Najnowszy silnik WSK Kalisz PZL-200 był nagradzany zanim ruszyła produkcja. WSK Kalisz przez dziesiątki lat znana była z produkcji silnika ASz-62 IR, który z różnymi modyfikacjami wytwarzany jest od ponad 50 lat. Od niedawna, obok najnowszego modelu ASz, powstaje tu proekologiczny silnik tłokowy PZL-200 o mocy 200 KW, czyli 280 KM.

Prace nad nim rozpoczęły się już w 2010 roku, ale zdecydowanie przyspieszyły, gdy WSK uzyskała od Agencji Rozwoju Przemysłu dokapitalizowanie w kwocie 20 mln zł. Pieniądze te przeznaczone zostały na inwestycje (maszyny i urządzenia), warunkujące rozwój współpracy z czołowymi firmami branży lotniczej (m.in.: Avio, Pratt & Whitney oraz Goodrich) i wykorzystywane w realizacji dwóch kolejnych projektów innowacyjnych:  modernizacji silnika ASz-62IR w zakresie zastosowania elektronicznego wtrysku paliwa i wielopaliwowego systemu zasilania oraz opracowania i wdrożenia proekologicznego, wielopaliwowego silnika lotniczego tłokowego nowej generacji o mocy 200 kW (PZL-200).

Silnik PZL-200 jest efektem prowadzonych prac badawczo -rozwojowych zakładowego biura projektów, ale także pracowników naukowo-technicznych Politechniki Warszawskiej, Politechniki Lubelskiej oraz WAT. To wielopaliwowa, ekologiczna, czterocylindrowa,  jednostka napędowa z turbo-doładowaniem i chłodzona cieczą.

Już dwa lata później nowy produkt otrzymał certyfikat Godła Najwyższą Jakość (Quality International Product).  Nowy silnik wykorzystany jest w samolotach szkoleniowych, akrobatycznych i biznesowych.

Dodajmy, że flagowym produktem kaliskiej WSK jest silnik AZs-62 IR to. Trudno w to uwierzyć, ale produkowany jest od początku lat 60. do dziś. To  pomysł sowiecki, ale powstał na bazie amerykańskiego Wright R-1820, który służył między innymi do napędu słynnych latających fortec - bombowców B-17.  W Polsce montowane były w produkowanych w PZL Mielec An-2, czyli popularnych „Antkach”, a potem także dromaderach i krukach. Dużym osiągnięciem zakładu było zastosowanie go do napędu samolotu Airtech Canada. Silnik powstawał w wielu wersjach, pracuje na paliwie lotniczym, benzynie samochodowej i paliwach alternatywnych. W 2013 r. kaliska WSK zaprezentowała wersję z elektronicznym wtryskiem paliwa. Całe sterowanie jest elektroniczne i zaprojektowane przez naukowców z Politechniki Lubelskiej.   Ta wersja silnika ma znacznie lepsze parametry techniczne, charakteryzuje się większą trwałością i mocą w porównaniu z wcześniej produkowanymi. Silnik może być wykorzystywany w różnego typu samolotach: pożarniczych, rolniczych i transportowych.

WSK PZL Kalisz
W czerwcu 1952 r. powstała Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego Delta, a wkrótce WSK Państwowe Zakłady Lotnicze Kalisz.  

Faktycznie zakład został zbudowany w 1941 roku we włączonym do Rzeszy mieście, jako „Zollern - Werke - Weser Flug”. Fabryka remontowała pojazdy wojskowe na potrzeby wschodniego frontu, głównie samochody ciężarowe i silniki do nich.  Po wojnie do 1952 r. funkcjonowały Państwowe Zakłady Samochodowe, Zakłady Sprzętu Samochodowego i Kaliskie Zakłady Naprawy Samochodów.

Na początku WSK produkowała silniki na licencji rosyjskiej M-11 D i FR, służące do napędu samolotów Jak-18, CSS-13 oraz Junak-2, Junak-3, Żak-Zuch konstrukcji doc. inż. Tadeusza Sołtyka. W 1956 r. rozpoczęto produkcję silnika AI-14 R, który z różnymi modyfikacjami wytwarzany był do  2007r. On z kolei napędzał popularne samoloty Jak-12, Gawron, czy Wilga. Od początku lat 60. XX wieku do dziś powstaje w Kaliszu ASz-62 IR,. o którym piszemy obok. W 1971r., zakład przejął od WSK Rzeszów produkcję turboodrzutowych silników i podzespołów silników WK-1A / Lis-2, które stanowiły napęd samolotów wojskowych Lim-2, SB Lim-2.

STREFA BIZNESU NA FACEBOOKU! POLUB NAS!