Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rondo Śródka w Poznaniu będzie bezpieczniejsze. Ale dopiero... po 2023 roku

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Według danych policji, w styczniu tego roku doszło na rondzie do 12 zdarzeń drogowych. Sytuację może poprawić sygnalizacja zjazdowa, która jednak ograniczy przepustowość ronda.
Według danych policji, w styczniu tego roku doszło na rondzie do 12 zdarzeń drogowych. Sytuację może poprawić sygnalizacja zjazdowa, która jednak ograniczy przepustowość ronda. Robert Woźniak
Rondo Śródka stało się w mediach – szczególnie elektronicznych, informujących na bieżąco o wypadkach i kolizjach – symbolem miejsca szczególnie niebezpiecznego. Co tydzień dochodzi tu do zdarzeń drogowych. Władze miasta chcą i tu wprowadzić działania związane z programem bezpieczeństwa, ale nie mogą tego zrobić teraz – rondo wymaga bowiem przebudowy, a ta nastąpi dopiero po tym, jak Poznań upora się z trwającymi i rozpoczynającymi się inwestycjami tramwajowymi – czyli po 2023 roku.

Policja Wydziału Ruchu Drogowego odebrała w styczniu informacje o dwunastu zdarzeniach drogowych: kolizjach i jednym wypadku, w którym obrażenia odniosła jedna osoba. Statystycznie zatem co 2-3 dni na rondzie dochodzi do stłuczki.

- Nie mamy sygnałów, że przyczyną jest infrastruktura, jakieś zastosowane rozwiązania, które sprzyjają wypadkom – przyznaje Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Należy przyjąć, że w grę wchodzi czynnik ludzki – nieuwaga, pośpiech. Ale i tak trzeba wprowadzić takie rozwiązania, które podniosą poziom bezpieczeństwa.

- Rondo Śródka jest jednym z najważniejszych elementów układu komunikacyjnego w Poznaniu, przez które każdego dnia przejeżdża kilkadziesiąt tysięcy pojazdów oraz setki tramwajów – mówi Andrzej Rataj, radny miejski, który wystosował do prezydenta miasta interpelację w sprawie bezpieczeństwa na Śródce. - Od wielu lat rondo to jest również jednym z najbardziej niebezpiecznych miejsc dla kierowców w naszym mieście - ze względu na znaczną liczbę kolizji albo wypadków drogowych. Przyczyny tych zdarzeń są różne, a najczęściej jest to brak zachowania ostrożności, brak przestrzegania przepisów o ruchu drogowym, nieznajomość specyfiki skrzyżowania, czy skomplikowany układ komunikacyjny. Od wielu lat prowadzone są również analizy i działania mające na celu polepszenie sytuacji na tym rondzie. Niezbędne są dalsze inicjatywy dotyczące tego newralgicznego miejsca w układzie drogowym Poznania.

Rondo jest także obiektem obserwacji pieszych, którzy – szczególnie seniorzy, dzieci, osoby z niepełnosprawnościami i z wózkami z małymi dziećmi – ze strachem je pokonują. Radni Rady Osiedla Ostrów Tumski – Śródka – Zawady – Komandoria zorganizowali spotkanie z przedstawicielami władz miasta, Miejskiego Inżyniera Ruchu i Zarządu Dróg Miejskich, prosząc o rozwiązania poprawiające sytuację pieszych na rondzie.

- Wiemy zatem, że działania zwiększające bezpieczeństwo na rondzie są konieczne – zapewnia Mariusz Wiśniewski. - Ale nie wystarczy tylko np. namalować pasy przejść dla pieszych w północnej i wschodniej części ronda – trzeba przystosować rondo do obecnych przepisów i ruszyć jego geometrię – czyli przystąpić do przebudowy. Da ona wspomniane przejścia i instalacje sygnalizacji zjazdowej na rondzie, a nowa organizacja ruchu w efekcie zapewni większe bezpieczeństwo.

Sygnalizacja zjazdowa jednocześnie ograniczy przepustowość ronda – zatem: coś za coś. Jej przeciwnicy nie muszą już się obawiać, bo przebudowa ronda nie jest kwestią tego czy przyszłego roku.

- Przebudowa oznacza przynajmniej kilkumiesięczne ograniczenia w przepływie ruchu drogowego i w komunikacji tramwajowej – podkreśla Mariusz Wiśniewski. - Miasto dysponuje odpowiednim projektem, ale od 2019 roku nie może sobie pozwolić na te ograniczenia, wobec prowadzonych dużych inwestycji tramwajowych. Zostałaby zachwiana przepustowość układu komunikacyjnego: najpierw budowana była nitka mostu Lecha, później przyszła kolej na rondo Rataje, przed nami tramwaj na Ratajczaka i kolejny etap Górnego Tarasu Rataj. I oczywiście trzeba jeszcze mieć środki w budżecie, a tych na przebudowę Śródki teraz nie ma. Oceniam, że temat podejmiemy po zakończeniu obecnych inwestycji tramwajowych, czyli po roku 2023.

Kierowcy których aut mają najwięcej wypadków i kolizji? Specjalny ranking przygotowali eksperci porównywarki rankomat.pl, którzy przeanalizowali deklaracje ubezpieczających się za jej pośrednictwem. Sprawdzili, ilu posiadaczy danego modelu samochodu zgłosiło wypadek lub kolizję i wytypowali właścicieli najbardziej szkodowych aut. Co ciekawe w czołówce zabrakło BMW. Sprawdź ranking ------>

Kierowcy BMW powodują najwięcej wypadków? To mit! Oto samoch...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski