Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rondo Skubiszewskiego: Nowoczesne, ale niebezpieczne

Anna Jarmuż
Rondo Skubiszewskiego: Nowoczesne, ale niebezpieczne
Rondo Skubiszewskiego: Nowoczesne, ale niebezpieczne Paweł Rosada/rada osiedla junikowo
Rondo Skubiszewskiego uchodzi za jedno z najnowocześniejszych. Mimo to, w każdym miesiącu dochodzi tam do wypadku lub kolizji. Niedługo rozpoczną się prace, mające wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa w tym miejscu.

- Samochód jechał wewnętrznym pasem, blisko środka ronda. Jego kierowca nie spodziewał się jednak, że za chwilę wyjedzie na niego tramwaj. Ten poruszał się z taką prędkością, że przesunął auto przez trzy pasy, na pobocze. To odległość około 11 metrów - relacjonuje Paweł Rosada, przewodniczący zarządu Osiedla Junikowo. Sytuacja, której był świadkiem, miała miejsce ponad tydzień temu. Na szczęście nikt nie ucierpiał. Tym razem.

Choć na rondzie najwięcej jest właśnie kolizji, w przeszłości na dochodziło już tam do wypadków śmiertelnych, na przykład pod koniec 2015 r. Wówczas, kierowca auta został przewieziony po wypadku do szpitala, gdzie zmarł.

Zobacz też: Kolejna kolizja na rondzie Skubiszewskiego

- Nie ma miesiąca, w którym coś by się w tym miejscu nie zdarzyło. Rondo Skubiszewskiego uchodzi za bardzo nowoczesne. Na pewno nie jest jednak bezpieczne - mówi Paweł Rosada. - Jako rada osiedla cały czas monitorujemy sytuację. Piszemy pisma, poruszamy ten temat na spotkaniach, o telefonach nawet nie wspomnę. Nic się jednak nie zmienia.

Niebezpieczne od lat
Rondo Skubiszewskiego łączy ulicę Grunwaldzką ze Smoluchowskiego i Jawornicką. Powstało z myślą o Euro 2012. Do użytku oddane zostało jednak rok później, w 2013 roku. Już od momentu, gdy na rondo wyjechały pierwsze samochody i tramwaje, pojawiały się opinie, że jest ono niebezpieczne.

- Od początku mieszkańcy zwracali nam uwagę, że poruszanie się po rondzie, nastręcza im wiele trudności, szczególnie podczas skrętu w lewo (w ul. Jawornicką lub Smoluchowskiego przyp. red.). Głównym powodem takiego stanu rzeczy są wysokie i grube barierki, chroniące przed upadkiem z wiaduktu. Ograniczają one widoczność - tłumaczy Paweł Rosada. Jak zauważa, w najgorszej sytuacji są kierowcy aut osobowych. Problemów z widocznością nie mają np. osoby, jadące samochodem ciężarowym.

- My miejscowi wiemy już, że na rondzie Skubiszewskiego trzeba zachować dużą ostrożność, lecz osoby spoza Poznania nie zdają sobie sprawy z niebezpieczeństwa. Tak było w przypadku ostatniej kolizji - mówi Paweł Rosada.
Radni osiedlowi z Junikowa uważają, że należy pomyśleć o zmianie organizacji ruchu w rejonie niebezpiecznego ronda oraz obniżeniu, ograniczających widoczność barierek.

Zobacz też: Poznań: Poprawią bezpieczeństwo na rondzie Skubiszewskiego

- To może jednak trochę potrwać. Już teraz można jednak wprowadzić pewne ograniczenie w ruchu dla tramwajów i zaapelować do motorniczych, by jeździli bardziej ostrożnie - uważa Paweł Rosada.

Będzie bezpieczniej?
Zarząd Dróg Miejskich zapewnia, że już zajął się poprawą bezpieczeństwa w okolicach ronda Skubiszewskiego. Sprawę już jakiś czas temu skierowano do Poznańskich Inwestycji Miejskich.

-Aktualnie PIM analizuje możliwość zmiany konstrukcji barier energochłonnych z wysokich na niskie. Wymaga to jednak analizy całej konstrukcji ronda oraz samych barier - informuje Marcin Idczak, zastępca naczelnika Wydziału Wspomagania Zarządzania i Komunikacji Społecznej ZDM. - W PIM przygotowany został też projekt zmiany organizacji ruchu od ronda Skubiszewskiego do pętli na Junikowie. Został on zatwierdzony przez Miejskiego Inżyniera Ruchu. Niedługo mają ruszyć prace, które zakończą się w pierwszym półroczu tego roku.

Jak tłumaczy Paweł Śledziejowski - prezes Poznańskich Inwestycji Miejskich, projekt zmiany organizacji ruchy zakłada m.in. korekty oznakowania pionowego i poziomego.

-Na przystankach i pętli tramwajowej pojawią się też kamery. Co do samego Skubiszewskiego, projekt zakłada zwiększenie liczby sygnalizatorów świetlnych oraz zmianę ich położenia na wlotach i zjazdach z ronda - wyjaśnia Paweł Śledziejowski. Jak mówi, wpłynie to na poprawę bezpieczeństwo. Podkreśla jednak, że jako kierowca uważa, że najważniejsze jest zachowanie należytej ostrożności.

Zobacz też: Na rondzie Skubiszewskiego ma być wreszcie bezpieczniej

Co do ograniczających widoczność barierek, pracownicy PIM sprawdzają m.in., czy ich obniżenie dopuszcza obowiązujące prawo.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski