MPK Poznań doszło do porozumienia z Poznańskim Klubem Modelarzy Kolejowych i nabyło od klubu tabor, który będzie kursować na torach Maltanki.
Na stan spółki przeszedł m.in. utrzymywany przez MPK Poznań w stanie czynnym Borsig Bn2t, cieszący się wielką popularnością, najstarszy w Polsce sprawny parowóz (wyprodukowany w 1925 roku). W minionych latach był uruchamiany podczas Dni Pary ma Maltance, radując nie tylko małych pasażerów, ale i spacerujące nad jeziorem osoby.
MPK Poznań kupiło od PKMK także 2 wagony osobowe z dawnej Kolei Witaszyckiej (w tym odrestaurowany wagon wypożyczony w minionych latach przez miłośników z Towarzystwa Wyrzyskiej Kolei Powiatowej z Białośliwia), kilka różnych wagonów towarowych oraz drezynę motorową. Pozyskało także protoplastę dzisiejszych popularnych autobusów szynowych, przedwojenny wagon z napędem spalinowym serii MBxc1-41, z uwagi na jego kształt nazywany przez poznaniaków „Ryjkiem”. Już rozpoczyna się jego remont.
- „Ryjek” to wąskotorowy wagon spalinowy, wyprodukowany w 1932 roku w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein. Pracował na Bydgoskiej Kolei Powiatowej, później został przekazany na kolejkę wąskotorową w Witaszycach. Gdy w 1991 roku zapadła decyzja o jej likwidacji, wagon został przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych. Po remoncie w 1994 roku w ZNTK Poznań „Ryjek” trafił na trasę Kolejki Parkowej Maltanka – mówi Krzysztof Dostatni, wiceprezes MPK Poznań ds. operacyjnych.
Aby "Ryjek" ponownie mógł kursować na Maltance, konieczne jest przeprowadzenie napraw. Gołym okiem widać, że należy oczyścić pudło wagonu z pozostałości powłok malarskich i ponownie je zabezpieczyć, wymienić stopnie wejściowe oraz elementy stolarki. Podczas demontażu poszczególne elementy i instalacje są poddawane drobiazgowej ocenie i w razie konieczności będą wymieniane bądź regenerowane.
- Biorąc pod uwagę postój od 2004 roku i narażenie na działanie warunków atmosferycznych, ale również duży zakres prac przy naprawie głównej w 1994 roku i niewielki przebieg wagonu w latach 1994-2004, należy ocenić stan pojazdu jako dobry – stwierdza Filip Bebenow, współautor raportu z przeprowadzonych jesienią oględzin „Ryjka”.
Naprawa będzie okazją, aby przywrócić dawny schemat malowania. „Ryjek” uzyska zielone barwy (górna część – jasnozielony miętowy, środkowa i dolna – ciemna zieleń) z pomarańczowym pasem przez całą długość. Dach będzie szary, a napisy na wagonie – kremowe.
Zanim „Ryjek” wyjedzie na wąskie tory Maltanki, konieczna jest nie tylko naprawa, ale również uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń. Obecnie trudno przewidzieć termin zakończenia procedur.
Sezon Kolejki Parkowej Maltanka zwykle trwa od końca kwietnia do końca września.
Sprawdź też:
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?