Ruchome schody na Kaponierze? Nie działają. Problem stary jak świat, a jego rozwiązania wciąż nie ma [ZOBACZ WIDEO]

Hubert Ossowski
Hubert Ossowski

Wideo

Ruchome schody na rondzie Kaponiera psują się notorycznie. Część z nich jest wyłączona z użytku od 22 czerwca, kiedy przez Poznań przeszła potężna ulewa. Nie wiadomo jednak, kiedy ponownie zostaną uruchomione.

Środek tygodnia. Na zegarze dochodzi godzina 15. rondo Kaponiera, jedno z najważniejszych miejsc dla komunikacji w mieście, powoli zaczyna się kotłować. Ludzie wracają do domów, chcą jak najszybciej przejść na platformy przystankowe. Podróż jednak się wydłuża – trzeba zejść pod ziemię. Tego dnia nie można skorzystać z niektórych ruchomych schodów. Te, jak na złość, nie działają.

Problem na Kaponierze jest znany od dawna. Najlepiej znają go turyści, rodzice z wózkami i osoby z niepełnosprawnościami. - Schody działają przez całą dobę przez wszystkie dni w roku – mówi Maciej Szkudlarek z biura komunikacji społecznej MPK Poznań. - Nic dziwnego, że ulegają awariom. Często z przyczyn mechanicznych, choć zdarzają się przypadki, gdy są niszczone przez osoby korzystające z nich.

Rondo Kaponiera - niedziałające schody

We wrześniu wyremontowana Kaponiera świętować będzie piąte urodziny. Rondo zmieniło się nie do poznania. Piesi zyskali możliwość skorzystania z ruchomych schodów, których zamontowano 16 sztuk. Nie przewidziano jednak, że schody, co jakiś czas, będą odmawiały posłuszeństwa.

We wtorek, 22 czerwca nad Poznaniem przeszła potężna burza. Wiele ulic zostało zalanych, kanalizacja nie nadążała z przyjęciem ogromnej ilości wody. Tego dnia stacja Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej informowała, że w Poznaniu odnotowano 64 mm opadów – to więcej niż wynosiła średnia suma opadów dla całego czerwca w stolicy Wielkopolskiej.

Podczas ulewy zalane zostały też przejścia podziemne – w tym rondo Kaponiera. Od 22 czerwca nie działają tam cztery schody ruchome.

- Obecnie czekamy na informację od ubezpieczyciela i na kosztorys naprawy. Mamy nadzieję, że uda nam się, jak najszybciej przywrócić schody do użytku

– tłumaczy Szkudlarek.

Jak się okazuje, nie jest to jedyna awaria schodów na Kaponierze. Co jakiś czas pojawiają się problemy techniczne z pozostałymi ruchomymi schodami. - Większość z nich jest naprawiana na bieżąco – przekonuje Szkudlarek. - Myślę, że naprawa wszystkich schodów, poza tymi czterema, powinna zająć nie więcej niż dwa tygodnie.

Poznaniacy znają problem od dawna

Na Facebooku istnieje profil „Czy schody ruchome na Kaponierze działają?”. Informuje on internautów o tym, czy danego dnia schody działają. Ostatni post pochodzi z 9 czerwca. - Tak jak codziennie przynajmniej część ze schodów nie działa – napisano.

Jeszcze w styczniu 2020 r., wobec niedziałających schodów na Kaponierze, rada osiedla Jeżyce zaproponowała, by powstało pierwsze naziemne przejście dla pieszych. Miało być ono zlokalizowane między hotelem Mercure a Bałtykiem. Ostatecznie pomysł nie został zrealizowany, choć schody na Kaponierze nadal są nieprzewidywalne, co zmusza pieszych do szukania alternatywnego sposobu przejścia na drugą stronę ulicy.

MPK Poznań zachęca, by zgłaszać problem poprzez formularz skarg na stronie internetowej. - Można też skontaktować się z centralą nadzoru ruchu – dodaje Szkudlarek. - Informacja zostanie przekazana do odpowiedniego działu, który uda się na miejsce w celu zweryfikowania sytuacji oraz ewentualnej naprawy.

Poznańskie MPK przyznaje, że większość zgłoszeń o niedziałających schodów pochodzi od pracowników, którzy na bieżąco monitorują sytuację na rondzie Kaponiera. Pozostałe zgłoszenia należą do rzadkości. Według MPK poznaniacy rzadko korzystają z możliwości zgłoszenia awarii ruchomych schodów.

Zdjęcia Poznania z lat 90. to niezapomniana podróż w czasie. Tego miasta już nie ma, a wiele miejsc ciężko nawet poznać. Plenerowa makieta Rataj odsłonięta zostało pod koniec lat 70. w pobliżu mostu Królowej Jadwigi. Można było na niej zobaczyć zabudowania osiedli Dolnego i Górnego Tarasu Rataj, zaznaczono też siatkę ulic i przepływającą obok rzekę. Kilkanaście lat temu makietę zlikwidowano.Przejdź dalej i zobacz kolejne zdjęcia --->

Zobacz 75 zdjęć Poznania z lat 90. Galeria miasta, którego m...

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Miasto w 2012 zapłaciło więcej, niż kosztują oryginalne Schindler czy Otis. Dostało chińskie no-name, z częściami ściąganymi z AliExpress via Poczta Polska. Qwa, żart.
G
Gość
Na PKP problemem są tez tablice informacji pasazerskiej ZTM na dworcu zachodnim- albo nie działają, albo pokazują bzdury. Tablice PKP Informatyka nie działają wcale. W dodatku na tyk nowym dworcu od strony przystanku PST ze ścian odpada tynk i pojawia się grzyb. Czystość tych ścian też budzi duże wątpliwości! Ktoś wziął kasę i wizytówka miasta sie sypie. Schody to najmniejszy, ale stały problem
Dodaj ogłoszenie