Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że liczenie uśmiechów pracowników PKO BP to naruszenie prywatności. Monitoring - tylko dla bezpieczeństwa

Monika Kaczyńska
Monika Kaczyńska
Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że liczenie uśmiechów doradców i klientów narusza prywatność. PKO BP chwali się wzrostem "uśmiechalności"
Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że liczenie uśmiechów doradców i klientów narusza prywatność. PKO BP chwali się wzrostem "uśmiechalności" ARC
Bank PKO BP testuje w niektórych placówkach sensory monitorujące uśmiechy pracowników. Rzecznik Praw Obywatelskich uznał, że to zbyt daleka ingerencja w sferę prywatności pracodawcy i nakazał zbadanie sprawy Głównemu Inspektorowi Pracy. Bank uważa, że skoro używany system nie nagrywa obrazu ani dźwięku, a dane nie są gromadzone i kojarzone z innymi wszystko jest w porządku.

Bank PKO BP wraz z firmą Quantum uruchomił w niektórych oddziałach system liczący uśmiechy pracowników podczas rozmów z klientami.

Monitoring - za uśmiech prezent lub grosz na dobroczynność

Celem takiego rozwiązania ma być motywowanie pracowników do częstszego uśmiechania się w kontaktach z klientem. Pracownik biorący udział w pilotażu za każdy uśmiech otrzymuje punkty, który może wymieniać na nagrody. Z kolei, jeśli pracownik wywoła uśmiech na twarzy klienta - jest wspierany cel charytatywny. Jeden uśmiech klienta oznacza jeden grosz na dobroczynność.

Stanowiska obsługi, na których uśmiech jest monitorowany są oznaczone. Udział w pilotażu jest dobrowolny, a pracownik może sensor uśmiechu wyłączyć.

- Jako organizacja otwarta na innowacje, bank nie ogranicza się wyłącznie do wdrożeń z zakresu technologii finansowych. Quantum CX, to przykład rozwiązania, które odpowiada na zupełnie inny typ potrzeb. Budowanie nawyku okazywania uśmiechu, pozwala nam na stworzenie pozytywnej atmosfery w oddziałach banku. Zaangażowanie obydwu stron – pracowników oraz klientów – jest bardzo duże. W czasie trwania testów, liczba uśmiechów doradców wzrosła o 130 procent, klientów o 78. – poinformował Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim

Monitoring uśmiechu narusza godność

Działanie systemu monitorującego uśmiechy zakwestionował Rzecznik Praw Obywatelskich. "W ocenie RPO wkracza to w ich prywatność i godność - zwłaszcza jeśli uznać, że system zakłada zmianę naturalnych zachowań pracownika" - napisał w swoim stanowisku w tej sprawie.

RPO zwrócił też uwagę, że ograniczenie prawa do prywatności pracownika przez monitorowanie jego zachowań jest dozwolone tylko z ważnych powodów.

- Według art. 222 Kodeksu pracy korzystanie przez pracodawcę z monitoringu jest dopuszczalne, gdy jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników, ochrony mienia, kontroli produkcji lub zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę - podkreśla Adam Bodnar. - Przepis ten nie przewiduje celów, dla których monitoring został wprowadzony w omawianym przypadku - twierdzi.

Kolejny zarzut stawiany systemowi działającemu w PKO BP dotyczy ochrony danych osobowych. RODO generalnie zakazuje gromadzenia danych biometrycznych i jasno określa wyjątki od tego zakazu. System pracujący w PKO BP nie spełnia tych warunków.

Sopot też liczy uśmiechy

PKO BP podkreśla, że system nie gromadzi danych biometrycznych, nie narusza więc RODO, a udział pracowników jest dobrowolny i każdy może z testowania systemu w każdej chwili anonimowo zrezygnować.

Sprawę zbada Główny Inspektor Pracy.

Jednak to nie jedyna taka sytuacja w Polsce. Wcześniej sensory uśmiechów (także system firmy Quantum) wprowadził Urząd Miasta w Sopocie.

Ciekawostką jest fakt, że system badający uśmiechy to efekt polskiej myśli technicznej.

Sprawdź też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski