Rower coraz popularniejszy, przez co zmniejsza się przestrzeń na ścieżkach rowerowych. Na niektórych odcinkach panuje tłok

Maciej Szymkowiak
Maciej Szymkowiak
Coraz większa liczba rowerzystów spowodowała, że niektóre ścieżki rowerowe w Poznaniu już mają problem z przepustowością, a to oznacza mniejsze bezpieczeństwo w czasie jazdy
Coraz większa liczba rowerzystów spowodowała, że niektóre ścieżki rowerowe w Poznaniu już mają problem z przepustowością, a to oznacza mniejsze bezpieczeństwo w czasie jazdy Waldemar Wylegalski/Polska Press
Rower stał się bardzo popularnym środkiem transportu w Poznaniu. Rośnie poczucie bezpieczeństwa, z drugiej strony tempo budowy nowych ścieżek rowerowych jest zbyt wolne w stosunku do rosnącej liczby rowerzystów. Nowy rekord nad Wartostradą, który padł w niedzielę, 9 maja, a także sklepowy „boom” na rowery sygnalizuje, że latem 2021 roku, mogą wystąpić problemy z bezpieczeństwem i przepustowością na ścieżkach rowerowych.

Zdarzenia z udziałem rowerzystów w Poznaniu

Do końca roku 2020 w Poznaniu doszło do 327 zgłoszonych zdarzeń z udziałem rowerzystów. Z czego dwie osoby zmarły, 45 były ciężko ranne, a 105 odniosły lekkie obrażenia. Najwięcej wypadków z udziałem rowerzystów wydarzyło się w okresie letnim, od czerwca do września zeszłego roku. Najczęściej incydenty zdarzały się w godzinach od 14:00 do 17:00 i nie były spowodowane złą pogodą na zewnątrz. Od początku sezonu rowerowego tj. 1 marca 2021 roku do dzisiaj zgłoszono już 56 zdarzeń (z czego 15 wypadków, a 41 kolizji), 17 osób było rannych. W poprzednim roku w tym okresie zdarzeń łącznie było mniej, tylko 32 zgłoszenia. Wydaje się, że najgorsza sytuacja może ponownie wydarzyć się w okresie letnim, ponieważ już teraz w czasie słonecznej pogody, tłumy jeżdżą w okolice Warty i Rusałki.

Pierwszy ciepły dzień wiosny spowodował tłumy na Wartostradzie i nad Rusałką. Rzeczywiście trasa od Golęcina do Kiekrza była nieprzejezdna, co z jednej strony cieszy, bo mamy więcej rowerzystów, a z drugiej strony należy się zastanowić, czy te trasy nie wymagają poprawy

— poinformował Karol Raniszewski, wiceprezes stowarzyszenia rowerowego „Rowerowy Poznań”

W 2020 roku Wartostrada została znacznie rozbudowana. Wprowadzono wówczas szereg działań inwestycyjnych; łącznik od Mostu Chrobrego do ul. Estkowskiego, a także trasy wzdłuż Cybiny. W przyszłym tygodniu tego roku nastąpią kolejne prace mające na celu przebudowę odcinka wzdłuż wschodniego brzegu Warty, między mostami Królowej Jadwigi a Przemysła I.

Przejezdność na Wartostradzie będzie wystarczająca, żeby skumulować dużą ilość osób, ale nad Rusałką już teraz widać, że gruntowe trasy, które prowadzą przez las, nie wystarczą w intensywne dni rekreacyjne

– dodaje Karol Raniszewski.

12 niebezpiecznych dróg w Wielkopolsce. Sprawdź, gdzie docho...

Rower a drogi w Poznaniu: jest coraz tłoczniej

Poczucie bezpieczeństwa w Poznaniu rośnie ze względu na konsekwentnie budowane trasy z Programu Rowerowego 2017-2022. Ideą programu jest usystematyzowanie działań na rzecz rozwoju infrastruktury rowerowej na terenie miasta Poznania i wskazanie kierunków najbardziej potrzebnych inwestycji rowerowych. Obecnie z powodu pandemii znacząco zwiększył się przyrost ruchu rowerowego, poznańscy rowerzyści coraz pewniej czują się na drogach i chętnie wybierają się na rowerowe przejażdżki.

Prawdopodobnie przełoży się to na zmniejszenie przepustowości ulic oraz dostępnej dla jadącego rowerzysty szerokości ścieżki. W niedzielę 9 maja licznik na Wartostradzie Zachód odnotował 4457 przejazdów, a na Wartostradzie Wschód – 4114. To ponad 1000 więcej osób, aniżeli zeszłoroczny, kwietniowy rekord. Do wielu zdarzeń w zeszłym roku dochodziło przy ulicy Grunwaldzkiej, która w tym roku będzie dalej rozbudowywana do łącznej ilości 1,7 km infrastruktury.

Duży ruch rowerowy nie ogranicza się wyłącznie do weekendów, również w tygodniu dużo osób wybiera rower, jako źródło transportu. Ponad 1000 osób, 13 maja przejechało w okolicy ulicy Dolna Wilda i prawie 1500 rowerzystów przy ulicy Grunwaldzkiej.

Na tych odcinkach to rekordy. Ruch rośnie nie tylko w formie rekreacyjnej, ale też codziennego transportu. Będziemy sugerować, żeby kolejne trasy projektować z przewidywaniem o zwiększającym się ruchu rowerowym. W przyszłości te odcinki będą musiały pomieścić o wiele więcej osób

– przekonuje Karol Raniszewski.

Poznań: Rower, hulajnoga, samochód czy skuter? Pojazdy na mi...

Apel "Rowerowego Poznania" o zwiększenie bezpieczeństwa na ścieżce rowerowej

Stowarzyszenie „Rowerowy Poznań” apeluje, żeby pamiętać o bezpieczeństwie swoim, oraz innych uczestników ruchu – nie tylko rowerzystów, ale też pieszych, kierowców i osób poruszających się na elektrycznych hulajnogach. Policja przypomina o zadbaniu o własne bezpieczeństwo i chociaż nie ma przepisów nakładających obowiązek korzystania z kasków ochronnych i elementów odblaskowych, to zwiększają one bezpieczeństwo w czasie jazdy na rowerze.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kross

Jazda rowerem w tłumie innych rowerów nie jest takim hop-siup. O kolizję nietrudno.

Dodaj ogłoszenie