Samochody hybrydowe – nie każdy może je naprawiać! Fundacja Edukacja Plus zaprasza na szkolenie

Materiał informacyjny - FUNDACJA EDUKACJA PLUS
Udostępnij:
Samochody hybrydowe są przedstawiane jako przyszłość motoryzacji – nowoczesne, ekologiczne, dające możliwość obcowania z najnowszymi technologiami. Ale nikt nie zagwarantuje, że tak samo, jak w przypadku każdego innego samochodu, czy urządzenia, nigdy nie ulegną awarii. A mechanicy samochodowi nie zawsze chcą podejmować się napraw, bo nie mają wiedzy o rozwiązaniach tam zastosowanych, ani odpowiednich uprawnień do pracy z systemami generującymi duże napięcie.

Fundacja Edukacja Plus, która pracuje na rzecz poprawy warunków edukacji i budzenia w ludziach chęci do zdobywania wiedzy, prowadzi cykl szkoleń, które pomagają wypełniać lukę na rynku usług samochodowych, a jednocześnie – które lepiej oswajają kierowców, mechaników i miłośników motoryzacji z ważnymi, choć jeszcze nieznanymi powszechnie technologiami.

- W samochodach elektrycznych i hybrydowych występują bardzo wysokie napięcia, uznane za niebezpieczne, które wymagają od pracujących przy nich mechaników odpowiedniej wiedzy i umiejętności, potwierdzonych uprawnieniami elektrycznymi SEP do 1 kV w zakresie eksploatacji – mówi Krzysztof Peda, prowadzący szkolenie „Hybrydy” - Przedstawiamy kursantom budowę, naprawę i zasady eksploatacji pojazdów hybrydowych i elektrycznych, serwisowanie i diagnostykę, przy użyciu sprzętu diagnostycznego, oprogramowania i odpowiednich procedur, a także uczymy praktycznego usuwania usterek w pojazdach hybrydowych. Powtarzam wówczas zawsze, że samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowym nie należy traktować jak samochody o napędzie spalinowym, trzeba bowiem przestrzegać specjalnych procedur jakie są wymagane podczas pracy z nimi.

Jedno ze szkoleń Fundacji Edukacja Plus odbywa się w Poznaniu, a uczestniczyli w nim właściciele i pracownicy wielkopolskich warsztatów samochodowych. W efekcie szkolenia mechanicy i elektrycy samochodowi poznali metody prawidłowej dezaktywacji układu wysokiego napięcia w pojazdach hybrydowych, zapoznawali się z różnymi typami napędów hybrydowych, specyfiką pracy i ładowania, także z urządzeniami potrzebnymi do ich obsługi i diagnostyki. Szczególnym atutem szkolenia była część praktyczna, w czasie której wykładowca nie tylko mówił o najczęściej występujących usterkach, ale także symulował je w praktyce i przedstawiał zasady i metody usunięcia awarii, lub naprawy uszkodzonych zespołów.

- Ci mechanicy mieli już do czynienia z usterkami takich samochodów, ale są świadomi, że mając do czynienia z układem wysokonapięciowym, nie chcą ryzykować obrażeń i zniszczenia samochodu; dlatego chcą nauczyć się więcej i uzyskać w rezultacie po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu uprawnienia państwowe, by pewnie i bezpiecznie pracować – mówi Krzysztof Peda. - Niedoświadczony mechanik, czy przeciętny kierowca, któremu wydaje się, że może naprawiać taki samochód bez nadzoru osoby uprawnionej, może doprowadzić do większych strat. Zwykła próba np. wymiany oleju, czy klocków hamulcowych może spowodować np. samoczynne uruchomienie silnika spalinowego.

Warto dodać, że nowoczesne samochody hybrydowe nie straszą swoich właścicieli widmem awarii – około 80 procent usterek to wyczerpanie się 12-voltowego akumulatora, gdy samochód stoi nieużywany przez jakiś czas w garażu (co oczywiście można szybko „naprawić”), a pozostała część nierzadko spowodowana jest uszkodzeniami mechanicznymi w efekcie wypadku. Trzeba jednak mieć świadomość konieczności stosowania procedur przy jakichkolwiek pracach naprawczych i właściwego podejścia do układu wysokonapięciowego - a w przypadku mechaników – konieczności potwierdzenia umiejętności świadectwem kwalifikacji do 1 kV.

Jeżeli jesteś zainteresowany szkoleniem wejdź na stronę Internetową Fundacji Edukacja Plus https://edukacjaplus.eu/ i wypełnij formularz. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie