Rozwój dodaje odwagi – rozmowa z Marleną Pujszą - Kunikowską laureatką konkursu EDUinspirator 2020

Materiał informacyjny Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności
Do 30 czerwca trwa nabór zgłoszeń liderów projektów edukacyjnych do konkursu EDUinspirator. O swoich doświadczeniach i możliwościach, jakie dał konkurs opowiada Marlena Pujsza – Kunikowska - założycielka i prezeska Fundacji Centrum Aktywności Twórczej w Lesznie

Wolontariusze często chcą wiele robić, a samemu pozostawać w cieniu. Jest pani właściwą adresatką pytania: jak pomimo wrodzonej skromności, poruszyć społeczność kilkudziesięciotysięcznego miasta?
Myślę, że w relacjach społecznych od przebojowości ważniejsza jest jakość kontaktów. Wolontariuszką byłam od trzynastego roku życia, a niektóre moje kontakty z pierwszych lat działalności trwają do dzisiaj. Relacja i współpraca decydują o sile tego, co robimy jako Fundacja Centrum Aktywności Twórczej. A kiedy jeszcze mieliśmy siedzibę w Lasocicach, w gminie Święciechowa, gdzie jesteśmy zarejestrowani, to w ogóle działało nam się super łatwo. Ludzie przychodzili do nas, bo o tym, co robimy, dowiadywali się w miejscowym sklepie. Inicjatywa szła! Kiedy pojawiliśmy się w Lesznie, nasza idea również była taka, żeby wykorzystywać relacje wszystkich współpracowników. Podobnie działają kolejne organizacje powstające w Lesznie. Jest ich już 365 – gdy w niedalekim i większym od Leszna Głogowie tylko 40.

Rola lidera to kwestia doświadczenia. Jeśli robi się dużo, przychodzi naturalnie. Wciąż nie mogę powiedzieć, że niczego się nie boję - pewne rzeczy są w charakterze i trzeba je przerabiać, przełamywać, walczyć sama ze sobą. Lokalny reporter powiedział mi kiedyś: „Nie będziemy mówić o fundacji, jeśli pani nie będzie udzielać wywiadów” – więc rozmawiam...

Realizujesz projekty edukacyjne, konkurs EDUinspirator jest dla Ciebie - zgłoś się do 30 czerwca: https://eduinspiracje.org.pl/eduinspirator-2021/

Zgłaszając się do konkursu „EDUinspirator” też musiała pani przezwyciężyć skromność?
Startowaliśmy wcześniej jako organizacja w „EDUinspiracjach” i zwyciężyliśmy w kategorii „Informacja europejska dla młodzieży”. Chcieliśmy spróbować także indywidualnie. Decyzja o moim zgłoszeniu była zespołowa, a sama też byłam ciekawa, ile osiągnę w konkursie „EDUinspirator”. Potem było duże zaskoczenie. Gala online odbywała się, gdy mieliśmy akurat pożegnalny obiad dla wolontariuszy zagranicznych. Podsumowując naszą edukację pozaformalną, mogliśmy poinformować uczestników, że właśnie udało się wygrać w konkursie. Nie wyobrażam sobie lepszego momentu na takie zwieńczenie pracy z młodzieżą.

frse

Szkolenie „Community Animators Backpack”, o którym była mowa w zgłoszeniu do konkursu, wymagało podzielenia się doświadczeniem Centrum Aktywności Twórczej z organizacjami z wielu krajów. To także akt pewnej odwagi.
Działamy i współpracujemy międzynarodowo, wręcz globalnie, od 2010 roku, więc projekt uzasadniający moją kandydaturę wybieraliśmy z wielu. Ten, który zgłosiliśmy, wzorcowo wpisywał się w wartości programu Erasmus+. Pracownicy młodzieżowi z zagranicy dzięki uczestnictwu w autentycznych lokalnych wydarzeniach uczyli się, praktykując. Współtworzyli flashmoba, nie znając języka, kodów kulturowych, a także siebie nawzajem. Po szkoleniu mówili, że mogli naprawdę doświadczyć kultury i że kiedyś takich projektów realizowano więcej. Wiemy, że cały czas czerpią z tego doświadczenia. „Community Animators Backpack” miał też zachęcić do współpracy międzynarodowej inne leszczyńskie organizacje. Zależy nam na tym, by przy takich okazjach odwoływać się do międzykulturowości. Leszno było przez wiele lat wielokulturowe, nasza siedziba mieści się w dawnej dzielnicy żydowskiej, obok dawnej synagogi.

Tytuł „EDUinspiratora” jest inspiracją do podejmowania kolejnych tak ambitnych projektów? A może do jeszcze większych wyzwań?
Okres pandemii utrudnia wiele działań, więc jak najbardziej, szukamy teraz wyzwań! Tytuł EDUinspiratora pokazał mi, że mogę jeszcze więcej. Przekonał do tego, by działać na skalę regionalną. Współpracujemy dziś ze szkołami z tak odległych miejscowości jak Żary, Kalisz czy Trzcianka.

Jako EDUinspirator chciałabym dawać jak najwięcej zespołowi, który inicjuje te działania, oraz wolontariuszom, którzy przychodzą do naszej fundacji, wnosić bezpieczeństwo i kompetencje – dlatego zgłosiłam się też do programu „Menedżerowie NGO Promengo”(FAOO).

frse

Czyli warto było wystartować w konkursie?
Zachęcam prowadzących edukację pozaformalną młodzieży, żeby sprawdzali się w taki sposób, bo jest to bardzo motywujące. Konkurs „EDUinspirator”, był dla mnie miłym doświadczeniem, a dla całej fundacji kolejnym dowodem na sens tego, co robimy. Z tego, co powiedziano podczas gali, wynikało, że decydował przekrój działalności. Zgłasza się do konkursu osobę, ale poprzez projekt, który jest zazwyczaj dziełem zespołowym. Nie ukrywam, że czerpię też z naszej bardzo silnej sieci Europejskiego Korpusu Solidarności i sieci Eurodesk. Spotykam wielu ludzi ze świetnymi pomysłami i wielkimi chęciami – uważam, że tacy właśnie powinni się zgłaszać do tego konkursu.

Wasza fundacja animuje wolontariat w mieście, organizuje eurocampy, półkolonie, prowadzi kafejkę językową. Czy prezesowanie organizacji działającej na taką skalę nie ujmuje „pozytywnego zakręcenia”?
Myślę, że zarządzanie może zabierać przestrzeń do aktywności, ale wszystko zależy od relacji, komunikacji i wzajemnego zrozumienia w zespole. Mój jest fantastyczny i rozumie, że potrzebuję działania jak tlenu. Koleżanka, która jest wiceprezesem, potrafi wspaniale administrować, więc mam wciąż czas na pracę w terenie i z ludźmi. Co więcej – wraz z rozwojem organizacji mam dużo bardziej odważne pomysły. Kiedyś bardziej zastanawiałam się nad tym, jak coś odbiorą inni, wiele pomysłów wydawało mi się zbyt śmiałych na nasze lokalne podwórze..

Więcej informacji o konkursie - https://eduinspiracje.org.pl/eduinspirator-2021/

Konkurs EDUinspiracje, EDUinspirator oraz EDUinspiracje Media należą do najważniejszych inicjatyw prowadzonych przez Narodową Agencję Programu Erasmus+ oraz Europejskiego Korpusu Solidarności. Ich celem jest wyłonienie oraz promocja najlepszych projektów zrealizowanych przez beneficjentów programów zarządzanych przez Narodową Agencję, jak i wskazanie najbardziej wartościowych rezultatów wypracowanych w trakcie tych przedsięwzięć.

frse