzących pojazdy MPK. - Wjeżdżamy już na przerywanym, a w tym czasie skręcające samochody mają już zielone - dodaje. Katarzyna Lesińska z Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego wyjaśnia, że takie sygnały nie docierały do nadzoru ruchu, więc nie można było w tej sprawie interweniować.

Obiekt budowała już nieistniejąca spółka Infrastruktura Euro 2012. Jej następcą są Poznańskie Inwestycje Miejskie. Jak zaznaczają pracownicy PIM rondo przeszło odbiory i było dopuszczone do użytku.

Ryszard Fonżychowski, ze Stowarzyszenia Droga i Bezpieczeństwo wyjasnia, że umiejętność poruszania się po rondach i znajomość przepisów to jest, to pięta achillesowa właściwie co drugiego kierowcy.

- Dzieje się tak m. in. dlatego, że w naszym mieście co rondo to inne przepisy. Różna jest ilość pasów, czasem są błędnie wymalowane, bądź niemal niewidoczne - wyjaśnia i dodaje, że: Bardzo ciekawe jest podejście Szwedów do tego typu zdarzeń. Tam bierze się pod uwagę nie tylko winę kierującego, ale także elementów infrastruktury, które mogły ograniczyć widoczność, czy rozproszyć uwagę. Może dlatego wypadki zdarzają się u nich dziesięciokrotnie mniej niż u nas.

FLESZ: Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 18

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

l
leon

Właśnie w Polsce niema jednego przepisu co do ronda .... na jednym rondzie masz pierwszeństwo na drugim już nie ,ronda są różne -już nie mówię o jakimś STOP... na rondzie itd -W Toruniu są najbardziej pomieszane ronda -same wypadki ,świadkiem byłem już chyba z 10 kolizji i wypadków .W Polsce mamy takie drogi ,ze ja jadąc patrze ,żeby nie wpaść w dziurę a nie na znaki -jakie to jest rondo !!!! a powinno być uniwersalne ,ze tak nazwę ,,z pierwszeństwem na rondzie ,

~marcia~

Hahah no teraz to chyba wypowiedziała się osoba bez żadnych uprawnień do prowadzenia samochodu itp.Jak można zawrócić na rondzie?Już wyjaśniam...mianowicie objeżdża się je całe w lewoskręcie dookoła i w taki sposób jesteśmy na drodze powrotnej.Mam nadzieję,że zobrazowałam to wystarczająco.Pozdrawiam Pana/Panią od "debilizmu górą"

....

pisowski smiec.... idz narzekaj po wyborach cwoku!

o
on

jak mozna zawracac na rondzie?????? debilizm gora....

A
Aaaa

Ja jeżdzę przez to rondo od roku kilka razy dziennie z różnych stron i jakoś wszystko widzę. A ten wypadek widzialam na wlasne oczy i gdyby kierowca Audi nie wjechał na czerwonym to do całego zdażenia by nie doszło.

M
Marcin Kościelski

Nawet w tym naszym chorym kraju, jeśli np. buduję dom, i kładę instalację gazową czy nawet tylko elektryczną, to na koniec przychodzi fachowiec z uprawnieniami i robi „odbiór”. Tajemnicą poliszynela jest, że czasem taki spec przymknie oko na takie i owakie drobne uchybienia od przepisów – zwłaszcza jeśli jest przekupny. Co on wtedy robi? Ano – ryzykuje, że w razie kontroli np. po wypadku i stwierdzenia nieprawidłowości w instalacji będzie pociągnięty do odpowiedzialności. Jednak dlatego zaznaczyłem – DROBNE UCHYBIENIA. Takie, które praktycznie nie mogą mieć wpływu na bezpieczeństwo całości.

Dużo częściej jest tak, że specjalista powie: panie, ja tego panu za żadne pieniądze nie zatwierdzę, nie odbiorę, bo boję się stracić stanowisko i uprawnienia! Bo faktycznie się boją. Bo jak wyjdzie, że instalacja gazowa od początku była nieszczelna, albo elektryczna była poprowadzona od ujęcia zbyt cienkim przewodem, nieprzepisowo bezpośrednio po suchym drewnie, to jak będzie np. pożar to spece stwierdzą, że taka instalacja nie powinna mieć odbiorów – a miała, i będą ich właśnie podpisy.

Czy muszę pisać trzeci akapit, czy Urząd Miasta sam wydedukuje, co w nim się powinno znaleźć, i kogo pociągnąć do odpowiedzialności, powołując NIEZALEŻNYCH BIEGŁYCH?

s
szypa

To nie wykonawca jest winien sytuacji, a osoba opiniująca i zatwierdzająca projekt do realizacji czyli wydająca tzw. "pozwolenie na budowę". A ta jest czy była zatrudniona w Urzędzie Miasta i swoją dyletancją może nadal szkodzić mieszkańcom.

P
Poznaniak

To drugi wypadek, który widziałem na tym rondzie, w trzecim zapewne sam byłbym ofiarą gdyby nie kilka dni wcześniej tramwaj nie uderzył tam w srebrnego VW, tylko dzięki temu przy zawracaniu na tym rondzie przy zapalonej ZIELONEJ STRZAŁCE KIERUNKOWEJ (sic. bezkolizyjnie...) obróciłem głowe żeby sprawdzić czy nic nie jedzie.. W tym momencie kilka cm przed zderzakiem przemknął mi tramwaj... Czyli albo są tam źle ustawione światła, albo motorniczy pędzą na czerwonym. Wyrazy współczucia dla zmarłego... tragedi można było uniknąć gdyby ktoś w końcu zapanował nad tym "zintegrowanym" systemie świateł który podobno mamy w Poznaniu...

e
eda

wlaczyli swiatla dabrowskiego koscielna już sa korki

h
hdhsjs

Okej, ale to znacxy ze kierowca wjechal troche na tzw. czuja. Zgadzam sie wina trzeba obciazyc wykonawce, ktory powinien zaplacic za przebudowe barierek/skrzyzowania i rodzinie potezne ubezpieczenie. Ale nie zapominajmy, ile osob widzialo wczesniej zagrozenie niezglaszajac go. Powinno zostac naglosnione jakimis spotami/reklamami by kierowcy, piesi czy maszynisci widzac zagrozenie na drodze zle dobrana infrastruktura byli swiadomi odpowiedzialnosci jaka powinna na nich spoczywac by to zglaszac.

h
heimatschutz

Gdyby nie barierki, kierowca zauważyłby tramwaj i nie wjechał pod niego. Winny śmierci kierowcy nie jest On sam czy też motorniczy ale ten kto tak zaprojektował to rondo, opiniował i zatwierdził do wykonania. Twierdząc odwrotnie bierzesz odpowiedzialność za śmierć niewinnego człowieka na siebie. Zanim napiszesz sprawdź swoje ręce czy czasem nie są umaczane we krwi niewinnego !!!!

A
Alex

Czy ten artykuł został napisany przez osobę niepełnosprawną umysłowo? Co wspólnego z konstrukcją ronda miał ten wypadek i opisane w artykule barierki?

"spece" zza biurek

Po raz który , musi (?) dojść do tragedii , aby ktoś dostrzegł że żyjemy w czasach rządów oderwanych od rzeczywistości ,watahy urzędasów ?!
Ktoś to , coś zaprojektował - zapewne tak mu im wyszło na papierze ze będzie ładnie ?!
Ktoś to zaakceptował ?!
Ktoś to opiniował - zapewne jakiś Józek z Szylinga ?!
Zapewne osoby które miały uwagi, obiekcje , były traktowane jak oszołomy !
Szkoda ,że w mediach nie ma , chętny do ruszenia w teren i sprawdzenia organoleptycznie stanu , wyprofilowania zakrętów , albo nie trzymających się "kupy" innych obiektów naszych ulic @ budowli drogowych ! Autobusy które nie mieszczą się w zakrętach i MUSZĄ powodować zagrożenie dla innych użytkowników dróg/ulic . No cóż zawsze można zorganizować AKCJĘ i wysłać szwadrony granatowych w białych czapeczkach , którzy będą egzekwowali prawo ! Egzekwowanie głupiego , nielogicznego, prawa jest gorsze od zorganizowanej przestępczości !

w
wtf88

oj tam oj tam, szwagier szwagra handluje barierkami w dobrej (dla niego) cenie to co mieli żałować? Barierki, guziki i słupy, tego nigdy za wiele w POznaniu

g
gość

Wreszcie prawdziwy autorytet powiedział, co wierchuszka wie od dawna ale udaje głupa.

I co ma znaczyć debilne gadanie PIM-u, że rondo przeszło odbiory?
Jedni przeszli,drudzy przejechali ale niektórzy z niego już nie wyjechali.
PIM za szmaty i naprawa w tempie ekspresowym. Naprawa pod nadzorem specjalistów! Nie pierdzistołków ale właśnie kierowców rajdowych, wyścigowych. To są prawdziwi fachowcy w dziedzinie i każda nowa inwestycja drogowa powinna być z nimi konsultowana.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3