Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozpoczął się kolejny wielki remont w Poznaniu. Ma potrwać rok! Sprawdź utrudnienia i zobacz zdjęcia

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Wideo
od 16 lat
Rozpoczął się wielki remont trasy kórnickiej w Poznaniu. Stare torowisko od ul. Jana Pawła II do osiedla Lecha jest demontowane i nie jeżdżą nim już tramwaje, podobnie jak demontowana będzie siec trakcyjna. Przebudowa tras tramwajowych na Górnym Tarasie Rataj weszła już w ostatni etap.

- Cała trasa o długości blisko dwóch kilometrów zostanie kompleksowo przebudowana. Zakładamy, że prace zakończą się jesienią przyszłego roku i pasażerowie będą podróżować wygodną, bezpieczną trasą – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich. - Wykonawca nie tylko zajmie się wysłużoną trasą tramwajową, ale i rozbudową dróg rowerowych, chodników oraz układu drogowego w ramach tzw. ringu Łacina.

Przebudowa jest konieczna z powodu złego stan trasy, który powodował już konieczność zmniejszania prędkości jadących nią tramwajów. To trzeci i ostatni już etap przebudowy tras tramwajowych na Górnym Tarasie Rataj, tak podzielonej, by utrudnienia związane z pracami nie kumulowały się.

Zobacz też: Armagedon już trwa, będzie jeszcze gorzej. W połowie października ruszy remont Trasy Kórnickiej w Poznaniu

Wcześniejsze etapy dotyczyły zakończonej przebudowy trasy od os. Lecha do ronda Żegrze oraz budowy nowej od ronda Żegrze do ul. Unii Lubelskiej.

- Przebudowę torowiska w ciągu ul. Chartowo i Żegrze wykonano w latach 2018-2019 – przypominają Poznańskie Inwestycje Miejskie. - W 2020 roku otwarto trasę od ronda Żegrze do nowo zbudowanej pętli tramwajowo - autobusowej Unii Lubelskiej, a w latach 2021 - 2022 kompleksowo zmodernizowano rondo Rataje. Z oczywistych względów w tym samym czasie nie można było wówczas remontować trasy Kórnickiej. Konieczne było bowiem umożliwienie dojazdu tramwajów do zajezdni na Franowie oraz zapewnienie komunikacji mieszkańcom szeroko pojmowanego obszaru Rataj.

Teraz wymiana torowiska i sieci trakcyjnej obejmie odcinek od ulicy Jana Pawła II do osiedla Lecha, a jednocześnie przebudowane zostaną istniejące przystanki Kórnicka (za ul. Jana Pawła II, przy centrum handlowym) i Os. Tysiąclecia. Perony przystanku Polanka będą rozebrane i zastąpią je za dwa nowe: Polanka - bliżej przejścia w ciągu ul. Milczańskiej, a także Łacina - w rejonie nowych osiedli mieszkaniowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

PIM dodają, że zmienią się również trasy rowerowe i ciągi piesze w rejonie inwestycji, trzeba je bowiem dopasować do nowych peronów przystankowych, schodów i pochylni. Po wymianie torowiska, sieci trakcyjnej i infrastruktury, poprawi się trwałość, stabilność i bezpieczeństwo trasy, do tego zmniejszy się emisja drgań i hałasu w czasie przejazdu tramwajów.

Przebudowie trasy tramwajowej będą towarzyszyć prace drogowe na fragmencie tzw. ringu Łacina. - Przewidziana jest budowa przedłużenia ul. Pleszewskiej o długości ponad 200 metrów, na odcinku od skrzyżowania z ul. Zygmunta Warczygłowy do skrzyżowania ulic Kaliska i Polanka z możliwością przejazdu przez torowisko – informują PIM. - Będzie to jednojezdniowa ulica z chodnikiem po obu stronach i drogą rowerową po stronie wschodniej. Po przebudowie przejazd przez torowisko tramwajowe w ciągu ul. Milczańskiej nie będzie dostępny dla samochodów, przewiduje się tam budowę wyłącznie przejścia i przejazdu dla pieszych i rowerzystów. Zamknięcie przejazdu dla samochodów nastąpi zgodnie z zapisami planu miejscowego, istotne są tu kwestie bezpieczeństwa. W planach jest również budowa ciągu pieszego i rowerowego po południowej stronie torowiska do ul. Piaśnickiej i Inflanckiej.

Zarząd Transportu Miejskiego informuje, że zmiany w komunikacji tramwajowej będą dotyczyły linii numer 5 i 18. - „Piątka” z ronda Rataje kursuje ulicami Zamenhofa i Hetmańską do Unii Lubelskiej, z kolei „osiemnastka” od przystanku Piaśnicka Rynek pojedzie przez Chartowo, Żegrze, Hetmańską i Zamenhofa do ronda Rataje, a następnie stałą trasą przez Królowej Jadwigi, most Dworcowy, Kaponierę i Dąbrowskiego na Ogrody. Linia nr 17 jest zawieszona - podaje ZTM. - W celu umożliwienia jak najłatwiejszych przesiadek pomiędzy liniami numer 1, 5, 11 i 18 obsługującymi Górny Taras Rataj ich rozkłady zostały skoordynowane. Z jadącego z Franowa tramwaju nr 1 na rondzie Żegrze/rondzie Starołęka można się będzie przesiąść na „piątkę”, a z linii nr 18 na „jedenastkę”.

Natomiast komunikację zastępczą zapewniają linie autobusowe 154 i 190, jadące ulicami Anny Jantar i Brneńską, a następnie przez Milczańską i Inflancką na Chartowo i Żegrze. Dodatkowo między Dworcem Rataje a os. Czecha wzmacnia wydłużona linia nr 190.

- Warto także pamiętać o możliwości przejazdu pomiędzy os. Czecha a Dworcem Rataje autobusami numer 152, 162, 166, 181 i 196 kursującymi ulicą Piłsudskiego oraz kursującymi ulicą Baraniaka do Śródki liniami numer 157 i 184 - przypomina ZTM. - Ponadto, w celu wzmocnienia komunikacji autobusowej wzdłuż ulicy Krzywoustego (obsługa południowej części Polanki i os. Lecha) podmiejskie linie nr 511 i 512 skierowane zostaną ulicą Krzywoustego do Dworca Rataje. Do pętli Franowo kursować będzie bez zmian autobus nr 425.

Pamiętajcie, że od 17 października przystanek Krzywoustego Wiadukt ma zmienioną nazwę na Bobrzańska.

- Cała trasa o długości blisko dwóch kilometrów zostanie kompleksowo przebudowana. Zakładamy, że prace zakończą się jesienią przyszłego roku i pasażerowie będą podróżować wygodną, bezpieczną trasą – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich. - Wykonawca nie tylko zajmie się wysłużoną trasą tramwajową, ale i rozbudową dróg rowerowych, chodników oraz układu drogowego w ramach tzw. ringu Łacina.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->

Rozpoczął się kolejny wielki remont w Poznaniu. Ma potrwać r...

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Archiwum Państwowe w Poznaniu udostępniło zdjęcia starych pocztówek ze zbioru, powiększanego sukcesywnie od 1994 roku. Zapraszamy Was więc na małą podróż w czasie. Poznajecie te miejsca?Zobaczcie jak pięknie prezentowała się stolica Wielkopolski i okoliczne miasta na starych pocztówkach --->Zobacz też: Opuszczona stacja pod Poznaniem. Tu w studni woda zmienia się w szampana

Poznań i Wielkopolska na starych pocztówkach. Tak pięknie ki...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski