Rozmowa o testach gimnazjalnych: Uczeń musi mieć motywację!

Katarzyna Sklepik
Wiesław Banaś
Wiesław Banaś archiwum
Rozmowa z Wiesławem Banasiem, dyrektorem Gimnazjum nr 50 w Poznaniu - o słabych wynikach testów próbnych

Z diagnozy kompetencji gimnazjalistów, przeprowadzonej przez Instytut Badań Edukacyjnych, wynika, że gimnazjaliści po reformie umieją tyle samo, ale nawet mniej, niż przed reformą. Zgadza się pan z tymi wynikami?
Wiesław Banaś: Z przykrością muszę stwierdzić, że tak. Wprowadzamy w oświacie za dużo reform, które na każdym kroku pokazują, że nowe - czytaj - lepsze jest wrogiem dobrego. Cieszę się, że dzisiejsza szkoła ma odchodzić od schematu uczenia pod testy i pod klucz egzaminacyjny. Jednak powrót do nauki samodzielnego myślenia, interpretowania i argumentacji pewnie trochę potrwa, nie tylko u uczniów, ale - niestety - także i u części nauczycieli.

CZYTAJ TEŻ:
TESTY GIMNAZJALNE: GIMNAZJALIŚCI NIEPRZYGOTOWANI DO ZMIAN

Nauczyciele źle uczą?
Wiesław Banaś: Nie źle, tylko inaczej. Nowa podstawa programowa miała większy nacisk położyć na rozwijanie takich umiejętności u uczniów: jak rozumowanie i argumentacja, poszukiwanie i wykorzystanie informacji oraz formułowanie własnych sądów. I nauczyciele pod te wymagania prowadzili zajęcia: tak przed reformą gimnazjum, jak i po niej. Z tym wyjątkiem, że trzeba było w to wpleść jeszcze testy. Niestety w wielu szkołach podstawowym narzędziem sprawdzania wiedzy uczniów było tylko przeprowadzanie testów. Dlatego teraz muszą się oni przestawić na inny sposób weryfikacji umiejętności młodego człowieka.

Na jaki, skoro na końcu - najważniejszy sprawdzian dla gimnazjalisty - to aż pięć testów?
Wiesław Banaś: I doszliśmy do sedna sprawy. Na teście z języka polskiego i matematyki, poza zadaniami zamkniętymi, w których uczeń zaznacza prawidłową odpowiedź spośród podanych są jeszcze zadania otwarte, czyli takie w których gimnazjalista musi wykazać się wiedzą i umiejętnościami. Dając uczniowie szansę zaprezentowania własnej interpretacji, własnego sądu czy argumentów może stwierdzić, czy on: po pierwsze ma wiedzę, a po drugie: czy umie te wiadomości wykorzystać w praktyce.

To prawda, ale test z historii i wiedzy o społeczeństwie, a także ten z przedmiotów przyrodniczych zbudowane są tylko z zadań zamkniętych. Tym samym, sprawdzamy tylko wiedzę...
Wiesław Banaś: Najważniejsze, że w ogóle dostrzeżono te przedmioty. W końcu dla uczniów miały one duże znaczenie przy wyborze liceum czy technikum. To oceny z tych przedmiotów w dużej mierze decydowały o tym, czy uczeń ma szansę dostać się do wymarzonej klasy, czy też nie. Punkty z testów stanowiły tylko połowę wszystkich punktów, potrzebnych przy rekrutacji.

Rzeczywiście szkoda, że testy z tych przedmiotów nie dają szansy uczniom, na zaprezentowanie nie tylko wiedzy, ale również umiejętności. Myślę jednak, że z czasem wyniki z nich też ulegną poprawie. W poprzednich testach były zmarginalizowane, więc nie wszyscy się do nich aż tak przykładali. Teraz, chcąc dostać się do zreformowanego liceum muszą zawalczyć o dobre wyniki w kwietniu.

Myśli pan, że słabe wyniki z próbnych egzaminów będą dobrą motywacją dla uczniów, by ostatnie tygodnie poświecili na intensywne powtórki?
Wiesław Banaś: Sądzę, że tak. Powinniśmy wspierać młodych ludzi, pokazywać im drogę w dążeniu do samorealizacji i motywować do działania, do nauki. A nie tylko krytykować ich, wytykać błędy i stawiać oceny niedostateczne. Nauczyciel, który jest dla uczniów przewodnikiem, potrafi ich tak ukierunkować, że młodzież uczy się z przyjemnością i dla siebie. Bo wie, że bez wykształcenia będzie jej w życiu ciężko.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3