Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samolot latał zbyt nisko nad Kaliszem. Jego pilot złamał prawo? [ZDJĘCIA]

Andrzej Kurzyński
W minioną niedzielę przez kilkanaście minut nad centrum Kalisza krążył niewielki samolot Socata MS893 na zbyt niskiej wysokości. Wszystko wskazuje na to, że jego pilot złamał obowiązujące przepisy.

Wszystko działo się około południa. Samolot Socata MS893 o nazwie własnej „Spirit of Świebodzice” przeleciał na niskiej wysokości tuż nad dachami budynków, a potem kilkakrotnie zawracał, krążąc w ten sposób nad śródmieściem.

- Do Urzędu nie wpłynął wniosek o obniżenie wysokości na terenie Kalisza w podanym dniu dla żadnego statku powietrznego. Urząd Lotnictwa Cywilnego nie jest uprawniony do przeprowadzania dochodzenia w sprawie ewentualnego naruszenia minimalnej wysokości lotu. W przypadku podejrzenia złamania przepisów przez dany statek powietrzny wyjaśnieniem sprawy powinny zająć się uprawnione do takich działań organy, takie jak policja czy prokuratura – poinformowała „Ziemię Kaliską” Marta Chylińska, rzeczniczka prasowa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Minimalne wysokości lotu samolotów regulują przepisy międzynarodowe i krajowe regulujące minimalne wysokości lotu. Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. (SERA), z wyjątkiem, gdy jest to konieczne ze względu na start i lądowanie lub gdy uzyskano zezwolenie właściwego organu, lot z widocznością nie jest wykonywany nad gęstą zabudową miast lub osiedli, lub nad zgromadzeniem osób na otwartym powietrzu na wysokości względnej mniejszej niż 300 m nad najwyższą przeszkodą znajdującą się w promieniu 600 m od statku powietrznego. Poza wskazanymi miejscami wysokość ta nie powinna być mniejsza niż 150 m nad lądem i wodą lub 150 m nad najwyższą przeszkodą znajdującą się w promieniu 150 m od statku powietrznego. W Kaliszu powinno to być minimum 150 metrów licząc od wysokości ratusza, najwyższego budynku w mieście.

Jednocześnie Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące, zmienione Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2011 r. ustala minimalne wysokości w strefach ograniczonych nad miastami (tzw. Restricted – R) zależnie od liczby mieszkańców danego miasta. I tak zgodnie z §3 ust. 4 pkt a. Rozporządzenia loty nie mogą się odbywać nad obszarami miast:
-o liczbie mieszkańców od 25 000 o 50 000 – na wysokości mniejszej niż 500 m nad poziomem morza dla śmigłowców i samolotów tłokowych oraz mniejszej niż 1000 m nad poziomem morza dla samolotów wyposażonych w inne silniki;
-o liczbie mieszkańców od 50 000 do 100 000 – na wysokości mniejszej niż 1000 m nad poziomem morza;
-o liczbie mieszkańców większej niż 100 000 – na wysokości mniejszej niż 1 500 m nad poziomem morza;
-nad miastem stołecznym Warszawa – na wysokości mniejszej niż 1850 m na poziomem morza.

Zgodnie z tymi przepisami, zakazów wykonywania lotów w strefach R nie stosuje się do lotów:
1) operacyjnych, wykonywanych na hasło GARDA lub ALFA SCRAMBLE;
2) wykonywanych w celu udzielania pomocy w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, w tym w szczególności w czasie wystąpienia klęsk żywiołowych, katastrof, zagrożeń ekologicznych lub sytuacji awaryjnych;
3) wykonywanych zgodnie z zamieszczonymi w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, o którym mowa w art. 121 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. — Prawo lotnicze, procedurami podejścia do lądowania i odlotu dla lotnisk i lądowisk położonych wewnątrz tych stref;
4) związanych z wykonywaniem prac lotniczych mających na celu patrolowanie linii energetycznych, gazociągów, obszarów leśnych oraz realizację usług agrotechnicznych;
5) związanych z monitorowaniem stanu przeszkód lotniczych położonych w zasięgu powierzchni ograniczających obiektów lotniskowych użytkowanych przez polskie państwowe statki powietrzne;
6) wykonywanych za zgodą Prezesa Urzędu.

- Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego na wniosek m.in. prezydenta miasta może wydać zgodę na wykonywanie lotów w strefach ograniczonych R w szczególności, gdy jest to uzasadnione potrzebami gospodarczymi, kulturalnymi albo związanymi z zapewnianiem informacji publicznej, jeżeli podmiot spełnia wymogi zawarte w rozporządzeniu – dodaje Marta Chylińska.

W ubiegłym roku głośno było o lądowaniu śmigłowca na kaliskim osiedlu Dobrzec choć nie ma tam oficjalnego lądowiska. Maszyna była użytkowana jest przez firmę ZPUE S.A z siedzibą w miejscowości Włoszczowa. Spółka potwierdza, że nie miała formalnej zgody na lądowanie helikoptera w Kaliszu. Pilot nie miał formalnej zgody na lądowanie. Wówczas sprawą zajęła się policja.

ZiemiaKaliska.com.pl Dołącz do naszej społeczności na Facebooku!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski