reklama

Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że liczenie uśmiechów pracowników PKO BP to naruszenie prywatności. Monitoring - tylko dla bezpieczeństwa

Monika Kaczyńska
Monika Kaczyńska
Zaktualizowano 
Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że liczenie uśmiechów doradców i klientów narusza prywatność. PKO BP chwali się wzrostem "uśmiechalności"
Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że liczenie uśmiechów doradców i klientów narusza prywatność. PKO BP chwali się wzrostem "uśmiechalności" ARC
Bank PKO BP testuje w niektórych placówkach sensory monitorujące uśmiechy pracowników. Rzecznik Praw Obywatelskich uznał, że to zbyt daleka ingerencja w sferę prywatności pracodawcy i nakazał zbadanie sprawy Głównemu Inspektorowi Pracy. Bank uważa, że skoro używany system nie nagrywa obrazu ani dźwięku, a dane nie są gromadzone i kojarzone z innymi wszystko jest w porządku.

Bank PKO BP wraz z firmą Quantum uruchomił w niektórych oddziałach system liczący uśmiechy pracowników podczas rozmów z klientami.

Monitoring - za uśmiech prezent lub grosz na dobroczynność

Celem takiego rozwiązania ma być motywowanie pracowników do częstszego uśmiechania się w kontaktach z klientem. Pracownik biorący udział w pilotażu za każdy uśmiech otrzymuje punkty, który może wymieniać na nagrody. Z kolei, jeśli pracownik wywoła uśmiech na twarzy klienta - jest wspierany cel charytatywny. Jeden uśmiech klienta oznacza jeden grosz na dobroczynność.

Stanowiska obsługi, na których uśmiech jest monitorowany są oznaczone. Udział w pilotażu jest dobrowolny, a pracownik może sensor uśmiechu wyłączyć.

- Jako organizacja otwarta na innowacje, bank nie ogranicza się wyłącznie do wdrożeń z zakresu technologii finansowych. Quantum CX, to przykład rozwiązania, które odpowiada na zupełnie inny typ potrzeb. Budowanie nawyku okazywania uśmiechu, pozwala nam na stworzenie pozytywnej atmosfery w oddziałach banku. Zaangażowanie obydwu stron – pracowników oraz klientów – jest bardzo duże. W czasie trwania testów, liczba uśmiechów doradców wzrosła o 130 procent, klientów o 78. – poinformował Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim

Monitoring uśmiechu narusza godność

Działanie systemu monitorującego uśmiechy zakwestionował Rzecznik Praw Obywatelskich. "W ocenie RPO wkracza to w ich prywatność i godność - zwłaszcza jeśli uznać, że system zakłada zmianę naturalnych zachowań pracownika" - napisał w swoim stanowisku w tej sprawie.

RPO zwrócił też uwagę, że ograniczenie prawa do prywatności pracownika przez monitorowanie jego zachowań jest dozwolone tylko z ważnych powodów.

- Według art. 222 Kodeksu pracy korzystanie przez pracodawcę z monitoringu jest dopuszczalne, gdy jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników, ochrony mienia, kontroli produkcji lub zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę - podkreśla Adam Bodnar. - Przepis ten nie przewiduje celów, dla których monitoring został wprowadzony w omawianym przypadku - twierdzi.

Kolejny zarzut stawiany systemowi działającemu w PKO BP dotyczy ochrony danych osobowych. RODO generalnie zakazuje gromadzenia danych biometrycznych i jasno określa wyjątki od tego zakazu. System pracujący w PKO BP nie spełnia tych warunków.

Sopot też liczy uśmiechy

PKO BP podkreśla, że system nie gromadzi danych biometrycznych, nie narusza więc RODO, a udział pracowników jest dobrowolny i każdy może z testowania systemu w każdej chwili anonimowo zrezygnować.

Sprawę zbada Główny Inspektor Pracy.

Jednak to nie jedyna taka sytuacja w Polsce. Wcześniej sensory uśmiechów (także system firmy Quantum) wprowadził Urząd Miasta w Sopocie.

Ciekawostką jest fakt, że system badający uśmiechy to efekt polskiej myśli technicznej.

Sprawdź też:

100 milionów euro z Funduszy Norweskich na rozwój przedsiębiorczości

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3